تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۳

دوازدهمین جشنواره فیلم مسلمانان که ۱۵شهریور با نمایش «محمد رسول‌الله(ص)» مجید مجیدی در کازان، مرکز جمهوری تاتارستان روسیه آغاز شده بود، با اهدای ۲جایزه برتر به فیلم‌های ایرانی پایان یافت.

به گزارش همشهري، فيلم سينمايي «مميرو» به كارگرداني هادي محقق كه تنها نماينده ايران در بخش مسابقه فيلم‌هاي بلند داستاني بود، در روز پاياني و مراسم اختتاميه، جايزه بهترين فيلم را از هيأت داوران دريافت كرد. روزبه رايگا هم موفق شد جايزه بهترين فيلمبرداري را براي همين فيلم از آن خود كند. فيلم 90دقيقه‌اي مميرو پيش از حضور در جشنواره كازان روسيه، در چند رويداد بين‌المللي ديگر درخشيده و از جمله جايزه برتر جشنواره معتبر بوسان را برده است.

مستند 72دقيقه‌اي «من مي‌خوام شاه بشم» به كارگرداني مهدي گنجي ديگر فيلم موفق شب پاياني بود و جايزه بهترين مستند بلند را به‌دست آورد. گنجي پس از دريافت جايزه خود، از هيأت داوران تشكر كرد و خطاب به حاضران در سالن اپراي تاتارستان گفت: «شما در سرزميني زندگي مي‌كنيد كه سال‌هاست به شكلي مسالمت‌آميز از اقوام و مذاهب مختلف ميزباني مي‌كند و اين مي‌تواند الگويي براي تمام جهان باشد.»

اين براي سومين بار در 12دوره جشنواره فيلم كازان است كه يك فيلم از سينماي ايران جايزه اصلي آن را مي‌برد. پيش از اين عزيزالله حميدنژاد با «اشك سرما» و زنده‌ياد رسول ملاقلي‌پور با «ميم مثل مادر» جايزه موسوم به منبر طلايي را از جشنواره فيلم مسلمانان برده بودند.

«بابا عزيز» ساخته ناصر خمير، فيلمساز تونسي هم به‌عنوان محصول مشترك ايران با فرانسه و تونس در دوره‌هاي گذشته جشنواره كازان برگزيده شده بود.