به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دبیرخانه جشنواره موسیقی جوان ، بهداد بابایی، نوازندهی سهتار و ردیفدان و عضو هیات مدیره خانه موسیقی و از داوران این بخش، در مورد تأثیر برگزاری این جشنواره گفت: به نظرم جشنوارهی موسیقی جوان از این جهت که نوازندهها با یکدیگر به رقابت میپردازند مؤثر است، خصوصاً برای هنرمندان شهرستانی که عرصهای برای ابراز خودشان ندارند و در اینجا میتوانند خود را به بوتهی آزمایش بگذارند تا تواناییهایشان ارزیابی شود، اگر مشکلی در بینش ردیف، تکنیک و درک شیوهی اساتید دارند آن را مرتفع کنند و بعدها بهتر عمل کنند.
وی در مورد اهمیت نظام آموزش موسیقی اظهار داشت: شرکتکنندهها از اقصی نقاط کشور در این جشنواره شرکت میکنند و طبیعتاً استعدادها در اینجا سنجیده میشود، اما این جوانها ایراداتی دارند و بخش عظیمی از آن به نظام آموزش موسیقی در شهرستانها برمیگردد. استادهای ذیصلاح در شهرستانها کمیاباند. بچهها مشکلاتی در ردیف موسیقی ایرانی دارند، یعنی درک و بیان ردیف.
بابایی در مورد ردیف موسیقی ایرانی گفت: زبان ردیف، زبانی مجزاست که مبتنی بر موسیقی قاجار و پساقاجار است و مختصات اجرایی خودش را دارد. زبان شخصی، زبان دیگری است که گرچه به آن نرسیدهاند اما میتوان ردِ پای اساتید دیگر را در سازشان دید و این کار آدمهای صاحب نظر است که این دو زبان را به آنها بشناساند و بتواند توضیح بدهد و تفاوتشان را بیان کند.
وی در مورد اهمیت بستر مناسب آموزشی افزود: بچهها به خودی خود بااستعداد هستند اما در حوزهای که تحصیل موسیقی میکنند به نظر میرسد که حوزهی مناسبی نیست ولی به جهت توان و احساسی که در سازشان جاری است میتوان این جوانها را ارزیابی کرده و بااستعدادها را گزینش کرد. من اعتقاد دارم میبایست حتماً برای آنها کلاسهایی برگزار کرد تا اشکالاتشان رفع شود.
بابایی در مورد مسئولیت جشنواره در قبال شرکتکنندگان اظهار داشت: به نظرم برگزاری چنین کلاسهایی کار خود جشنواره است. من سال پیش به یکی دو تا از اشکالات بچهها سر صحنه اشاره کردم، ولی اشکالات عمدهتر از این حرفهاست که بشود روی صحنه گوشزد کرد.
وی ادامه داد: فکر میکنم ستاد جشنواره باید فراخوانی برای اساتیدی که در شهرستانها مشغول تدریس هستند بدهد و برای آنها کلاس برگزار کند و چارچوب ردیف، تکنیک ساز، اکول (طرز گرفتن ساز) را اصولی به آنها آموزش دهد. معنای زبان ردیف، معنای بداههنوازی، را به شیوههای مختلف اصولی تشریح کند. خیلی از بچهها خوب ساز میزنند، مثلاً کسی که در گروه سنی الف نفر اول شد بسیار خوب ساز میزد، حس و سونوریتهی او عالی بود اما اکول او اشتباه بود و این جای دریغ دارد و کوتاهی استادش بوده.
این نوازنده سهتار در مورد درک موسیقایی اکثر شرکتکنندگان گفت: وقتی از بچهها میخواهیم بداههنوازی کنند متأسفانه بر مبنای همان ردیفی که تقریباً حفظ کردهاند جملاتی مینوازند که مبتنی بر همان گوشههاست. بیشتر آنها ساز اساتیدی چون شهناز، لطفی، و علیزاده را گوش نکردهاند، سازشان همان جملات ردیف را تداعی میکند. این وظیفهی استادان این جوانهاست که آنها را در این زمینه آموزش بدهند.
بابایی در مورد تفاوت سطح اجراهای این دوره با سال گذشته بیان داشت: اجراها در ساز سهتار متأسفانه تفاوتی با سال گذشته نداشتند، تنها یکی دو نفر از نوازندگانی که سال گذشته هم شرکت کرده بودند و اشکالاتشان همانجا به آنها یادآوری شده بود بهتر از بقیه بود و دقیقاً من و آقای علیزاده دریافتیم که صحبتهای ما مؤثر بوده. اما بحث این است که این تعداد هنرجویی که اینجا هستند مقدار قابل اعتنایی نیستند در مقابل تعداد فعالین این حوزه. حوزههای موسیقی متعددند و باید در شاخههای مختلف با این بچهها کار شود، از این جهت باید تدبیری اندیشید که آموزههای موسیقی یک مقدار فراگیرتر باشد.
وی در پایان اضافه کرد: آموزش دورهی عالی بسیار حیاتی است، اکثر آنها مشکل جواب آواز، درک ردیف، و دانش و بینش نسبت به شیوهی اساتید دارند. از این جهت باید راهی را پیدا کرد تا شیوهی آموزش در سطح کشور وسیعتر شود. این جشنواره گام بسیار مثبتی است ولی میتواند با تمهیداتی یک مقدار وسیعتر و جدیتر در بخش آموزش عمل کند.
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
همشهریآنلاین: بهداد بابایی نوازنده سهتار و ردیفدان که از داوران بخش سهتار جشنواره موسیقی جوان است آموزش دوره عالی ردیف را برای جوانان بسیار حیاتی دانست و گفت، اکثر آنها مشکل جواب آواز، درک ردیف، و دانش و کم بینشی نسبت به شیوهی اساتید دارند.