همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی گفت: تنها سه دهم درصد گلخانه‌های دنیا از آن ایران است و کشورمان حدود یک درصد تولید کشت گل و گیاه جهان را دارد.

سیدمحمد کیایی روز سه شنبه در نخستین کنگره بین‌المللی و دومین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی ایران در مشهد افزود: این در حالی است که کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک زمین قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش نزولات آسمانی و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی باید به افزایش فراوان تولید نهال و بوته در واحد سطح و کشت در واحدهای گلخانه‌ای روی آورد.

مدیرکل دفتر گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی گفت: حرکت به سمت کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای از طرح‌های مهم این وزارتخانه در چارچوب اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: عمده‌ترین هدف این طرح مصرف بهینه و صرفه‌جویی آب در افق 1404 است. مطالعات نشان داده با انتقال خیار و گوجه فرنگی از فضای باز به فضای گلخانه سه میلیارد مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود و این اقدام عرصه‌ای بیش از 200 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی را آزاد می‌کند.

کیایی ادامه داد: همچنین قرار است طی برنامه 10 ساله کشت گلخانه‌ای در کشور 48 هزار و 355 هکتار توسعه یابد.

وی گفت: پنج هزار و 300 هکتار از فضای گلخانه‌های موجود نیز در قالب برنامه 10 ساله بازسازی و نوسازی می‌شود و همچنین اجرای 40 هزار هکتار کارهای زیربنایی و زیرساخت مجموعه گلخانه مدنظر است.

مدیرکل دفتر گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی در ادامه مساحت گلخانه‌ها را در جهان 3.1 میلیون هکتار اعلام و بیان کرد: بر اساس آمار پارسال سطح زیر کشت گلخانه‌های ایران حدود 10 هزار هکتار بوده است.

وی افزود: همچنین سطح کاشت گل و گیاهان زینتی در گلخانه‌های ایران دو هزار و 265 هکتار و سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی فضای باز چهار هزار و 65 هکتار است.

کیایی ادامه داد: پارسال 2.4 میلیارد شاخه بریده، 105 میلیون گلدان، 257 اصله درخت و درختچه و 613 میلیون بوته در فصل نشایی تولید شده است.

وی در ادامه همچنین گفت: معضل بزرگ کنونی در این بخش ورود غیرقانونی و قاچاق گل‌ها و گیاهان زینتی است که خسارات زیادی به تولیدکنندگان داخلی وارد کرده که باید با آن برخورد شود.

نخستین کنگره بین‌المللی و دومین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی ایران با همکاری انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران، دانشگاه فردوسی، پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی، سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری و جهاد دانشگاهی مشهد تا چهارم شهریور جاری در این شهر ادامه دارد.