همشهری آنلاین: سازمان ملل اعلام کرد، تولید تریاک در افغانستان در سال جدید به بالاترین سطح خود رسیده و تولید آن در سال 2006 به 6100 تن خواهد رسید.

روزنامه استاندارد از کابل گزارش کرد، آنتونیو ماریا کستا، مدیرکل آژانس مبارزه با مواد مخدر و امور جنایی سازمان ملل روز گذشته (شنبه) در پایتخت افغانستان با اعلام این که این رقم 59 درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد، اضافه کرد این میزان نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه است.

وی گفت: میزان محصولی که قرار است از این اراضی به دست بیاید 30 درصد بیشتر از میزان مصرف جهانی خواهد بود. تولید تریاک در افغانستان غیرقابل کنترل شده است. این ارقام بسیار نگران‌کننده‌اند.

ماریا کستا که پس از ملاقات با حامد کرزای، رییس جمهور افغانستان با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت که از دولت کابل خواسته است با تولید مواد مخدر شدیدتر مبارزه کند و افزود: افغانستان خیلی خیلی به مواد مخدر وابسته شده است.

تولید تریاک افغانستان تامین کننده 92 درصد این ماده در جهان است که از آن برای تولید هروئین و نیز مورفین استفاده می‌شود.

در استان جنوبی هلمند که شورشیان و باندهای مواد مخدر حملاتی را علیه ارتش افغانستان و نیروهای چند ملیتی ترتیب می‌دهند، اعلام شده تولید تریاک افزایش 162 درصدی داشته است.

حدود 70 هزار هکتار از زمین‌های این منطقه زیر کشت تریاک رفته‌اند که 42 درصد اراضی زیر کشت تریاک در افغانستان محسوب می‌شود.

هلمند جایی است که همواره میان نیروهای طالبان و سربازان ناتو درگیری وجود دارد.