تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۷

گروه حوادث: نقشه پیچیده 5 مرد برای ربودن قالیچه‌ای نفیس که تصویر یک شخصیت سیاسی خارجی بر روی آن نقش بسته، زمانی فاش شد که پلیس به حضور 2 مأمور قلابی در سر قرار مشکوک شد.

قالیچه نفیسی که تصویر یکی از شخصیت‌های سیاسی عرب روی آن بافته شده، ماجرای پیچیده‌ای را رقم زد که 5 ماه کارآگاهان پلیس را به خود مشغول کرده بود و گشودن راز آن، 5 مرد را راهی زندان کرد.

« اوایل اسفند ماه یکی از طرفین معاملاتم در قبال بدهی 50 میلیون تومانی خود قالیچه نفیسی به من داد و مدعی شد بیش از80 میلیون تومان می‌ارزد و این سرآغاز داستان پرماجرایی بود که مرا به اداره پلیس کشاند.»

به گزارش خبرنگار همشهری، وقتی مأموران از مرد میانسال که بیستم فروردین ماه به اداره یکم آگاهی پایتخت (مبارزه با سرقت مسلحانه) آمده بود، خواستند به توضیح ماجرا بپردازد، وی گفت: آخرین روزهای اسفند 85، قالیچه‌ نفیسی که نقش یکی از شیوخ عرب روی آن بافته شده بود را به جای طلبم از یکی از مشتریانم گرفتم.

یکی ازدوستانم به نام رضا که متوجه نفیس بودن قالیچه شده بود، مرا به یکی ازدوستانش به نام علی که مدعی بود تاجر قالیچه‌های نفیس است معرفی کرد تا قالیچه را به او بفروشم.

وقتی با علی تلفنی صحبت کردم او گفت که دو نفر از رابطانش را برای خرید قالیچه به سر قرار می‌فرستد و زمان و محلی را برای انجام معامله در جاده خاوران تعیین کرد.

برای انجام معامله به طرف محل قرار به راه افتادم، اما خریداران محل معامله را به مقابل پمپ بنزین همت تغییر دادند، من هم بی‌خبر از نقشه‌ای که آنها برایم طراحی کرده بودند به محل قرار رفتم.

هنوز دقایقی از رسیدنم به محل قرار نگذشته بود که 2 مرد میانسال که خود را رابطان علی معرفی می‌کردند کنار خودرویم توقف کردند و گفت‌وگوهایمان برای انجام معامله آغاز شد، ولی لحظاتی بعد ناگهان سر و کله 2 مرد دیگر پیدا شد که مدعی بودند مأمور اطلاعات هستند و در حالی که دستبند و بی‌سیم به همراه داشتند ادعا می‌کردند قالیچه سرقتی است و به همین بهانه آن را برداشته و بی‌توجه به اعتراض‌های من متواری شدند.» 

با اظهارات این مرد، تحقیقات برای یافتن مأموران قلابی با دستور قاضی توکلی بازپرس شعبه 5 دادسرای جنایی تهران آغازشد، اما در حالی که این موضوع که چگونه آنها از قرار معامله قالیچه و محل و زمان قرار اطلاع پیدا کرده بودند، بسیار مشکوک به‌نظر می‌رسید،  لذا  احتمال همدستی آنها با رضا، علی و رابطان وی قوت گرفت.

با ا ین فرضیه در اولین شاخه از بررسی‌ها، رضا دستگیر شد و وقتی قالیچه‌ نفیس و یک قبضه اسلحه کمری از منزل وی کشف شد، چاره‌ای جز اعتراف به طراحی نقشه پیچیده سرقت با همدستی علی و 3عضو دیگر باند برایش باقی نماند.

 با اعترافات رضا، کارآگاهان به سراغ  4 عضو باند رفتند و سرانجام عصر 29 مهرماه بعد از گذشت 5 ماه تمامی متهمان پرونده را دستگیر کردند.

سرهنگ کارآگاه سعید لیراوی، معاون جنایی پلیس آگاهی پایتخت با اعلام این خبرگفت: تحقیقات پلیس ازعلی نشان می‌دهد وی بعد از تهیه بی‌سیم و دستبند به همراه یکی از همدستانش به محل قرار رفته و خود را به‌عنوان مأمور معرفی کرده، اما چون شاکی تنها تلفنی با او صحبت کرده بود او را نشناخته است.

وی ادامه داد: با پیدا شدن قالیچه نفیس، پلیس بررسی‌های خود را برای تشخیص اصالت آن و شناسایی مالک اصلی‌اش آغازکرده‌ است.

برچسب‌ها