همشهری‌انلاین: یک کارشناس روس تصریح کرد ترامپ گزینه مطلوب روسیه برای ریاست جمهوری آمریکا است و روسیه می‌خواهد درجایگاه ابرقدرتی همپایه با آمریکا در عرصه بین‌المللی نقش‌آفرینی کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سی ان ان، پاول فیلگین هائر، ستون‌نویس نشریه نوایا گازتا چاپ روسیه در گفت‌وگو با این شبکه از مسکو گفت:« روسیه نیز از نزدیک انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را زیرنظر دارد. دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در روسیه محبوبیت بسیار زیادی دارد زیرا باراک اوباما، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا ، به شدت در روسیه فاقد محبوبیت است. به عبارت دیگر، مردم روسیه به هر فردی که در آمریکا به اوباما حمله کند، نگاه مثبتی خواهند داشت.

فيليگن هائر افزود: مردم روسیه به اوباما به چشم فردی نگاه می‌کنند که سازماندهی تحریم‌ها علیه روسیه را به علت اقدام روسیه درباره منطقه کریمه برعهده داشته است. این تحریم ها به همراه کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، تاثیرات بسیار سوئی بر اقتصاد روسیه بر جا گذاشته است. اقتصاد روسیه کوچک شده و درامدهای خانوارهای روسی کاهش یافته است. نه تنها مقام‌هاي کاخ کرملین بلکه توده‌های مردمی روسیه نیز معتقدند این وضع اقتصادی نامساعد در روسیه، تقصیر اوباماست. در روسیه به هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به چشم فردی نگریسته می‌شود که عامل اوباماست و در دوران او، سیاست‌های آمریکا در دوره اوباما علیه روسیه استمرار خواهد داشت. اما ترامپ از این سخن می‌گوید که شاید حاضر باشد اقدام روسیه در الحاق کریمه را به خاک خودش به رسمیت بشناسد و شاید حاضر باشد اوکراین را به صورت منطقه‌ای قبول کند که تحت حوزه نفوذ روسیه باشد.از این منظر، ترامپ گزینه خوبی برای روسیه است.»

اين كارشناس روس گفت:« در روسیه هیچ علاقه‌ای به آمریکا وجود ندارد. روسیه به آمریکا به چشم دشمن ژئوپلیتیک و شیطان بزرگی نگاه می کند که مي‌كوشد مانع قدرت گرفتن روسیه شود و نمی‌خواهد روسیه به موقعیت معمول خودش یعنی ابرقدرت جهانی برسد. درعین حال، نخبگان سیاسی روسیه می‌خواهند با آمریکا تعامل داشته باشند و در عرصه بین‌المللی در سطحی بالاتر از کشورهای دیگر، برای حل مسائل بین‌المللی با آمریکا همکاری داشته باشند. آنها می‌خواهند روسیه و ایالات متحده همانند دوران جنگ سرد با هم در سطح بین‌المللی بده بستان داشته باشند طوری‌که دو ابرقدرت با یکدیگر همکاری کنند و نظم جدید جهانی را حفظ کنند. بنابراین، می‌بینیم که در روسیه به آمريكا به چشم دشمن اصلی نگریسته می شود اما درعین حال، روسیه ، آمریکا را شریک بالقوه مهمی در جهان تلقی می‌کند.»

برچسب‌ها