تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷

شاید کاهش ۱۰هزار تومانی بهای بلیت‌ها بتواند میانگین تعداد تماشاگران سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر را بیشتر کرده و کاری کند بیش از ۳۵۰صندلی خالی هر اجرای سه خواهر و دیگران حمید امجد با حضور تئاتردوستان کمتر به چشم بیاید.

به گزارش همشهري، آمارها خبر از سقوط مي‌دهد و به‌نظر مي‌رسد بازگشت يكي از چهره‌هاي محبوب و موفق به عرصه تئاتر پس از 12سال دوري هم نتوانسته باعث استقبال دوستداران هنر نمايش شود. امجد كه سال 83 با «بي‌شير و شكر» در تئاتر شهر درخشيده بود، اين روزها سه خواهر و ديگران را در شرايطي در تالار 580نفري اصلي به صحنه برده كه تا پيش از كاهش قيمت بليت در 23اجرا ميانگين 223نفر در هر نوبت شامل تماشاگران داراي بليت‌هاي عادي و تخفيف‌دار و مهمان به تماشاي آن نشسته بودند.

اين آمار براي 23اجراي 3تا 29مرداد و دوره‌اي است كه قيمت بليت‌هاي رديف‌هاي وسط و كناري همكف و بالكن سالن اصلي تئاتر شهر به‌ترتيب 45، 35و 25هزار تومان بود. در اين دوره، 1545نفر با خريدن بليت عادي (ميانگين 67بليت)، حدود 900نفر با تهيه 2نوع بليت تخفيف‌دار و 2676نفر (ميانگين 116بليت) با در دست داشتن بليت مهمان سه خواهر و ديگران را ديدند. مجموع درآمدي كه حضور اين 5121نفر نصيب گيشه تئاتر شهر كرد، نزديك به 92ميليون تومان است.

اين البته كمتر از يك‌پنجم رقمي است كه اجرا با بيشترين تعداد تماشاگر مي‌توانست داشته باشد. درواقع، اگر بخش زيادي از بليت‌هاي همكف و بالكن تالار اصلي تئاتر شهر فروخته مي‌شد، گيشه سه خواهر و ديگران فقط در 23اجرا چيزي نزديك به 500ميليون تومان درآمد مي‌داشت و ادامه اين روند مي‌توانست آن را ميلياردي كند؛ رقمي كه حتي براي برخي فيلم‌هاي روي پرده سينماي ايران هم دست‌نيافتني است.

طبق آماري كه منابع رسمي تئاتر شهر منتشر كرده‌اند، سه خواهر و ديگران فقط در 4اجرا بيش از 100تماشاگر با بليت تمام‌بها داشته كه بيشترين آن با 117نفر به 29مرداد مربوط مي‌شود. در شب اول 237نفر مهمان گروه نمايشي بوده و 233نفر در 25مرداد با بليت مهمان به سالن اصلي تئاتر شهر آمده‌اند. بيشترين فروش روزانه هم به آخرين اجرا پيش از آغاز جشنواره تئاتر عروسكي با حدود 6ميليون و 800هزار تومان مربوط است.

اجراي سه خواهر و ديگران پس از حدود يك هفته وقفه به بهانه برگزاري شانزدهمين جشنواره تئاتر عروسكي تهران- مبارك، از 9شهريور از سر گرفته شد؛ البته با اين تفاوت كه در دور تازه، قيمت بليت به شكلي چشمگير كاهش يافته و به 35، 25و 15هزار تومان رسيده است. از ميزان استقبال تماشاگران از اجراهاي هفته اخير و تأثير كاهش 10هزار توماني قيمت بليت در افزايش علاقه مخاطبان فعلا خبري موثق در دست نيست!

امجد كه نمايش‌هاي موفق «نيلوفر آبي»، «پستوخانه»، «شب سيزدهم»، «زائر» و... را در كارنامه دارد، براي حدود يك دهه از عرصه تئاتر جدا شد و به كارگرداني سينما روي آورد. نتيجه اين تغيير، همكاري در بازنويسي فيلمنامه «محمد رسول‌الله(ص)» و البته نويسندگي و كارگرداني «آزمايشگاه» در سال 90بود كه نمي‌توان آن را اثري برجسته در كارنامه پربار يك تئاتري نامدار به‌حساب آورد.

  • ادامه اجرا تا اوايل پاييز

نمايش 150دقيقه‌اي سه خواهر و ديگران هر روز ساعت 19:30در تئاتر شهر روي صحنه مي‌رود و شايد يكي ديگر از دلايل استقبال سرد مخاطبان از اجرا، همين طولاني بودن آن باشد. افشين هاشمي، بهنوش بختياري، جمشيد جهانزاده، رامين سياردشتي، عليرضا ناصحي، داريوش موفق، محسن حسيني، پيام اميرعبداللهيان، سام كبودوند، ريحانه سلامت، معصومه رحماني و مارال آتشي بازيگران اين نمايش هستند كه قرار است اجراي آن تا 9مهرماه ادامه داشته باشد.