همشهری آنلاین: نخستین مسابقه ملی، سودوکو، بازی جدولی اعداد که گفته می‌شود 167 میلیون نفر در آمریکا آن را بازی کرده‌اند، بیش از 800 نفر را از سراسر این کشور به فیلادلفیا کشاند.

به گزارش خبرگزاری رویترز سازمان‌دهندگان این رویداد می‌گویند تعداد افراد شرکت‌کننده در آن فراتر از حد انتظار آنها بوده است و محبوبیت این بازی را در آمریکا ثابت می‌کند.

پس از آنکه روزنامه تایمز لندن در سال 2004 ستون ثابتی را به سودوکو اختصاص داد، از سال 2005 بسیاری از روزنامه‌های آمریکایی نیز بخش ثابتی به آن اختصاص دادند.

بررسی که سال گذشته بوسیله نشریه "فیلادلفیا اینکوایر"، یکی از حامیان این مسابقه، انجام شد، نشان داد که 56 درصد جمعیت آمریکا سودوکو بازی کرده‌اند.

برنده مسابقه فیلادلفیا، تامس اسنایدر، 27 ساله، قهرمان بلامنازع جهان، بود که در بخش "پیشرفته" بازی‌ها، جدول سودوکو را در - حدود سه دقیقه زودتر از نزدیک‌ترین رقیبش -
در هفت دقیقه و هشت ثانیه تکمیل کرد و جایزه اول به مبلغ 10000 دلار را از آن خود کرد.

اسنایدر که دانشجوی فوق‌دکترا مهندسی زیستی در دانشگاه استانفورد در پائولو آلتوی کالیفرنیا و دارای درجه دکترای شیمی از دانشگاه هاروارد است، گفت از پنج سالگی با انواع جدول‌ها از جمله سودوکو بازی می‌کرده است، اما تنها 2.5 سال است که به عرصه "بازی‌های جدولی رقابتی" وارد شده‌است.

او سر موفقیتش را از جمله "یادداشت‌برداری که برای افزایش سرعت طراحی شده‌است" دانست، و افزود که سال بعد در مسابقات هند از عنوان قهرمانی‌اش دفاع خواهد کرد.

البته او تاکید کرد که این بازی‌های جدولی برای او صرفا یک سرگرمی به شمار می‌آیند، و نه فعالیتی "معنادار".

857 رقابت‌کننده از 6 تا 87 سال که 300 نفر تماشاگر هم آنها را حمایت می کردند، هر بار 30 دقیقه را در سکوت به پرکردن سودوکو‌ها- پرکردن خانه‌های خالی جدول با شبکه‌ای از اعداد بدون اینکه آنها در جهت عمودی، افقی یا در چهارخانه‌های سه‌در سه مجاور تکرار شوند - گذراندند.

جی دیواین سخنگوی مسابقات فیلادفیا می‌گوید محبوبیت این بازی به این حقیقت وابسته است که بر خلاف جدول کلمات متقاطع، که نیاز به حداقلی از دانش کلمات و برخی آگاهی‌های فرهنگی دارد، هرکسی می‌توان سودوکو را حل کند.