مازيار حسيني، معاون حملونقل و ترافيك شهرداري تهران در اين جلسه با تأكيد بر لزوم استفاده از معماري در توليد فضاهاي فاخر حملونقلي، افزود: فضاهاي فاخر كه جنبههاي هنري در آن رعايت شده باشد، در هدايت شهروندان به سمت رفتار فاخر و استفاده درست از فضاهاي عمومي و امكانات و تسهيلاتي كه در آن فضاها درنظر گرفته شده، مؤثر است. وي با اعلام اينكه ايستگاههاي مترو بايد آينه تمامنماي محلهاي باشند كه آن ايستگاه در آن محله قرار دارد و گويي آينهاي را در بالا گذاشتهايم و تصوير آن را در پايين مشاهده ميكنيم، تأكيد كرد:
معماري، موضوع مهمي است و در فضاهاي حملونقلي، از اهميت ويژهاي برخوردار است و به اين منظور، علاوه بر معماري بايد از فرهنگ، هنر و حتي ادبيات نيز كمك بگيريم.همچنين محمدمهدي حجت، يكي از استادان معماري حاضر در شوراي فرهنگ و معماري معاونت حملونقل و ترافيك شهرداري تهران در ابتداي اين جلسه گفت: اگر معماري در فضاهاي عمومي بهدرستي اجرا شود، ميتواند در ارتقاي كيفيت زندگي شهروندان مؤثر باشد، چرا كه موضوع معماري، شكل زندگي است و از اين رو، هر مسير بيآرتي كه راهاندازي ميشود، هر خط مترو كه به بهرهبرداري ميرسد و حتي هر ايستگاه مترو كه ساخته ميشود، شكل جديدي از زندگي را بهوجود ميآورد.
وي اظهار كرد: حملونقل شهري بايد به سمت ارتقاي كيفيت زندگي مردم حركت كند و تغيير كيفي در اين حوزه بايد سرفصل كار مسئولان شهري قرار گرفته و از اين زاويه به موضوع نگاه كنيم.همچنين سيدمحمد بهشتي، ديگر استاد حاضر در اين شورا با تأكيد بر اينكه همه فعاليتهاي شهري بايد منجر به اين شود كه مقوم زندگي خوب شهروندان باشد و همچون سايهاي بر سر شهر عمل كند، گفت: معيارمان بايد اين باشد كه اگر فعل و انفعالات شهري را در ترازو قرار داديم، اقداماتي كه باعث دوام و قوام زندگي خوب در شهر است، بر فعاليتهايي كه مخل زندگي خوب شهري است، وزن بسيار بيشتري داشته باشد.
اسكندر مختاري، استاد ديگري كه در اين جلسه حضور داشت، با تأكيد بر اينكه مسئوليت ترافيك شهر خيلي هم دست مديريت شهري نيست، بخشي از مشكل ترافيك را ناشي از عدمتعلق شهرنشينان نسبت به شهر خود دانست و گفت: مسئولان شهر بايد شهر و فضاي شهري را به نوعي درست كنند كه اهالي شهر را به دوستداشتن شهرشان، ترغيب و تشويق كنند.