همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران برای دیداری دو روزه از ارمنستان و گفتگو با مقامات این کشور، روز دوشنبه 30 مهر وارد فرودگاه بین المللی زوارتنوتس در ایروان پایتخت این کشور حوزه قفقاز شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در فرودگاه بین المللی ایروان وزرای امور خارجه و انرژی ارمنستان و تعدادی دیگر از مقامات این کشور به آقای احمدی نژاد و هیئت همراه خوشامد گفتند.

روبرت کوچاریان رئیس جمهور ارمنستان در کاخ ریاست جمهوری ارمنستان، از آقای احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران استقبال رسمی خواهد کرد. رئیس جمهوری را در سفر به ارمنستان، نوذری سرپرست وزارت نفت و ثمره هاشمی مشاور ارشد رئیس جمهور همراهی می کنند.

برنامه سفر رئیس جمهور به ارمنستان

پس از آیین استقبال رسمی از آقای احمدی نژاد با حضور آقای روبرت کوچاریان رئیس جمهور ارمنستان در کاخ ریاست جمهوری این کشور، بلافاصله مذاکرات خصوصی دو رئیس جمهور آغاز خواهد شد و پس از آن نشست هیئت های عالی رتبه دو کشور به ریاست آقایان احمدی نژاد و کوچاریان برگزار خواهد شد.

پس از آن چند سند در زمینه همکاری های اقتصادی تهران - ایروان امضا خواهد شد و سپس دو رئیس جمهور به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ خواهند داد.

رئیس جمهور احمدی نژاد سپس در دانشگاه دولتی ایروان حضور خواهد یافت که در آنجا ضمن سخنرانی برای استادان و دانشجویان این دانشگاه، به پرسش‌های آنان پاسخ خواهد داد.

قرار است در دانشگاه دولتی ایروان به آقای احمدی نژاد دکترای افتخاری و مدال یادبود دانشگاه اهدا شود.

احمدی نژاد علاوه بر این، با تلویزیون سراسری ارمنستان مصاحبه خواهد کرد و ساعت بیست و یک به وقت ایروان در ضیافت شامی که روبرت کوچاریان رئیس جمهور ارمنستان به افتخار وی ترتیب داده است، حضور خواهد یافت.

سخنان رئیس جمهور پیش از سفر به ارمنستان

رئیس جمهوری اسلامی ایران پیش از ترک تهران ، روابط ایران و ارمنستان را از آغاز استقلال این کشور تا امروز پایدار و رو به گسترش خواند و گفت: دو ملت دارای الگوهای فرهنگی و تاریخی مشترک هستند و خوشبختانه تهران و ایروان درباره مسائل منطقه ای و گسترش روابط درک مشترک دارند.  
 
آقای احمدی نژاد افزود: امروز در عرصه های گوناگون از جمله تجارت، انرژی، برق و گاز همکاری های خوب و گسترده ای داریم و گاز ایران به ارمنستان منتقل می‌شود و در زمینه خطوط انتقال برق و همچنین حمل و نقل کارهای دیگری در دستور کار است.

رئیس جمهور همچنین گفت:در زمینه های علمی و فرهنگی، از جمله مبادله استاد و دانشجو، روابط خوبی بین ایران و ارمنستان وجود دارد و در بخش سرمایه گذاری نیز برای دو طرف زمینه های مناسبی فراهم شده است و همکاری های خوبی صورت می‌گیرد.

احمدی نژاد افزود: رئیس جمهور ارمنستان پیش از این به تهران سفر کرده بود و من به دعوت ایشان این سفر را انجام می‌دهم و چند سند همکاری میان دو کشور امضا خواهد شد که امیدواریم به گسترش روابط تهران و ایروان کمک کند.