تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۹

هفتاد و سومین جشنواره فیلم ونیز شامگاه شنبه در این شهر زیبای ایتالیا به پایان رسید و فیلم سیاه و سفید و ۲۲۸دقیقه‌ای به کارگردانی لاو دیاز از فیلیپین موفق شد جایزه شیر طلایی بهترین فیلم را از آن خود کند.


به گزارش همشهري، تريلر انتقام‌جويانه «زني كه رفت» نوزدهمين تجربه فيلمساز 57ساله است كه به ساختن فيلم‌هاي طولاني علاقه‌اي خاص دارد. او زمستان گذشته با فيلم 8ساعته «لالايي براي راز غم‌انگيز» موفق به بردن جايزه موسوم به آلفرد بائر از جشنواره برلين شده بود. زني كه رفت داستان معلمي است كه پس از 30سال به جرم قتلي كه مرتكب نشده، از زندان بيرون مي‌آيد و وقتي مي‌فهمد تمام ماجرا زير سر معشوقش بوده، تصميم به انتقام مي‌گيرد.

دياز پس از گرفتن جايزه شير طلايي، آن را به مردم كشورش فيليپين تقديم و از سم مندس، رئيس هيأت داوران بخش مسابقه تشكر كرد. نكته جالب اينكه او امسال در مجموع، حدود 12ساعت فيلم ساخته است! جايزه دوم يا شير نقره‌اي ونيز امسال به «حيوان‌هاي شبگرد» رسيد كه دومين تجربه كارگرداني تام فورد پس از فيلم موفق «يك مرد تنها»ست. ايمي آدامز و جيك جيلنهال، بازيگران حيوان‌هاي شبگرد هستند كه آن هم داستاني درباره انتقام و رستگاري را روايت مي‌كند.

داوران جشنواره ونيز امسال تصميم گرفتند جايزه شير نقره‌اي بهترين كارگردان را به 2فيلمساز تقديم كنند؛ آمات اسكالانتي مكزيكي براي «رام‌نشده» و آندري كنچالوفسكي، كارگردان سرشناس روس براي «بهشت». فيلم اخير سياه و سفيد است و داستان آن در دوران جنگ جهاني دوم مي‌گذرد. فيلمساز 79ساله از چهره‌هاي محبوب ونيز است كه 2سال پيش هم جايزه بهترين كارگردان را براي «شب‌هاي سفيد پستچي» برده بود.

موزيكال «لالالند» به كارگرداني ديمين شازل كه در افتتاحيه، روي پرده رفته بود و بسياري آن را جزو بخت‌هاي اصلي جشنواره ونيز و فصل جوايز سينمايي مي‌دانستند، در نهايت به يك جايزه كوپا ولپي بهترين بازيگر زن براي اِما استون بسنده كرد. رايان گاسلينگ ديگر بازيگر اين فيلم است. جايزه بهترين بازيگر مرد هم به اسكار مارتينز از آرژانتين براي بازي در «شهروند متمايز» به كارگرداني مشترك ماريانو كان و گاستون دوپرا اهدا شد.

پائولو بير، بازيگر آلماني براي «فرانتس» جايزه مارچلو ماستروياني، بهترين بازيگر جوان را برد و جايزه بهترين فيلمنامه به نوا اپنهايم براي «جاكي» به كارگرداني پابلو لارين از شيلي رسيد. آخرين برنده مهم اين دوره هم آنا ليلي اميرپور، فيلمساز ايراني-آمريكايي بود كه براي «گروه بد» جايزه ويژه هيأت داوران را گرفت. «مالاريا» به كارگرداني پرويز شهبازي نماينده ايران در بخش افق‌ها بود كه جشنواره ونيز را دست خالي ترك كرد.