سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه مذاکرات دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در رم برگزار خواهد شد

تأکید کرد که علاوه بر حضور سعید جلیلی به‌عنوان دبیر جدید شورای‌عالی امنیت ملی در مذاکرات هسته‌ای با خاویر سولانا، علی لاریجانی نیز به‌عنوان نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی بنابر تأکید رهبر انقلاب و رئیس‌جمهوری حضور خواهد داشت.

سید محمدعلی حسینی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که مهر خبر آن‌را منتشر کرد، در پاسخ به این پرسش که آیا جلیلی به‌عنوان معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه باقی خواهد ماند یا خیر، گفت: در این باره باید مسئولان بالاتر تصمیم گرفته و نظر خود را اعلام کنند؛ از سوی دیگر، اینکه لاریجانی در کجا مشغول به کار خواهد شد، به تصمیم خودشان بستگی دارد، اما وی به‌عنوان نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی باقی خواهد ماند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که مقصود رئیس‌جمهوری از کسانی که سرخود به مذاکره هسته‌ای می‌پردازند، چه کسانی است و آیا می‌توان لاریجانی را نیز در این حیطه داخل کرد، گفت: من نمی‌توانم از این موضع برداشت خود را اعلام کنم، اما لاریجانی همواره نماینده رسمی ایران در تمام مذاکرات هسته‌ای بوده است.

تکلیف رژیم حقوقی

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره تکلیف رژیم حقوقی دریای خزر و سهم نهایی ایران از مذاکرات مربوط به این دریا خاطرنشان کرد: ابتدا باید یادآور شد که قراردادهایی که در گذشته وجود داشته هیچ اشاره صریحی به موضوع سهم 50 درصدی ایران نداشته است.

وی افزود: موضوعات مرتبط با رژیم حقوقی دریای خزر هم مباحثی تخصصی، حقوقی و زمان‌بر است و به هر صورت گفت‌وگوهای کشورهای ساحلی خزر در این باره ادامه دارد.

3 طرح امنیتی

وی در پاسخ به پرسشی درباره طرح ارائه شده روسیه برای ایجاد نیروی واکنش سریع در دریای خزر گفت: برای تقویت ثبات و تقویت و امنیت در این دریا 3 طرح مطرح شده است؛ نخست طرحی است که ایران تحت عنوان اعتمادسازی و ثبات در خزر ارائه کرده، طرح دیگر طرح روسیه است و سومین طرح نیز طرحی است که قزاقستان برای ایجاد ثبات و آرامش در دریای خزر ارائه کرده است.

خبر اعلام نشده

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خبر خوش هسته‌ای مرتبط با مذاکرات درباره نیروگاه بوشهر که در نشست خبری هفته گذشته وعده اعلام آن را داده بود نیز گفت: البته تعبیر خبر خوش هسته‌ای تعبیر من نبود و برخی از دوستان از آن استفاده کرده‌اند، اما در جریان سفر هیأت روسی به ایران و در بالاترین سطوح بر لزوم اتمام امور مربوط به نیروگاه اتمی بوشهر تاکید شد و ما نیز معتقدیم که روس‌ها این کار را انجام خواهند داد.

وی همچنین با اشاره به تداوم مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب طرح اقدام گفت: مذاکرات کارشناسی درباره موضوع سانتریفیوژهای P1 و P2 از روز شنبه آغاز شده و احتمالا تا امروز (دوشنبه) ادامه می‌یابد.

سرنوشت گروگان‌های اربیل

حسینی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین اخبار مربوط به سرنوشت گروگان‌های اربیل نیز سخنان گذشته خود را تکرار و اعلام کرد: در این باره خبر جدیدی نیست، اما پیگیری‌ها ادامه دارد و آمریکا نیز در این زمینه همچنان به کارشکنی‌های خود ادامه می‌دهد.

همکاری‌های امنیتی

وی ضمن تکرار موضع ایران در مورد تحولات شمال عراق گفت: معتقدیم ابزار دیپلماتیک بهترین راه‌حل در این باره است و اقدامات تنش‌زا تنها به بدتر شدن اوضاع این مناطق می‌انجامد. سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: بهترین شیوه برای حل مسائل مربوط به شمال عراق همکاری‌های امنیتی است و ما معتقدیم ریشه این مشکلات باید پیدا شود.

