قیر یکی از محصولات قدیمی بورس کالا به شمار می‌رود که از سال ۸۶ به‌منظور پایان معاملات حواله‌ای، غیرشفاف و ناکارآمد، به‌صورت روزانه در تالار داخلی و صادراتی این بورس عرضه و معامله می‌شود.

براساس آمارها، نفت جي و نفت پاسارگاد به‌عنوان دو غول توليدكننده قير كشور همراه شمار زيادي از شركت‌هاي خصوصي توليدكننده قير، قريب به 10سال است كه قير داخلي و صادراتي خود را از طريق بورس كالا به فروش مي‌رسانند.
آمارهاي رسمي شركت نفت پاسارگاد نيز گواه اين است كه اين شركت حتي يك كيلوگرم از قير توليدي‌اش را خارج از مكانيسم بورس كالا به فروش نمي‌رساند و اين به‌معناي شفافيت كامل معاملات اين شركت در حوزه داخلي و صادراتي است. يكي از دستاوردهاي استفاده صنعت قير از مكانيسم بورس كالا طي سال‌هاي اخير، درج بهاي قير ايران در نشريات معتبر بين‌المللي همچون آرگوس است.

روند مطلوب و عرضه‌هاي پرحجم قير طي سال‌هاي گذشته به‌خصوص از سوي نفت جي و نفت پاسارگاد باعث شده نشريات معتبر بين‌المللي، قير معامله شده در بورس كالا را به‌عنوان يكي از مراجع قيمتي در خاورميانه درج كنند؛ به‌عبارت بهتر، تابلوي تالار كيش به يك قيمت مبنا در ميان تجار منطقه تبديل شده است. اما با وجود اين، شاهد بروز برخي مقاومت‌ها در مقابل ادامه معاملات پرحجم قير در بورس كالا هستيم؛ مقاومت‌هايي كه بررسي ريشه آن به سودهاي بادآورده و شيرين دوران حواله‌اي بازمي‌گردد و عموما با نيت و هدف‌هاي خاصي مطرح مي‌شود.

غلامعلي حاجي‌درويشي، مديرعامل شركت قيرآكام دراين باره گفت: وقتي محصولي بر تابلوي بورس كالا قرار مي‌گيرد، همه مشخصات در روند معامله از شرايط كالا تا خريداران، فروشندگان و... شفاف است تا حدي كه فاكتورهاي بورس براي اداره ماليات تعريف‌شده و امكان فرار مالياتي وجود ندارد.

حاجي‌درويشي با تأكيد بر شفافيت معاملات بورس كالا افزود: امروز تمام نهادهاي قانوني كشور، بورس كالا را به‌عنوان مركزي معتبر و قابل اتكا قبول دارند و از اين‌رو اگر خبري از غير‌شفاف بودن معاملات بورس مطرح ‌شود، كذب محض است.
به گفته او به‌نظر مي‌رسد برخي فراموش كرده‌اند زماني معاملات قير به شكل حواله‌اي و غيرشفاف بود و اوضاع بازار در چه وضعيتي دردناكي قرار داشت و اكنون در چه مرحله‌اي است؛ البته اين مقايسه به هيچ عنوان كار دشواري نيست.

او گفت: قيمت قير به تأثير از بازارهاي جهاني تغيير مي‌كند و اگر گاهي قيمت‌ها در بورس پايين مي‌آيد به‌دليل كاهش تقاضا و شرايط ركودي بازار است. بازهم تأكيد مي‌كنم به‌عنوان يك فعالي كه از ابتداي عرضه قير در بورس كالا حضور داشته‌ام، هيچ‌گاه شاهد نوسان غيرمنطقي قيمت‌ها در بازار نبوده‌ام.