به گزارش ایسنا، به همین منظور تفاهمنامه همکاری مشترک بین معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت نیرو با رویکرد فرهنگسازی مصرف بهینه آب و برق بین خانوادهها با محوریت بانوان و رویکرد اقتصاد مقاومتی به امضا رسید.
معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر نقش زنان در بحث بحران آب، گفت: بدون حضور نیمی از جمعیت کشور نخواهیم توانست گامهای موثری در زمینه بهینهسازی مصرف منابع آب و برق برداریم.
شهیندخت مولاوردی در ادامه گفت: در این راستا به این نتیجه رسیدیم که تفاهمنامهای با وزارت نیرو منعقد کنیم و از پتانسیل زنان جامعه در جهت مدیریت مصرف بهرهمند شویم.
وي افزود: طبق تفاهمنامهای که با وزارت نیرو امضا شد، در چارچوب برنامه پنجم توسعه و ماده 230 قانون و با توجه به اینکه، بحران آب یکی از موضوعات خاص کشور است، قرار شد در این راستا طبق تعهدات طرفین از ظرفیت و توان زنان جامعه و نقش موفق آنان در حوزه مدیریت مصرف استفاده شود.
وی با اشاره به نقش موفق زنان در تحقق سیاستهای کلی در مدیریت مصرف و اقتصاد مقاومتی، گفت: در این راستا کمیته مشترکی خواهیم داشت که طبق یکی از بندهای آن، نمایندگانی از دو طرف بر اجرای مفاد تفاهمنامه و تعهدات دو طرف نظارت خواهند کرد.
معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده یکی از راهبردهای دولت یازدهم را عدالت جنسیتی بین زنان و مردان دانست و افزود: تسهیلاتی برای زنان در نظر گرفته شده تا ضمن اینکه به مسئولیتهای اجتماعی خود میرسند، بتوانند وظایف اجتماعی و خانوادگی خود را نیز بهخوبی انجام داده و از امنیت شغلی برخوردار باشند.
وی در پایان تصریح کرد: آنچه باعث شد تا با وزارت نیرو تفاهمنامه همکاری امضا کنیم، بحث بحران آب و نقش زنان در جامعه و خانواده بود که میتواند بدون توجه به ظرفیت و توانی که در این حوزه وجود دارد، در این راه به دولت کمک کند و یقین داریم بدون حضور نیمی از جمعیت کشور نخواهیم توانست گامهای موثری در این زمینه برداریم.
وزیر نیرو نیز بر نقش موفق زنان در مدیریت مصرف در جامعه تاکید کرد و گفت: در خصوص مدیریت مصرف منابع آب و برق نمیتوان نقش بانوان را نادیده گرفت.
حمید چیتچیان ادامه داد: نقش زنان در مدیریت مصرف در جامعه، 50 درصد اثربخشتر از نقش آقایان است.
وی با بیان این مطلب که نیمی از مصرفکنندگان خدمات آب و برق کشور را بانوان تشکیل میدهند، اظهار داشت: اعتقاد داریم که نقش زنان در مدیریت مصرف در جامعه، مؤثرتر بوده و زنان در مدیریت مصرف، موفقتر از مردان هستند.
چیتچیان با اشاره به اینکه بانوان بهصورت ذاتی و طبیعی به این مسائل توجه بیشتری دارند، ادامه داد: همانگونه که مسئولیت زیستمحیطی و خانوادگی زنان در جامعه از توجه بیشتری برخوردار است، نقش آنان در مدیریت مصرف نیز بیش از مردان است.