معصومه حیدری‌پارسا: معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، نیازمند توسعه سیستم تبادل اطلاعات سلامت هستیم.

دكتر محمد آقاجاني افزود: همچنين سيستم اتوماسيون نيز نقايص و مشكلاتي دارد و هنوز در اكثر سامانه‌ها، پرونده الكترونيك سلامت را نداريم كه براي ايجاد آن نيز بايد اقدام كنيم و در راستاي تجميع و تبديل اطلاعات به پرونده الكترونيك گام برداريم.

آقاجاني در ادامه گفت:علوم پزشكي و باليني از چند دهه گذشته مسير ترقي را طي كرده و با وجود نقصان در آموزش و ارائه خدمات درماني در سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، مسير توسعه را طي كرده و اكنون در وضعيت خوبي قرار دارد.

وي با بيان اينكه از حيث خدمات پزشكي جايگاه خوبي در منطقه داريم، گفت: به موازات خدمات سلامت، مديريت اطلاعات سلامت هم پا به پا رشد كرده، ولي در اين زمينه تأخيري اتفاق افتاده و با دو دهه تأخير نسبت به غرب، بدون نظم و سامان لازم در اين زمينه حركت كرده‌ايم. اكنون به‌رغم تأخير رخ داده ما مي‌توانيم روي شانه توسعه غرب، اين راه را طي كرده و كمتر دچار خطا در مسير توسعه شويم.

  • تمامي بيمارستان‌هاي كشور به اتوماسيون پزشكي مجهز شدند

آقاجاني با اشاره به روند استقرار مديريت اطلاعات سلامت در سطح كشور گفت: قبل از اجراي طرح تحول نظام سلامت، تنها ۹۰ بيمارستان اين وزارت داراي اتوماسيون پزشكي بود اما اكنون تمامي بيمارستان‌ها به اتوماسيون پزشكي و سيستم تبادل اطلاعات مجهز شده و مسيري كاملا جهشي را طي كرده است.

وي افزود: اين برنامه پنج ساله بوده اما طي حدود دو سال و نيم همه بيمارستان‌ها به سامانه‌هاي اطلاعات مجهز شده و با سامانه مركزي بهداشت و سلامت ارتباط برقرار كردند.وي با اشاره به حذف سيستم دستي صدور پروانه مؤسسات، افزود: مردم با استفاده از اطلاعات سامانه، مي‌توانند هر نوع خدمت پزشكي دريافت كنند و بدانند كه چه خدمتي را از چه مؤسسه‌اي دريافت مي‌كنند.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنين گفت: سامانه اطلاعات براي برنامه‌ريزي به دانشگاه‌ها كمك خواهد كرد. همچنين كاهش خطا و به حداقل رسيدن سلايق در صدور پروانه‌ها و رفع مشكلات در اين زمينه ازجمله كاركردهاي اين سامانه است. وي تأكيد كرد: تعدد سامانه‌ها ممكن است براي كاربران ايجاد مشكل كند كه اميدوارم به‌زودي سامانه مديريت اطلاعات سلامت را هم براي پيشگيري از اين مشكل ايجاد كنيم و همه سامانه‌ها زير سايه مديريت اطلاعات سلامت به كاربران كمك كنند.

آقاجاني يادآور شد: سيستم اتوماسيون نيز نقايص و مشكلاتي دارد و هنوز در اكثر سامانه‌ها، پرونده الكترونيك سلامت را نداريم كه براي ايجاد آن نيز بايد اقدام كنيم و در راستاي تجميع و تبديل اطلاعات به پرونده الكترونيك گام برداريم.

  • اجراي سامانه اطلاعات مديريت سلامت

دكتر علي ماهر، معاون فني و برنامه‌ريزي معاونت درمان وزارت بهداشت: اطلاعات مبناي تصميم‌گيري در بيمارستان‌ها و كليه سطوح نظام سلامت بوده و اهميت تحليل درست اطلاعات در مراكز درماني در راستاي تصميم‌گيري‌هاي درست است. با مشكلاتي در زمينه اطلاعات و داده‌ها مواجهيم كه مي‌توان آنها را به مرور حل كرده و به بالندگي دانشگاه‌ها در حوزه مديريت اطلاعات سلامت كمك كرد كه كارهايي در بخش‌هاي مديريت سلامت بيمارستاني و سلامت باليني در حال انجام است.البته با اجراي سامانه اطلاعات مديريت سلامت، مي‌توانيم تجمع خوبي از اطلاعات را داشته باشيم و اقداماتي در اين زمينه در دو فاز انجام شده است كه يكي بررسي تطبيقي اين بحث در كشورهاي مختلف و پيشرو است و ديگري بحث نيازمندي اطلاعاتي از كليه واحدهاست كه در راستاي ايجاد يك واحد ارائه‌كننده اطلاعات براي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي است.