برخی منابع خبری در غرب از نمایش مخفیانه فیلمی درباره هولوکاست در ایران خبر دادند و مدعی شدند کارگردان کروات این مستند هم در جمع دانشجویان حضور داشته و به پرسش‌های آنها درباره هولوکاست پاسخ داده است.

به گزارش همشهري، «آن فرانك: گذشته و حال» مستندي 63دقيقه‌اي است كه جاكوف و دومينيك سدلار آن را در اوج درگيري‌هاي سال 2014در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين ساخته‌اند. سايت خبري ددلاين مدعي است اين فيلم كه داستان زندگي يكي از مشهورترين بازماندگان دوران يهودي‌ستيزي جنگ دوم جهاني را روايت مي‌كند، يكشنبه گذشته در سالني با حضور انبوه دانشجويان و استادان به شكلي كاملا مخفيانه در يكي از شهرهاي ايران به نمايش درآمده و سپس نشست پرسش و پاسخ با حضور جاكوف و سدلار برگزار شده است.

فيلمساز كروات درباره تجربه‌خود از حضور در ايران به خبرنگار ددلاين گفت: «پيش از آغاز نمايش فيلم، من درباره« آن فرانك» و «هولوكاست» توضيح دادم و پس از ديدن فيلم هم حدود يك ساعت با حاضران در سالن حرف زدم. نكته جالب اين بود كه تقريبا هيچ‌كدام از دانشجويان چيزي درباره آن فرانك نمي‌دانستند و فقط 2نفر درباره هولوكاست شنيده بودند.

بنابراين ما مفصل درباره نقش هنر در دنياي امروز حرف زديم و در پايان يكي از دانشجويان از من تشكر كرد.» «آن فرانك: گذشته و حال» به زبان عربي و با زيرنويس انگليسي ساخته شده و در آن 8دختر فلسطيني و 2دختر از سرزمين‌هاي اشغالي خاطره‌هاي خودشان را از زندگي در غزه بازگو مي‌كنند.

سدلار مدعي شده پس از نمايش فيلم در ايران، از دانشجويان خواسته تجربه ‌خود را در اختيار ديگران هم قرار بدهند. شايد عجيب‌ترين و در عين حال بامزه‌ترين بخش گزارش ددلاين اين باشد كه نويسنده ادعا كرده به‌دليل دسترسي نداشتن ايراني‌ها به گوگل، تحقيق درباره ماجراي كوره‌هاي آدم‌سوزي نازي‌ها در اروپا اصلا ساده نيست!

تايمز اسرائيل، گاردين و چند رسانه ديگر با بازتاب دادن گزارش ددلاين، نمايش مخفيانه فيلمي درباره هولوكاست را اقدامي شگفت‌انگيز توصيف كرده‌اند. هنوز از سوي مقام‌هاي ايراني واكنشي به اين موضوع نشان داده نشده و مشخص نيست كدام دانشگاه مجوز اكران« آن فرانك: گذشته و حال» را صادر كرده است.