مصوبه طرح كاهش بيش از 2ماه است كه در ايستگاه ابلاغ از سوي وزارت كشور معطل مانده است. براساس مصوبه هيأت وزيران قرار بود 19تيرماه طرح كاهش براي اجرا به پليس ابلاغ شود اما هنوز شواهدي از تصويب آن در دست نيست. از سويي طرح كاهش در گامهاي نخستين در قالب كنترل مكانيزه معاينه فني از سوي پليس تعريف شده است و اين ميتواند بهزودي موجب شكل گرفتن صفهاي طولاني در مقابل مراكز معاينه فني شود.
- زمان اجرا؛ همين روزها
پس از تأخيري كه در ابلاغ طرح كاهش پديد آمده، ممكن است زمان اجراي طرح نيز اندكي جابهجا شود. در ابتدا براساس برنامه زمانبندي شده قرار بود از ابتداي شهريور يعني 7روز ديگر طرح كاهش اجرايي شود اما زمانبندي به 15شهريور موكول شد. در عين حال اين طرح براي ايجاد نظم ترافيكي در ورود و خروج محدوده زوج و فرد بايد پيش از مهر 95به اجرا درآيد. بدين ترتيب طرح كاهش پيش از آغاز سال تحصيلي در خيابانهاي پايتخت به اجرا در خواهد آمد.
- جريمه براي متخلفان
2ماه پيش رئيس پليس راهور پايتخت طي نشست خبري اعلام كرد كه طرح تشديد برخورد با 1.3ميليون خودروي فاقد معاينه فني را آغاز كرده و طي اين طرح مأموران پليس در معابر عمومي تلاش كردند در قالب اعمال قانون، وسايل نقليه فاقد معاينه فني را به مراكز مجاز بفرستند. هماكنون 3ميليون خودرو در تهران تردد ميكنند كه 40درصد آنها سن كمتر از 5سال دارند اما 1.8ميليون خودروي شهر بايد هر سال معاينه فني دريافت كنند. با اجراي طرح تشديد برخورد با خودروهاي فاقد معاينه فني كه از حدود35 روز قبل آغاز شد، 61هزار خودرو به مراكز مجاز معاينه فني تهران رفتند و با رفع ايرادات برچسب گرفتند.
بدينترتيب از ابتداي سالجاري تاكنون 213هزار خودرو برگه معاينه فني را از مراكز مجاز 13گانه تهران دريافت كردهاند. هماكنون حدود يك ميليون خودروي پلاك تهران وجود دارند كه هنوز طرح تشديد برخورد پليس و اجراي طرح كاهش در تهران را جدي نگرفتهاند. خودروهاي فاقد معاينه فني بهزودي بايد منتظر جريمههاي 40هزار توماني باشند كه با دوربينهاي محدوده زوج يا فرد ثبت ميشوند.
- تكذيب يك شايعه كاربراتوري
يكي از شايعات در راه اجراي طرح كاهش، حذف كامل خودروهاي كاربراتوري از شهر است. مازيار حسيني، معاون حملونقل و ترافيك شهردار تهران در اينباره گفت: با اجراي طرح كاهش، خودروهاي كاربراتوري كه داراي معاينه فني هستند ميتوانند به محدوده زوج و فرد وارد شوند. بدينترتيب استانداردهاي تعريفشده براي هر خودرويي با سطح همان خودرو سنجيده ميشود. البته در اينكه خودروهاي كاربراتوري بيش از خودروهاي انژكتوري توليد آلايندگي ميكنند شكي نيست اما اجراي طرح كاهش بهمعناي حذف خودروهاي كاربراتوري نيست بلكه اين خودروها با استانداردهاي خود سنجيده ميشوند و امكان دريافت معاينه فني دارند. وي تأكيد كرد: درگام نخست طرح كاهش استانداردهاي معاينه فني خودروها باز است و به مرور سطح سختگيري براي استانداردها را بالا ميبريم تا بهتدريج تمامي خودروهاي آلاينده ترددشان در محدوده مركزي شهر محدود شود. نكته مهم در راه اجراي طرح كاهش اين است كه كنترل محدوده مركزي و زوج و فرد گام به گام افزايش يافته و استانداردها بالا ميرود و در آينده اميد است طرح كاهش، تمام سطح شهر تهران را دربربگيرد.
- كنترل هوشمند با دوربين
مهمترين بازوي اجرايي طرح كاهش، دوربينهاي ترافيكي طرح زوج يا فرد است. سردار تيمور حسيني، رئيس پليس راهور تهران در اينباره گفت: هنوز تاريخ مشخصي به پليس ابلاغ نشده اما شواهد و قرائن نشان ميدهد كه اجراي اين طرح از اول شهريورماه و با افتتاح رسمي سامانه سيمفا و اتصال سراسري اين سامانه آغاز شود. وي تصريح كرد: نكته قابل توجه آنجاست كه مردم به هيچ وجه نبايد نگران اجراي اين طرح باشند چرا كه پيش از اجراي كامل اين طرح اطلاعرساني دقيق و شفافي در اين خصوص انجام خواهد شد، بنابراين فقط خودروهايي كه با توجه به سال ساختشان بايد برگه تأييديه معاينه فني را دارا باشند بايد نسبت به اخذ اين تأييديه اقدام كنند. بهگفته سردار حسيني هماكنون حدود يك ميليون خودروي كاربراتوري در خيابانهاي پايتخت تردد ميكنند كه لازم است هرچه سريعتر امكانات براي از رده خارج ساختن آنها فراهم شود.