همشهری آنلاین: دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: این جشنواره دیگر یک جشنواره سینمایی نیست چون به لحاظ استراتژیک با کشور همراه است و در منطقه تأثیرگذاری زیادی دارد.

به گزارش ایسنا، محمد خزایی دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت صبح ۲۸ شهریورماه در آستانه برگزاری این جشنواره که از دوم مهرماه در پردیس سینمایی ملت و نیز سینما فلسطین (سینمای مردمی) برگزار می‌شود جزئیات این رویداد را در نشستی تشریح کرد.

وی با اشاره به اینکه چهره مقاومت جشنواره امسال در سال ۲۰۱۶ به طور نمادین به عبدالمالک حوثی به نمایندگی از مردم یمن به دلیل مقاومت علیه جنایت‌های دولت عربستان تعلق می‌گیرد، گفت: این جشنواره از سال ۶۲ به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره انقلاب پایه‌گذاری شد و امسال با توجه به تجربه‌ای که در دوره‌های اخیر داشته‌ام معتقدم که به شکلی متفاوت برپا خواهد شد.

او افزود: در این دوره از جشنواره ۲۹۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده که ۱۷۱۷ اثر از ۱۰۴ کشور جهان به بخش بین‌الملل مربوط می‌شود. در روزهای برپایی این جشنواره قرار است ۲۹۴ اثر نمایش داده شود که ۶۱ اثر خارجی و بقیه ایرانی هستند.

خزایی همچنین با طرح این سوال که چرا در جشنواره‌های مختلف دنیا فیلم‌های ضدصهیونیستی زیاد دیده نمی‌شود، گفت: قطعا جشنواره‌ها بعد سیاسی دارند و فیلم‌سازان مستقل و انقلابی که جنایت‌های خاص و ظالمانه را در دنیا افشا می‌کنند این جشنواره را به عنوان یک پاتوق می‌بینند. البته من مدعی نمی‌شوم که الان جشنواره فیلم مقاومت پاتوق فیلمسازان ضد سلطه صهیونیستی و ظلم در دنیاست اما امیدوارم به این افق برسیم.

وی خاطر نشان کرد که به بسیاری از کشورهای منطقه از جمله عراق و لبنان پیشنهاد داده است که تکثر جشنواره‌های فرهنگی با موضوع مقاومت داشته باشند.

دبیر چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت همچنین با اشاره به اینکه در این دوره بخش جلوه‌گاه نور طراحی شده و فیلم‌هایی با موضوع پدران و مادران شهدا نمایش داده می‌شوند، گفت: این عزیزان گنجینه‌هایی در حال مرحوم شدن هستند و براساس این بخش ویژه ۲۰۰ اثر از شهرهای مختلف به جشنواره ارسال شد که جوایز آن در اختتامیه اهدا می‌شود. همچنین قلم طلایی بخش جدید دیگری در این دوره از جشنواره است که کتاب‌هایی که توسط مقام معظم رهبری تقریظ شده‌اند به عنوان مرجعی برای فیلمنامه معرفی می‌شوند.

خزایی در ادامه اضافه کرد: در بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره ۳۲ کشور جهان حضور دارند و ۷۴ مهمان خارجی از کشورهایی همچون فلسطین، سوریه، افغانستان، ترکیه، عراق، مراکش، ‌اندونزی، آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا، لهستان، کانادا، استرالیا، سوئیس، کره جنوبی، اتریش و یمن از دوم مهرماه به ایران وارد می‌شوند. همچنین قرار است علاوه بر نمایش یکی از فیلم‌های مایکل مور و حضور خانواده عماد مغنیه نمایش ویژه‌ای از جدیدترین فیلم الیور اسنودم داشته باشیم که البته این اکران به صورت ویژه و محدود برای اهالی رسانه صورت می‌گیرد چون فیلم هنوز اکران جهانی نشده است.

او با اشاره به اینکه یک مصاحبه اختصاصی با نوآم چامسکی از سوی جشنواره انجام شده که به زودی منتشر خواهد شد، افزود: آیین‌های مختلف بزرگداشت و نکوداشت هنرمندانی همچون اصغر بختیاری، عزیزالله حمیدنژاد، محمدرضا شرف‌الدین، نادر طالب‌زاده، فریدون کشن‌فلاح، فرج‌الله سلحشور، شهید سیاح طاهری و رکن‌آبادی (سفیر ایران در لبنان) هم برگزار می‌شود و کارگاه‌هایی توسط ابراهیم حاتمی‌کیا، احمدرضا درویش، مریلا زارعی، پرویز پرستویی، مسعود ده‌نمکی و ابوالقاسم طالبی خواهیم داشت.

خزایی همچنین به جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور اشاره کرد که تندیس آن آماده شده و به بهترین سریال در حوزه موضوعات جشنواره مقاومت اهدا خواهد شد.

او در این نشست با اشاره به اینکه اختتامیه جشنواره در برج میلاد برگزار می‌شود، یادآور شد که علاوه بر حضور گروه‌های داوری مختلف، آثار بخش مسابقه توسط مردم و خانواده‌های شهدا نیز داوری خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست سردار جواد جباری (مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره) به همراه محمد خزایی از معصومه اسدی همسر سردار شهید حمید اسدی به نمایندگی از خانواده‌های شهدای حرم تقدیر کرد و بعد از ۱۳ پوستر مختلف جشنواره رونمایی شد.