‌موضوع باغات شهری تهران و بی‌توجهی نهادهای دیگر در همراهی با مدیریت شهری برای حفظ آنها، در جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران مطرح شد.

 

يكي از اعضاي شوراي شهر تهران درهمين رابطه موضوع مهمي را درخصوص حفظ باغات مطرح كرد كه مدت‌هاست مورد نظر مديريت شهري و شهروندان‌است. اينطور كه محمدمهدي تندگويان گفت متأسفانه باوجود پيگيري‌ها و رسيدگي به تخلفات قطع درختان و تخريب باغات هنوز يك رأي هم از دادگاه صادر نشده است.

در رابطه با موضوعي كه اين عضو كميسيون معماري و شهرسازي شورا بدان اشاره كرد مي‌توان آتش‌سوزي حدودا يك‌سال پيش در باغ ‌ ازگل تهران را مثال زد. چند صد درخت اين باغ كه در اختيار سازمان اوقاف شميرانات است، شهريور سال گذشته در آتش سوخت و سرانجام مشخص شد كه حريق رخ داده عمدي بوده است.

پس از آن سازمان بوستان‌ها شكايتي تسليم دادسراي ناحيه 7 كرد و رونوشتش را نيز در اختيار معاون دادستان عمومي و انقلاب قرار داد. با وجود اين، قوه قضاييه حكمي را درباره آن صادر نكرده است. تندگويان بر همين اساس ديروز گفت كه اگر قرار است ما تخلفات را شناسايي كنيم، متخلفان را معرفي كرده و مصوبات را براي حفظ درختان به تصويب برسانيم اما دادگاه هيچ حكمي مبني بر برخورد با متخلفان صادر نكند نمي‌توان به حفظ باغات و درختان اميد داشت.

وي پيشنهاد داد: بهتر است براي رسيدگي به اين تخلفات و حفاظت از باغات و درختان تهران شورا خود احكامي براي برخورد با متخلفان صادركند. اين مسئله واكنش رئيس شورا را به همراه داشت. چمران گفت: بهتر است پرونده‌هاي موجود در قوه قضاييه را پس بگيريم و مجدد مورد بررسي قرار دهيم. چمران اضافه كرد: اگر اين پرونده‌ها رأي باغ داشتند كه به قوه قضاييه سپرده شوند و اگر رأي باغ نداشتند از شورا رأي بگيرند.

  • نرخ عوارض اتباع بيگانه: از 150هزار تا 250هزار تومان

روز گذشته نرخ جديد عوارض اتباع بيگانه در شهر تهران نيز به تصويب شوراي شهر تهران رسيد.اين نرخ در پي پيشنهاد استانداري تهران به تصويب رسيد. بر اين اساس نرخ عوارض براي خانوارهاي يك و دونفره مبلغ 150هزار تومان، براي خانوارهاي 3و 4نفره 200هزار تومان و براي خانوارهاي 5نفره و بيشتر 250هزار تومان براي يك‌سال تعيين شد. اينطور كه عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران گفت اين نرخ‌ها همان پيشنهاد دولت بوده و مي‌تواند از خروج سالانه چندين ميليارد تومان از درآمد شهر تهران جلوگيري كند.

وي همچنين با بيان اينكه پيش از اين با توجه به تفاوت نرخ عوارض در شهرهاي مختلف، اتباع بيگانه مقيم شهر تهران براي پرداخت عوارض به شهري كه نرخ پايين‌تري داشت مي‌رفتند، افزود: بر همين مبنا يكي از درآمدهاي پايدار شهر به جاي دريافت در شهر تهران در شهري ديگر دريافت و در همان شهر هزينه مي‌شد. وي ادامه داد كه طبق پيشنهاد استانداري اين نرخ‌ها مي‌بايست يكپارچه شوند چراكه به‌نظر شورا هم نرخ يكپارچه بهتر از وضعيت كنوني است.

  • حسابرسي مناطق غربي پايتخت

روز گذشته همچنين ادامه گزارش حسابرسي از مناطق شهرداري تهران تا آخر سال 92، در صحن شوراي شهر تهران مورد بررسي قرار گرفت. مناطق 9و 21، دو منطقه‌اي بودند كه گزارش حسابرسي آن قرائت شد و سپس اعضاي شورا نظرات خود را نسبت به آن بيان كردند.

