همشهری آنلاین: مخالفان دولت آمریکا لفاظی‌های جنگ طلبانه جورج بوش و وزیر دفاع این کشور را به باد انتقاد گرفته و گفتند مقایسه تاریخی میان جنگ آمریکا علیه تروریسم و جنگ جهانی دوم بسیار بی‌ربط است.

پایگاه خبری اشپیگل آنلاین از واشنگتن گزارش داد، بیل کلینتون، رییس جمهور سابق آمریکا در این باره گفت مبارزه با تروریسم بین‌المللی می‌تواند به جای روشی که دولت کنونی آمریکا دنبال می‌کند و جنگ راه می‌اندازد، از طریق کمک‌های توسعه‌ای پیگیری شود.
وی در مصاحبه‌ای که با شبکه خبری سی.ان.ان انجام داد، تصریح کرد افزایش بودجه توسعه "ارزان‌تر از به راه انداختن جنگ تمام می‌شود."

کلینتون ادامه داد، دولت آمریکا سالانه رقمی کمتر از 10 میلیارد دلار را برای کمک‌های توسعه‌ای غیرنظامی صرف می‌کند، اما تاکنون رقمی معادل 300 میلیارد دلار را برای جنگ در عراق هزینه کرده است.

او همچنین گفت که نیاز است رقم کمک‌های توسعه‌ای به 60  میلیارد دلار افزایش یابد و افزود: "برای آمریکایی‌ها زیاد گران تمام نخواهد شد، اگر این پول در جهانی صرف شود که شرکای بیشتری را داشته باشیم و تروریست‌های کمتر."
همچنین اپوزیسیون دولت آمریکا در سنا نیز  علیه کاخ سفید موضع گرفت.

جورج بوش، رییس جمهور آمریکا و دونالد رامسفلد، وزیر دفاع این کشور در هفته‌های گذشته در برابر سربازان آمریکایی، جنگ با تروریسم را با جنگ جهانی دوم مقایسه کرده بودند. آنها همچنین از "اسلام‌گرایان فاشیستی" سخن گفته بودند که باید مانند آدولف هیتلر در آلمان با آنها به سرعت مبارزه کرد.
"نظریه تسکین" رامسفلد دموکرات‌ها را خشمگین کرد
جوزف بیدن، سناتور دموکرات یکشنبه به تلویزیون آمریکایی ای.بی.سی گفت که چنین قیاس‌های تاریخی خیلی بی‌ربط هستند. تنها تشابه میان جنگ علیه ترور در عراق و جنگ جهانی دوم این است که "اکنون این جنگ همان میزان زمان برده که جنگ جهانی دوم."

به گفته‌ وی، کاخ سفید از زبانی برای  ساده‌سازی استفاده می‌کند که با وضعیت فعلی تناسبی ندارد.
مارتی میهان، نماینده دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا نیز به ویژه دونالد رامسفلد را به باد انتقاد گرفت که  نوعی قیاس را میان جنگ عراق با "سیاست تسکین" که آلمان پس از جنگ جهانی دوم مجبور به پیگیری آن شد، قایل شده است.

رامسفلد گفته بود که آن زمان در دهه 30 میلادی صهیونیسم و  "آشفتگی مشخص اخلاقی از یکدیگر فاصله گرفته بودند." وی بدون ذکر نام منتقدانش گفت: "بسیار قابل توجه است برخی هستند که از دایره المعارف‌های تاریخی درس نمی‌گیرند."

این باعث شد که میهان به سی.ان.ان بگوید چنین مقایسه‌ای خشم‌آور است و ناسزا گویی به منتقدان جنگ تلقی می‌شود. دولت آمریکا به هر کسی که  برخیزد و سیاست‌هایش را نقد کند، حمله‌ور می‌شود.