به همينخاطر قرار است 2خيابان انقلاب و وليعصر طبق اصول جديد، مناسبسازي شده و بهعنوان محورهاي الگوي شهر معرفي شوند. به هر ترتيب، آنچه مهم است اينكه مناسبسازي معابر تهران بايد تحت اصول و قواعد يكساني صورت بگيرد. اينگونه ديگر خبري از كارهاي سيلقهاي نخواهد بود؛ چراكه در دستورالعمل جديد، چكليستهايي براي اجراي كارهاي شهري گنجانده شده كه بايد مو به مو صورت گيرد. علاوه بر اين در هر قسمت آن، تصاوير و شكلهايي وجود دارد كه به پيمانكاران نشان ميدهد چگونه بايد اقدامات لازم را انجام دهند. بدينترتيب ميتوان اميدوار بود از اين پس در پروژههايي كه در شهر تهران اجرا ميشوند، استانداردهاي جهاني عبور و مرور و امنيت معلولان، نابينايان و كمتوانان بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد.
- 3شاخص نظارتي
تدوين دستورالعمل مناسبسازي معابر شهر تهران اواخر مردادماه بود كه به اتمام رسيد؛ دستورالعملي كه براي تهيه آن، آييننامههاي خارجي و ابلاغيههاي پيشين اين حوزه، همچون ابلاغيه سال 87در مدت زماني بيش از يكسال مورد بررسي قرار گرفت. حال اينطور كه نماينده معاونت فني- عمراني شهرداري تهران در ستاد مناسبسازي معابر به همشهري گفت دستورالعمل مذكور بايد در پروژههاي شهري تهران، از پروژههاي راه و باند و ساختمانسازي گرفته تا پروژههاي خدمات شهري و نگهداشت مورد توجه قرار گيرد و لازمالاجراست. به گفته اميرهوشنگ گلمحمدي با اين اتفاق مجريان پروژههاي مختلف در شهر، بايد طبق چارچوبهاي تعريف شده عمليات اجرايي را انجام دهند. حال سؤال اين است كه چه ضمانت اجرايي براي اجراي دستورالعمل وجود دارد؟ گلمحمدي در پاسخ به اين سؤال به 3شاخص درنظر گرفته شده اشاره كرد كه به عقيدهاش ميتواند باعث شود كارها طبق آنچه در شيوهنامه آمده پيش برود. اين 3شاخص عبارتند از:
1- نظارت بر حسن اجراي اقدامات مناسبسازي در مناطق، شركتها و سازمانها. در اين راه NGOها و انجمنهاي مختلف نابينايان و معلولان بهعنوان مأموران افتخاري ياريرسان ستاد مناسبسازي معابر شهرداري خواهند بود. اين انجمنها بايد گزارشهاي نظارت خود را هرچند وقت يكبار به ستاد مناسبسازي ارسال كنند.
2- دستورالعمل ابلاغي پيوست اسناد پيماني و مناقصههاي پروژههاي شهري تهران ميشود.
3- هنگام تحويل يكپروژه نيز تمام قواعد دستورالعمل از سوي ناظران جزء به جزء مورد بررسي قرار ميگيرد.
- نياز به مديريت يكپارچه است
با وجود آنكه دستورالعمل مناسبسازي معابر ابلاغ شده اما هنوز نگراني براي اينكه حتي پروژههاي جديد پس از اجرا، دچار تغييراتي غيراصولي شوند، وجود دارد. در واقع امكان اينكه گاهي نهادي در شهر اقدامي خلاف اصول مناسبسازي فضاهاي شهري انجام دهد، وجود دارد. بهطور نمونه ممكن است، حفاريهايي صورت بگيرد كه معبر مناسبسازي شدهاي را براي عبور يكنابينا خطرناك كند؛ به همين منظور مجتبي شاكري، ديگر عضو روشندل شوراي شهر تهران از حفاريهايي كه در مسير پيادهرو و خيابانها صورت ميگيرد، انتقاد كرد و گفت: «همه اينها ميتواند براي معلولان، نابينايان، كودكان و كهنسالان و بانوان باردار مسئلهدار شود.» مورد مهمي كه وي نيز بدان اشاره كرد، اين بود كه اغلب مناسبسازي به شكل جزيرهاي و پراكنده صورت ميگيرد. به گفته وي، تحقق مديريت يكپارچه شهري راه حل رفع اين مشكل است.
اين مورد را گلمحمدي، عضو ستاد مناسبسازي معابر هم قبول دارد و گفت تا وقتي دستگاههاي اجرايي، انتظامي و حفاري مانند آب و فاضلاب، برق، گاز و مخابرات بهصورت متمركز و تحت مديريت واحد شهري قرار نگيرند، رعايت كامل مفاد دستورالعمل موجود ميسر نخواهد بود. به همين دليل همچنان مشكلات جدي در راه تحقق شهر دسترسپذير وجود خواهد داشت. وي بدينمنظور از پيشنهاد همشهري مبني بر اينكه، دستورالعمل ابلاغ شده در تعهدنامههايي كه شهرداريهاي مناطق هنگام دادن مجوز حفاري صادر ميكنند، گنجانده شود، استقبال كرد.
- محورهاي نمونه شهر معرفي ميشوند
نبود مديريت يكپارچه شهري، باعث ميشود، مناسبسازيها بهصورت ملموس در شهر احساس نشود. مجتبي شاكري به همينخاطر پيشنهاد داد بحث مناسبسازي بهصورت منطقهاي و به شكل پايلوت انجام شود و بقيه مناطق آن را مورد استفاده قرار دهند. اكنون نيز خبر ميرسد كه اين پيشنهاد شاكري قرار است به 2شكل زير طي يكبرنامهريزي بهاجرا درآيد.
هريك از شهرداريهاي مناطق 22گانه تهران موظفند تا پايان سال يكمعبر را مناسبسازي كرده و بهعنوان معبر نمونه منطقه خود به ستاد معرفي كنند.
محور شرقي- غربي خيابان انقلاب از حدفاصل ميدان آزادي تا تهرانپارس و همچنين محور شمالي- جنوبي خيابان وليعصر از ميدان راهآهن تا ميدان تجريش مناسبسازي شده و بهعنوان محورهاي الگوي پايتخت معرفي شوند.