اينطور كه رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران گفت در بند رسيدگي به حساب‌هاي دريافتي عملياتي منطقه 9، مشخص شده كه از وزارت مسكن و شهرسازي مانده مطالباتي به ارزش 288ميليون ريال بابت عوارض صدور پروانه ساختماني با توجه به مصوبه ابلاغي شورا مصوب سال 86 براي تخفيف‌هاي اعمال شده در جهت بافت‌هاي فرسوده موجود در بافت‌هاي منطقه از سال‌هاي قبل تاكنون وجود دارد و با توجه به افزايش مطالبات و عدم‌تسويه آنها اظهارنظر حسابرس شورا امكان‌پذير نيست.

عليرضا دبير اضافه كرد: همچنين در اين گزارش آمده است كه شهرداري منطقه در سال 86 اقدام به واگذاري 33دستگاه آپارتمان به سازمان نوسازي شهر تهران كرده كه در سال‌هاي 89و 90املاك مورد ارزيابي مجدد قرار گرفته و در دفاتر منطقه ثبت شده‌اند و تا زمان بررسي در سال 92حساب‌ها وصول شده و نحوه تسويه آنها نيز مشخص نشده است.

دبير در ادامه به گزارش حسابرسي از منطقه 21اشاره كرد و گفت: در اين گزارش نكته ابهامي درخصوص سرانجام مشاركت سازمان سرمايه‌گذاري‌ها و مشاركت‌هاي مردمي شهر تهران با شركت سام اكسون درخصوص احداث پروژه قطعات خودرو وجود دارد. جمال بافراني شهردار منطقه 21كه در جلسه حضور داشت، از رفع مشكلات در اين زمينه خبر داد و گفت: در هفته‌هاي گذشته مشكلات پيش‌رو رفع شده و پروژه در حال انجام است.

دبير پس از اين گفت: همچنين منطقه با عقد قراردادهايي با تعدادي از مؤسسات و شركت‌ها انجام هرگونه عمليات جاري و عمراني در سطح منطقه را با پرداخت درصدي به‌عنوان حق مديريت پيمان به اين شركت‌ها واگذار كرده است. به گفته وي از صورت وضعيت‌هاي ارسالي توسط اين شركت‌ها تنها 3درصد ماليات تكليفي نسبت به درصد حق كارگزاري اعمال شده و ساير كسورات قانوني كسر نشده است كه كنترل رعايت مفاد آيين‌نامه معاملات شهرداري تهران درخصوص انتخاب پيمانكاران توسط اشخاص حقوقي وابسته به شهرداري براي اجراي عمليات پروژه‌ها امكان‌پذير نبوده است.

سپس مهدي چمران، از برگزاري جلسه‌اي با حضور رئيس سازمان سرمايه‌گذاري شهرداري تهران و معاون امور مناطق شهرداري تهران براي بررسي كارشناسي موضوع قراردادهاي مشاركتي شهرداري تهران خبر داد.عليرضا دبير نيز اعلام كرد: يكي از نتايج حسابرسي‌ها اين بود كه در قانون بودجه اختيارات شهرداران مناطق و سازمان سرمايه‌گذاري محدود شود. چمران اما در پاسخ به اين موضوع گفت: هرگونه تخلفي كه در جريان حسابرسي مشخص شود به‌صورت رسمي به شهردار تهران اعلام مي‌شود تا براساس موضوعات قانوني خود اقدامات لازم را انجام دهند و اگر اين اتفاق رخ ندهد شورا مستقيما رسيدگي قانوني به تخلفات را پيگيري مي‌كند.

در ادامه اقبال شاكري بر لزوم پيگيري شوراي شهر تهران براساس اين گزارش تأكيد كرد. احمد حكيمي‌پور، هم با اشاره به صراحت قانون درخصوص گزارش‌هاي ارائه شده در صحن گفت كه شوراي شهر مي‌تواند در پايان اين گزارش اقدامات مورد پيگيري خود را براساس گزارش ارائه شده اعلام كند. چمران نيز بر ضرورت حضور مسئولان مالي مناطق در جريان ارائه اين گزارش تأكيد كرد. رئيس كميسيون سلامت و محيط‌زيست شورا هم به بند 2-8گزارش حسابرس براي منطقه 9اشاره داشت و گفت: فروش قدر السهم شهرداري در پروژه‌هاي مشاركتي به‌صورت اقساطي برخلاف مقررات و دستورالعمل‌هاي شهرداري است.

