درحالی‌که تصاویری از حضور نیروهای ویژه انگلیس در کنار گروه‌های شورشی مسلح در سوریه منتشر شده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به‌صورت رسمی پیش‌نویس توافق ایجاد پایگاه دائمی این کشور در لاذقیه را برای تصویب به دوما فرستاده است.

سال گذشته مسكو و دمشق بر سر پيش‌نويس‌ توافقي به نتيجه رسيدند كه براساس آن نيروي هوايي روسيه و جنگنده‌هاي اين كشور به‌صورت «نامحدود» در پايگاه هوايي حميميم لاذقيه حضور خواهند داشت. در متن اين توافق كه در اقدامي كم‌سابقه در وب‌سايت وزارت دفاع روسيه قرار گرفته آمده است كه اين اقدام براي تضمين صلح و ثبات در منطقه صورت مي‌گيرد.

براي نخستين‌بار است كه متن چنين توافقي به‌صورت عمومي منتشر مي‌شود و معمولا جزئيات چنين مسائلي براي چندين دهه محرمانه باقي مي‌ماند. كميته دفاعي دوما اعلام كرده كه تصويب اين توافق با اولويت ويژه در دستور كار قرار خواهد گرفت تا اين مسئله به سرعت اجرايي شود.

براساس توافق صورت گرفته دولت سوريه ساختمان‌ها و تاسيسات لازم در پايگاه هوايي را بدون پرداخت وجهي در اختيار روسيه قرار مي‌دهد. روسيه از 30سپتامبر سال 2015 با درخواست بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه حملات هوايي خود را عليه گروه‌هاي تروريستي در اين كشور آغاز كرد. اين اقدام باعث شد تا معادلات درگيري‌ها در سوريه به نفع دولت اين كشور تغيير كند.

خيز جديد براي حضور دائمي نظامي روس‌ها در حالي صورت گرفته كه بي‌بي‌سي تصاويري از حضور نيروهاي ويژه انگليس در سوريه منتشر كرده كه اين نيروها را در حال كمك به گروه شورشي مسلح موسوم به «ارتش آزاد سوريه» نشان مي‌دهد. مقام‌هاي وزارت دفاع انگليس به‌دنبال انتشار اين تصاوير اعلام كرده‌اند در اين رابطه حاضر به اظهارنظر نيستند. به گفته شاهدان عيني، نيروهاي ويژه انگليس در پايگاهي در شرق سوريه حاضر هستند.

  • مذاكرات اردوغان و پوتين

در نبردهاي سوريه اكنون درگيري‌هاي حلب به اوج خود رسيده و به‌دنبال نفوذ گروه‌هاي تروريستي به حلقه محاصره اين شهر 3هزار نيروي تازه‌نفس از ارتش سوريه و نيروهاي حزب‌الله عازم اين منطقه شده‌اند. سازمان ملل روز گذشته با هشدار درباره وضعيت غيرنظاميان در حلب خواستار توقف درگيري‌ها و آتش‌بس براي امدادرساني به اين شهر شده است. فرانس24 هم روز گذشته از پاكسازي كامل شهر منبج از تروريست‌هاي داعش توسط نيروهاي كرد خبر داده است.

روز گذشته همــــچنين در شهر سن‌پترزبورگ رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه پس از مدت‌ها تنش و اختلاف به مذاكره با پوتين درباره سوريه پرداخت. مقام‌‌هاي دوطرف از آمادگي تركيه و روسيه براي افزايش تماس‌ها و همكاري‌ها جهت حل و فصل بحران سوريه در سريع‌ترين زمان ممكن خبر داده‌اند. پيش از نشست روساي جمهور دو كشور ميخائيل بوگدانف، معاون وزير خارجه روسيه و اوميت يالچين، معاون وزير خارجه تركيه درباره مسئله سوريه گفت‌وگو داشتند و بر لزوم حل و فصل بحران سوريه و براساس بيانيه ژنو، قطعنامه‌هاي شوراي امنيت و نتايج نشست‌هاي گروه بين‌المللي حامي سوريه تأكيد كردند.