تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۳

الهام مصدقی‌راد: چندی قبل اعلام شد که از ابتدای طرح جمع‌آوری متکدیان که با همکاری دیگر سازمان‌ها آغاز شده، تاکنون ۷۰۰متکدی از سوی شهرداری تهران جذب شده و با توجه به وضعیت آنها، در موردشان تصمیم‌گیری مددکاری، قضایی و... شده است.

طبق اعلام رئيس بهزيستي شهر تهران نيز در اين مدت بيش از 90كودك و نوجوان متكدي يا شبه‌متكدي در تهران جذب شده‌اند. فارغ از آمارهايي كه تاكنون از سوي مسئولان اعلام شده، آنچه اهميت ويژه‌اي دارد، كنار هم قرار گرفتن ارگان‌هاي خدماتي و حمايتي براي كاهش يكي از آسيب‌هاي اجتماعي است. شهرداري تهران پيش از اين و براساس تكليفي كه بر دوش سازمان خدمات اجتماعي گذاشته شده بود به كمك گشت‌هاي 24ساعته، متكديان را جذب و جمع‌آوري مي‌كرده است، شبيه اين اقدام را هم سازمان بهزيستي در مورد كودكان و نوجوانان انجام مي‌داده اما اكنون اين دو در كنار ديگر ارگان‌هاي مرتبط قرار است فاصله چندساله‌شان را پر كنند تا مشكل پيش رو به نتيجه بهتري منجر شود. هر چند شايد در ابتدا مشكلاتي بر سر راه همكاري بين‌بخشي قرار گرفته باشد اما ادامه مسير، كاستي‌ها و مشكلات را رفع خواهد كرد و سود آن متوجه شهروندان و سلامت جامعه خواهد بود.

محمد باصري، معاون حمايت‌هاي اجتماعي سازمان خدمات اجتماعي شهرداري مي‌گويد: «جمع‌آوري و جذب متكديان براي ما تجربه جديدي نيست اما اكنون با آرامش خاطر بيشتري كار را پيش مي‌بريم و مشكلات گذشته با شيب ملايمي در حال رفع‌شدن است.» مصطفي سراج، رئيس بهزيستي تهران هم در گفت‌وگو با همشهري به‌وجود برخي ناهماهنگي‌ها ميان دستگاه‌هاي حاضر در طرح اشاره مي‌كند و البته اين را هم مي‌گويد كه تاكنون كارها خوب پيش رفته و مشكلات كم كم رفع مي‌شوند.

  • فرهنگسازي به قيمت جان

مسئولان اجراي طرح جمع‌آوري متكديان بارها اعلام كردند كمك نكردن شهروندان به افراد متكدي، ‌تلاش براي ريشه‌كني اين موضوع را به ثمر خواهد رساند و اين مهم بايد فرهنگسازي شود. فرهنگسازي هرچند روندي تدريجي دارد اما آشنا شدن مردم با ماهيت اصلي اغلب تكدي‌گري‌ها، تاكنون كمك خوبي به مسئولان اجراي طرح كرده است تا جايي كه اعلام مي‌كنند «انتظار مداخله مردم در فعاليت گشت‌ها را داشتيم اما برعكس آن رخ داده است.» تعدادي از كسبه و شهرونداني كه در پاتوق‌هاي متكديان، كاسبي يا زندگي مي‌كنند، به مأموران شهرداري، مددكاران بهزيستي و پليس كمك‌هايي براي شناسايي سركرده برخي باندهاي تكدي‌گري به‌خصوص در مورد كودكان داشته‌اند.500تئاتر خياباني برسر چهار‌راه‌هاي پرتردد و توزيع بروشور «‌نابرده رنج»‌ در مورد برخورد لازم با متكديان و... هم ظرف مدت يك هفته آنقدر تأثيرگذار بوده كه سركرده‌هاي برخي باندها، بازيگران يكي از گروه‌هاي تئاتر را تهديد به ضرب و شتم كرده و اكنون نيروي انتظامي با دقت بيشتري شرايط را كنترل مي‌كند. به گفته باصري، اين مسئله يعني تأثيرگذاري مثبت بر شهروندان و ايجاد احساس نگراني در باندها. سراج نيز از تهديدشدن برخي مددكاران گشت‌هاي بهزيستي خبر مي‌دهد، اين به جز درگيري‌هايي است كه معمولا مددكاران با خانواده كودكان متكدي و شبه‌متكدي دچارش مي‌شوند؛ كودكاني كه نيازمند حمايت و مداخله مددكاري سازمان‌هاي حمايتگرند تا از آسيب‌هاي بعدي در امان بمانند.

  • آمارهايي از متكديان جذب‌شده تاكنون

شهرداري تاكنون حدود 700متكدي بزرگسال جمع‌آوري كرده، 323مرد حرفه‌اي، 233متكدي مرد بي‌خانمان، 45متكدي حرفه‌اي زن و 87متكدي بي‌خانمان زن. 20درصد مجموع، خارجي بوده‌اند. 368متكدي به سامان‌سراهاي شهرداري منتقل شدند. اداره كل اتباع خارجي اعلام كرده متكديان خارجي را به كشورشان باز خواهد گرداند. 93كودك و نوجوان نيز توسط بهزيستي جمع‌آوري و جذب شده‌اند. بيشتر آنها در رده سني 9تا 14سال قرار دارند. 13نفرشان به مراكز سطح يك بهزيستي منتقل شدند كه حداكثر تا 21روز آنها را نگهداري و در اين مدت وضعيت آنها را رسيدگي خواهند كرد. اين كودكان يا آنقدر خردسال بوده‌اند كه نتوانسته‌اند نشاني از خانواده‌شان بدهند يا اتباع بيگانه و در استثمار گروه‌هاي سودجو بودند. 80كودك ديگر هم به خانواده‌هايشان تحويل شده و همچنين به كلينيك‌هاي مددكاري ارجاع شدند تا با مداخله مددكاران وضعيت آنها به درستي بررسي شود، اگر متعلق به خانواده‌هاي نيازمند واقعي باشند تحت حمايت كميته امداد يا بهزيستي درخواهند آمد. چند نفر از كودكان 13و 14ساله به سلاح سرد مجهز بودند كه در اين مورد نيروي انتظامي نيز ورود كرده است. يك كودك ديگر نيز به‌دليل وجود صدمات ناشي از تصادف چند روز قبل و بي‌توجهي خانواده، در بيمارستان بستري شده است.