تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶

«پادری۲»، «دردسرهای عظیم۳»، «روی آسمان شهر۴»، «پایتخت۵» و... پروژه‌هایی هستند که در ماه‌ها و سال‌های اخیر در حرف تا مرحله تولید و نمایش، پیش رفته‌اند اما در عالم واقع به سرانجام نرسیده‌اند.

اين اندازه خبرسازي درباره سريال‌هايي كه شايد هرگز رنگ دوربين و آنتن را نبينند، فقط براي زنده ماندن برخي نام‌ها در فضاي مجازي و خوش كردن دل مردم مفيد است. به گزارش همشهري، پس از دگرگوني‌هاي اساسي در ساختار توليد مجموعه‌هاي نمايشي كه با گلايه‌هاي فراوان تهيه‌كنندگان و كنار كشيدن شبكه‌ها از روند سريال‌سازي همراه بود، گفته مي‌شود قرار است نقش شبكه‌ها در اين عرصه بار ديگر پررنگ شود. پرسشي كه اينجا به ذهن علاقه‌مندان مي‌رسد اين است كه مقصر ناكام ماندن انبوه پروژه‌ها در تلويزيون، ساختارشكني است يا اطلاع‌رساني ناقص تهيه‌كنندگان از سريال‌هايي كه هرگز قرار نيست به توليد برسند.

  • همچنان در مرحله نگارش

توليد سريال‌هايي درباره قهرمانان دوران دفاع‌مقدس ازجمله شهيدان بروجردي و باكري به كارگرداني جمال شورجه و احمد مرادپور، روايت داستان زندگي سردار جاويدالاثر سپاه اسلام، حاج احمد متوسليان با حضور عبدالحسن برزيده روي صندلي كارگرداني و نگارش فيلمنامه مجموعه‌هاي داستاني درباره شهيد مرتضي مطهري، حضرت امام‌خميني(ره)، برادران شهيد مهدي و مجيد زين‌الدين و زندگي پدر صنعت موشكي ايران شهيد حسن طهراني‌مقدم ازجمله وعده‌هايي است كه در مناسبت‌هاي مختلف بر زبان مديران آمده و پس از مدتي فراموش شده است.

  • سريال‌هايي براي ساخته نشدن

سيدداوود ميرباقري بيش از دودهه است مي‌خواهد داستان زندگي سلمان فارسي را روايت كند، سيروس‌مقدم ساختن فصل پنجم پايتخت را به اما و اگرهاي فراوان موكول كرده و كار تحقيق و نگارش فيلمنامه زندگي حضرت ابوطالب از حدود يك دهه پيش آغاز شده است. با وجود اين، بسيار بعيد است اين سه‌پروژه بزرگ تلويزيون به اين زودي‌ها به سرانجام برسد و شايد عمر مديريت ساكنان بلندي‌هاي جام‌جم هم به كليد خوردن سريال‌هاي تاريخي قد ندهد.

  • و اما موسي...

يكي از مهم‌ترين پروژه‌هاي «الف» ويژه يك دهه اخير تلويزيون، بي‌ترديد «موسي» (ع) است كه زنده‌ياد فرج‌الله سلحشور اندكي پس از به ثمر رسيدن «يوسف پيامبر»(ع) آن را كليد زد. با وجود ابراز علاقه آن مرحوم به روايت داستان زندگي پيامبر قوم يهود با كمك‌هاي مالي مردم، اين پروژه در حد نگارش طرح و افزايش تعداد قسمت‌ها باقي ماند و پس از درگذشت سلحشور هم شورجه در چند نوبت براي بلند كردن اين وزنه، بلند دورخيز كرد اما نتيجه كار در حد همان يك دهه پيش باقي‌مانده است؛ يعني تقريبا هيچ!

  • خاطره‌بازي با ذهن مردم

هنوز خيلي‌ها خاطره خوش فصل اول زير آسمان شهر مهران غفوريان را به ياد دارند و با يك آه بلند از آن سريال ديدني مي‌گويند؛ خاطره‌اي كه با فصل‌هاي دوم و سوم به نابودي كشيده شد. حالا تهيه‌كننده زير آسمان شهر درحالي‌كه حتي هنوز طرح خود را در تلويزيون به تصويب نرسانده، از برنامه خود براي توليد فصل چهارم مي‌گويد و هر روز يك خبر تازه از اتفاق‌هاي سريال به رسانه‌ها مي‌دهد؛ خبري كه در آن فقط نام و نشان تهيه‌كننده ديده مي‌شود! هنوز عرق بازيگران و عوامل «پادري» يا همان «دودكش2» خشك نشده كه يكي از بازيگران از آمادگي خود و درخواست مردم براي ساخته شدن فصل بعدي سريال خبر مي‌دهد! اين در حالي است كه پادري در بهترين حالت يك رونوشت كمرنگ از دودكش بود و اگر قرار باشد ادامه آن با همين وضعيت ساخته شود، شايد سرنوشتي شبيه «در حاشيه» و مهران مديري در انتظار محمدحسين لطيفي و سريال او باشد.

  • چه نام‌هايي كه نمي‌مانند

«صاعقه خاموش» به كارگرداني مجتبي راعي درباره كودتاي 28مرداد، «حماسه ميشان» و «پورياي ولي» به كارگرداني مسعود جعفري‌جوزاني، «فصل بي‌پروايي» به كارگرداني فريدون جيراني با موضوع مبارزه‌هاي دوران انقلاب، «خواجه نصيرالدين طوسي» و «آخرين دربار، آخرين شاه» ابوالقاسم طالبي و... ديگر پروژه‌هايي هستند كه نام‌شان مدت‌ها سر زبان بوده و پس از افتادن آب‌ها از آسياب براي هميشه به خاطره‌ها پيوسته‌اند.