حسینی مسائلی چون آموزش گروه‌های تروریستی توسط آمریکا که با پیدا شدن تجهیزات آمریکایی در پایگاه‌های این نیروها اثبات شده است و مواردی از این قبیل را از جمله ریشه‌های مهم مشکلات شمال عراق برشمرد و بر لزوم بررسی دقیق آنها تأکید کرد.

مشکل اصلی لبنان

وی درباره شرایط کنونی لبنان نیز گفت: طرح‌هایی که بتواند ثبات و امنیت در لبنان را به‌دنبال داشته باشد و مورد اجماع گروه‌های مختلف سیاسی این کشور قرار گیرد، مورد حمایت ما نیز قرار خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه مشکل اصلی لبنان را دخالت‌های صریح و بی‌پرده واشنگتن در امور داخلی این کشور ارزیابی کرد و گفت: این دخالت‌ها باعث شده تلاش‌های صادقانه کشورهای مسئول در این جریان به نتیجه نرسد و هرگاه دیدگاه‌های طرف‌های مختلف در این باره در حال نزدیک‌شدن بود، شاهد کارشکنی‌های آمریکا در این زمینه بوده‌ایم.

وی پیشنهاد آمریکا به لبنان برای تشکیل اتحاد نظامی جهت مقابله با گسترش نفوذ حزب‌الله در برخی نقاط جهان را پیشنهادی تخریبی و پیگیری سیاست‌های نظامی‌گرانه آمریکا توصیف کرد و افزود: این قبیل پیشنهادها دامن‌زدن به اختلافات داخلی لبنان و تلاش برای خونین‌کردن این اختلافات است.

بهانه نظامی‌گری

حسینی هرگونه ارتباط موضوع طرح سپر موشکی آمریکا در اروپا با مسئله هسته‌ای ایران را نیز منتفی دانست و افزود: مسئولان آمریکایی هم این موضوع را رد کرده‌اند و این صرفا بهانه‌ای است که با آن به توجیه رویکرد نظامی خود می‌پردازند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ایران هرگز تهدیدی برای کشورهای اروپایی نبوده بلکه اعضای این اتحادیه روابطی نزدیک با ایران داشته و از بزرگترین شرکای تجاری ما محسوب می‌شود.

سرنوشت ژاپنی ربوده‌شده

حسینی همچنین در پاسخ به سؤالات متعدد خبرنگاران درباره سرنوشت تبعه ژاپنی ربوده‌شده در ایران از سوی اشرار مسلح گفت: مراجع ذی‌ربط در حال پیگیری این موضوع هستند و در حال حاضر اشرار رباینده این فرد را در محدوده مرزی جابه‌جا می‌کنند.

وی افزود: ایران در تلاش است تا در تماس طرف‌های ذیربط این قضیه به آزادی این تبعه کشور ژاپن کمک کند، اما بهتر است این موضوع از مراجع رسمی مورد پردازش قرار گیرد.

نیازی به مذاکره با آمریکا نداریم

پس از آنکه مقامات وزارت امور خارجه در مصاحبه‌های خبری خود چند بار اعلام کردند که موضوع ادامه مذاکرات با آمریکا با توجه به اینکه رویکرد این کشور در عراق پس از چند دور مذاکره با مقامات ایرانی تغییری نکرده است، در دست بررسی است و البته چندی پیش هم کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرده بود که ادامه مذاکره با ایران درباره عراق در کوتاه‌مدت مطرح نیست، سخنگوی وزارت امور خارجه بالاخره کمی صریح‌تر از گذشته اعلام کرد که ما نیازی به گفت‌وگوهای ظاهری نمی‌بینیم و آنچه که عراق امروز نیازمند آن است تغییر رویکرد و رفتار آمریکائی‌ها در مورد وضعیت داخلی این کشور است.

شاید بتوان این تعبیر حسینی را به معنای انصراف ایران از ادامه مذاکره با آمریکا لااقل در شرایط فعلی در نظر گرفت.