آنگونه كه سيدنواب حسينيمنش، مديرعامل ستاد معاينه فني خودروهاي تهران خبر داده، در پي آغاز اين نوع جريمه، مراكز معاينه فني شهر تهران براي پذيرش مراجعين در شهريورماه آمادگي كامل دارند. حسينيمنش درخصوص وضعيت مراجعات به مراكز گفت: از ابتداي سال95 تاكنون در حدود 200هزار دستگاه خودرو به مراكز 13گانه شهر تهران كه داراي 39خط معاينه فني هستند، مراجعه كردهاند. درحال حاضر آمار مراجعات به مراكز روزانه 2هزار خودرو است و مراكز قابليت پذيرش 6هزار دستگاه خودرو را در يك شيفت كاري دارا هستند.
ميزان معطلي خودروهاي مراجعهكننده بسته به ساعت مراجعه بين 15تا 30دقيقه است كه بدون ترديد به شهروندان توصيه ميشود تا قبل از شلوغي مراكز در شهريورماه و شروع طرح جريمه خودروهاي فاقد معاينه در محدوده زوج و فرد با دوربين، براي دريافت معاينه فني خودروي خود به يكي از مراكز معاينه فني شهر تهران مراجعه كنند. وي درخصوص تأثير انجام معاينه فني دركاهش آلودگي هوا اظهار داشت در مراكز معاينه فني 18آيتم در خودرو مورد بررسي و كنترل قرار ميگيرد كه 2آيتم از آن بهصورت مستقيم مربوط به سطح انتشار آلايندگي خودرو و برخي آيتمها مربوط به ايمني خودرو است. بديهي است نقص در ايمني خودرو نيز ميتواند بهصورت غيرمستقيم در افزايش آلودگي هوا تأثيرگذار باشد.
توقف خودرو درحاشيه خيابان و اتوبان در اثر نقص فني موجب اختلال در رواني تردد و كندي حركت خودروها ميشود كه اين امر خود باعث ايجاد تشديد آلودگي هوا خواهد شد. براساس مطالعات دانشگاهي انجام شده معاينه فني ميتواند بهصورت مستقيم 10درصد در كاهش آلودگي هوا تأثيرگذار باشد. تجربيات كشورهاي موفق در كاهش آلودگي هوا نشان ميدهد كاهش تنها يكدرصد آلودگي مستلزم مخارج و هزينههاي بسيار گزافي براي متوليان اين امر است به همين دليل انجام معاينه فني خودروها بهعنوان يك راهكار ساده، ارزان و تأثيرگذار در راستاي كاهش آلودگي هوا در ساير كشورها شناخته ميشود.
معاينه فني ميتواند علاوه بر كاهش آلودگي هوا، دركاهش حوادث رانندگي، كاهش مصرف سوخت و كاهش هزينه تعميرات تأثيرات بسزايي را داشته باشد و سطح كيفي زندگي شهروندان را باحفظ سلامت و جان آنان بهصورت اثربخشي ارتقا بخشد. حسينيمنش در ارتباط با علل مردودي خودروهاي مراجعهكننده در مراكز گفت:
براساس حدود مجاز تعيين شده در استاندارد ملي معاينه فني خودرو كه در سامانه سيمفا نيز برهمين اساس تعريف شده، رد و قبول خودروها بهصورت كاملا مكانيزه بدون دخالت و تصميمسازي شخص انجام ميگردد. براساس آمار استحصال شده از مراكز 13درصد از خودروها بهعلت آلايندگي، 6درصد بهعلت ناهمراستايي چرخها (بازو بسته بودن دهانه چرخ ها)، 4درصد بهعلت خرابي كمك فنر، 9درصد بهعلت خرابي در سيتم ترمز و 17درصد بهعلت وضعيت ظاهري (دفرمگي و پوسيدگي بدنه، خرابي چراغها و...) مردود ميگردند.