معاون درمان وزارت بهداشت در حالی سومین علت مرگ در ایران را حوادث و سوانح ترافیکی دانسته و می‌گوید که ایران از نظر مرگ‌ومیرهای ناشی از حوادث ترافیکی در خاورمیانه جایگاه دوم و در جهان جایگاه هشتم را دارد که محمدباقر لاریجانی، دبیر کمیته کشوری پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاون وزارت بهداشت به کاهش مرگ‌ومیر حوادث ترافیکی در سال‌های گذشته، اشاره کرده و می‌گوید: سال گذشته حدود ۱۶ هزار نفر از مردم بر اثر این حوادث جان خود را از دست دادند و در کشور ما تعداد مرگ مغزی بالاست.

لاريجاني همچنين مي‌گويد: وضعيت مرگ‌ومير مردم در ايران به‌دليل حوادث و سوانح ترافيكي از متوسط جهاني و منطقه بيشتر است و افراد جوان بيشتر جان خود را از دست مي‌دهند كه عمده‌ترين قربانيان هم سرنشينان خودروهاي سبك، عابرين پياده، راكبان موتور‌سيكلت و رانندگان هستند. دبير كميته كشوري پيشگيري و كنترل بيماري‌هاي غيرواگير از سرعت زياد، عدم‌استفاده از كمربند ايمني و وسايل ايمني به‌عنوان عوامل خطرآفرين در بروز حوادث و سوانح ياد كرد و افزود: با وجود اجباري‌شدن قانون بستن كمربند در ايران كه كمك زيادي به كاهش آمار جانباختگان اين حوادث كرد، اما فقط ۱۰ درصد از سرنشينان عقب خودرو اقدام به بستن كمربند مي‌كنند و به همين دليل بيشترين آمار مرگ‌ومير مربوط به سرنشينان عقب خودروست.

البته استان‌هاي فارس، خراسان رضوي و تهران بيشترين حوادث و سوانح ترافيكي را دارند و اين آمار در استان تهران نگران‌كننده است، اما از نظر محل وقوع در استان‌هاي هرمزگان و ايلام حوادث در مناطق و جاده‌هاي روستايي بالاست.

معاون درمان وزارت بهداشت از مرگ سالانه يك ميليون و ۲۵۰ هزار نفر و مصدوميت و معلوليت ۲۰ تا ۵۰ ميليون نفر از مردم دنيا بر اثر سوانح و حوادث ترافيكي خبر داد. در اين باره همچنين دكتر محمد آقاجاني با بيان اينكه نخستين علت مرگ افراد ۱۵ تا ۲۹ سال، سوانح و حوادث ترافيكي است، افزود: از هر 4مرگ ناشي از اين حوادث، 3مرگ مربوط به مردان و يك مرگ مربوط به زنان است. وي سومين علت مرگ در ايران را حوادث و سوانح ترافيكي دانست و گفت: ۹۰ درصد از مرگ‌وميرهاي ناشي از سوانح و حوادث در كشورهايي با درآمد كم و متوسط رخ مي‌دهد درحالي‌كه اين كشورها مالكيت ۵۴ درصد از وسايل نقليه موتوري جهان را دارند.

معاون درمان وزارت بهداشت درخصوص تركيب مرگ‌وميرهاي ناشي از سوانح ترافيكي گفت: ۲۳درصد از مرگ‌ها مربوط به موتورسوران، ۲۲درصد عابرين پياده، ۲۳درصد مربوط به رانندگان خودرو و ۳۱درصد نيز مربوط به سرنشينان خودرو به غيراز رانندگان است و ايران از نظر مرگ‌وميرهاي ناشي از اين حوادث در خاورميانه جايگاه دوم و در جهان جايگاه هشتم را دارد.

دكتر محمد آقاجاني، معاون درمان وزارت بهداشت دراين باره مي‌گويد: ۹۰درصد از مرگ‌وميرهاي ناشي از سوانح و حوادث در كشورهايي با درآمد كم و متوسط رخ مي‌دهد درحالي‌كه اين كشورها مالكيت ۵۴درصد از وسايل نقليه موتوري جهان را دارند.