براساس متن گزارش حسابرس، اين موارد تخلف است و نبايد صرفا بشنويم و عبور كنيم. رحمت‌الله حافظي تصريح كرد: درصورت، ريز املاك و مستغلات اداره ادارات املاك و مستغلات منطقه، 102قطعه ملك ثبت شده اما در دفاتر حسابداري 151قطعه ملك ثبت شده است. به‌عبارتي در اين گزارش در 49 قطعه مغايرت وجود دارد. وي افزود: در بند 6- 6گزارش حسابرس منطقه 21 تعداد پرسنل موجود 519نفر است اما ساختار سازماني مصوب درخصوص تعداد پرسنل مورد نياز به حسابرس ارائه نشده است كه اين امر مي‌تواند حاكي از انحراف شهرداري در جذب نيروي انساني باشد.

  • ماجراي ‌خودسوزي‌ ‌مقابل ساختمان شوراي شهر چه بود؟

در پي اقدام به‌خودسوزي يكي از غرفه‌داران فروش مواد غذايي صبح  ٢٤ مردادماه مقابل ساختمان شماره ٢ شوراي شهر توضيحاتي در كانال سخنگوي شهرداري تهران ارائه شد‌. ‌ آقاي سيدحسين رضايي، از جانبازان محترم دفاع‌مقدس در سال ١٣٩١ متقاضي غرفه فروش مواد غذايي در ميدان ميوه و تره بار ازگل بودند.

واگذاري اين غرفه‌ها مطابق دستورالعمل مصوب سازمان ميادين ميوه و تره بار طبق قانون از طريق مزايده صورت مي‌گيرد اما به‌دليل استفاده ايشان از سهميه جانبازي مطابق ماده ٣٤ قانون جامع خدمات‌رساني به ايثارگران غرفه شماره ١٦ ميدان ميوه و تره‌بار ازگل براي يك‌سال در اختيار وي قرار گرفت اما مطابق همان قانون استفاده از اين خدمت تنها براي يك‌دوره است.

اما با مراجعات مكرر نامبرده به دفتر ملاقات‌هاي مردمي شهردار تهران واگذاري اين غرفه در سال‌هاي ٩٢، ٩٣ و ٩٤ تكرار شده است.‌در سال آخر ايشان تعهد دادند كه اين تمديد براي آخرين بار خواهد بود و در سال ٩٥ غرفه را تحويل خواهند داد اما ايشان با وجود اخطاريه‌هاي مكرر به تعهد خود عمل نكرده و امروز صبح براي اخذ مجوز تمديد براي پنجمين سال خلاف ضوابط به ساختمان شوراي شهر و دفتر ملاقات‌هاي مردمي مراجعه كردند كه با توجه به طرح مشكلات شخصي نظير وديعه مسكن و تهيه جهيزيه دخترشان، اطمينان داده شد كه تلاش مي‌شود اين مشكلات مالي از طرق ديگر رفع شود اما ايشان همچنان بر تمديد واگذاري غرفه تأكيد داشتند و دقايقي بعد در ساختمان شوراي شهر اقدام به‌خودسوزي كردند كه بلافاصله به بيمارستان منتقل شدند.

مطابق بررسي‌هاي اوليه ايشان حدودا 20درصد سوختگي دارد. شايان ذكر است در مجموع 200غرفه در شهر تهران براي اجراي ماده ٣٤ قانون جامع ايثارگران اختصاص داده شده كه حدود ٧٠٠نفر از ايثارگران عزيز واجد شرايط در نوبت هستند و هنوز بعد از چند سال غرفه به آنها واگذار نشده است. در جريان جلسه ديروز شورا مهدي چمران هم گفت: متأسفانه در برخي منابع خبري ذكر شد كه اين اتفاق در صحن شورا بوده است.