به گزارش ایرنا، محمدمهدی زاهدی در توضیح مصوبه مجلس در خصوص پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاهها، گفت: مجلس در این مصوبه دو رویکرد آموزشی و پژوهشی را همزمان در نظر گرفته است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: به عبارت دیگر در این قانون پیشبینی شده است برای سنجش و پذیرش دانشجوی دکترا که آموزشی ـ پژوهشی است و برای دانشجوی دکتري پژوهشمحور است چگونه باید عمل کرد.
وی در ادامه گفت: در سیستم آموزشی ـ پژوهشی دانشجویان هم باید تعداد مشخصی واحد درسی بگذرانند و هم رساله دکتری خود را بر اساس مقررات وزارت علوم ارائه دهند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سیستم پژوهشمحور در این مصوبه اساس بر این گذاشته شده که حتماً دانشجو یک مشکل و نیاز کشور را در پایاننامه خود در نظر بگیرد و در زمان مصاحبه این طرح ارائه و پذیرش منوط به مسئلهمحور بودن طرح ارائه شده بر اساس نیاز کشور باشد.
زاهدی تأکید کرد: در قانون برای هر دو دسته دانشجویان راهکار ارائه شده و این قانون هم پژوهشمحور و هم آموزشی ـ پژوهشی است و به این معنا نیست که ما پذیرش دانشجوی دکتری را در این دو دسته توأمان کنیم و روی پذیرش دانشجوی پژوهشیمحور خط بطلان بکشیم.