همشهری آنلاین: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال تحصیلی جدید، ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات و یارانه به دانشجویان مراکز علمی و دانشگاهی کشور اعم از دولتی و غیردولتی پرداخت می‌شود.‌

به گزارش ایرنا، دكتر محمد فرهادی در جشن آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان ایلام اظهار کرد: میزان سقف تسهیلات و یارانه پرداختی به دانشجویان در سال 93، 2 هزار و 600 میلیارد ریال بود که امسال این میزان به بیش از 6 هزار و 700 میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی سهم دانشجویان استان ایلام از این میزان تسهیلات را قابل توجه دانست و افزود: چهار میلیون و 800 هزار دانشجو در 2 هزار و 800 دانشگاه و موسسه آموزش عالی کشور (دولتی و غیردولتی) در حال تحصیل هستند که از این تعداد 100 هزار نفر در مقطع دکترا و 350 هزار نفر هم در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل اشتغال دارند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: هم اکنون توسعه کمی دانشگاه‌ها به اندازه کافی در کشور وجود دارد و در این زمینه باید توجه خود را بیشتر به سمت توسعه کیفی دانشگاه‌ها متمرکز کنیم.

فرهادی گفت: در این زمینه طرح آمایش آموزش عالی در شورای عالي انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است که در این طرح دانشگاه‌های کشور به 10 منطقه و چهار سطح محلی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی طبقه‌بندی شده‌اند.

وی ساماندهی آموزش عالی، ارتقای جایگاه و ایجاد محیطی پرنشاط در دانشگاه، حفظ و کرامت اساتید و دانشجویان، استقلال دانشگاه در حوزه فعالیت‌های علمی، آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی را از جمله مواردی اعلام کرد که در اجرای طرح آمایش آموزش عالی به‌طور جدی دنبال می‌شود.

فرهادی از همکاری‌های علمی و روابط دانشگاهی با کشورهای همجوار در دانشگاه‌های مرزی بویژه دانشگاه ایلام خبر داد و افزود: دانشگاه ایلام ظرفیت و پتانسیل همکاری‌های خوبی در قالب پذیرش دانشجو، تبادل استاد و انجام تحقیقات مشترک و خواهرخواندگی با کشور عراق دارد که باید تحقق این موضوع به‌طور جدی پیگیری شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: 131 آزمایشگاه در قالب شبکه ملی آزمایشگاه‌های کشور در حال تجهیز و تکمیل است که از این تعداد 50 آزمایشگاه تکمیل نهایی شده و مابقی در حال تکمیل شدن هستند.

فرهادی بر تقویت مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌های کشور تاکید کرد و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان در این مراکز مستقر می‌شوند و اساتید و دانشجویان باید ساعاتی از زمان موظفی خود را در این شرکت‌ها سپری کنند.

وی تاکید کرد: همچنین این شرکت‌ها دارای معافیت‌ها و مزایای بسیاری هستند که دانشگاه‌ها باید به این سمت و سو حرکت کرده و در جهت اشتغال‌زایی از آنها بهره گیرند.

فرهادی با بیان اینکه دانشگاه تنها یک نهاد علمی محض نیست و از تربیت متخصص و انجام فعالیت‌های علمی پژوهشی باید به سمت دانشگاه کارآفرین و نسل سومی حرکت کند، یادآور شد: فعالیت‌هایی در این زمینه انجام شده که در آینده آثار و نتایج آن مشخص خواهد شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: در طرح ساماندهی آموزش عالی کشور، کاربردی و عملی کردن رشته‌ها و حضور دانشجویان در محیط کار را به‌طور جدی دنبال می‌کنیم.

وی طرح بررسی سلامت جسمی و روحی تمامی دانشجویان در تمامی مقاطع و تشکیل پرونده پزشکی سلامت، راه‌اندازی و تجهیز اتاق‌های سلامت در خوابگاه‌های دانشجویی، ساخت 31 خوابگاه با حمایت خیران و پرداخت کمک هزینه ماهانه هفت میلیون ریال به دانشجویان مقطع دکترا را از دیگر برنامه‌های وزارت علوم دانست.

وی گفت: دانشگاه ایلام از نظر جذب هیات علمی، پذیرش دانشجو و تولید مقاله‌های علمی معتبر در سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته و از اعتبارهای حوزه پژوهش و فناوری وزارت علوم سهم قابل توجهی برای این دانشگاه در نظر گرفته خواهد شد. همچنین تسهیلات و یارانه صندوق رفاه دانشجویی به طور 100 درصد به دانشجویان این دانشگاه پرداخت می‌شود.