تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۳

عزیز شاه‌محمدی: تنش‌ها در مرز ترکیه و عراق شکل فزاینده‌ای به خود گرفته است و اکنون سئوال اساسی این است که تبعات این حمله احتمالی چه خواهد بود و آیا این تبعات تنها به شمال عراق محدود خواهد شد یا ابعاد گسترده‌تری به خود خواهد گرفت.

درحالی‌که درگیری‌های روزهای گذشته 50 کشته و 8 اسیر به ارتش ترکیه (دومین ارتش بزرگ ناتو) تحمیل کرده است و بنا بر اعلام مقامات این ارتش 35 نفر  از چریک‌های پ.ک.ک کشته شده‌اند، رجب طیب اردوغان – نخست‌وزیر ترکیه – گفته است تصویب لایحه 18 اکتبر لزوما به‌معنی حمله به شمال عراق نیست اما امروز در لندن گفت: پایگاه‌های پ.ک.ک در عراق باید برچیده شود.

استیفنن کوک از مرکز هرتیج واشنگتن با اشاره به رأی جنجال‌برانگیز کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان مبنی بر نسل‌کشی  توصیف کردن کشتار ارامنه توسط حکومت عثمانی در جریان جنگ جهانی اول گفت: این موضوع می‌تواند دستاویز سیاسی مورد نیاز آنکارا برای تهاجم نظامی به شمال عراق را فراهم کند.

از سوی دیگر روزنامه نیویورک‌تایمز  نوشت: کاندولیزا رایس وزیرخارجه آمریکا بلافاصله از اردوغان خواست تا اجرای لایحه پارلمان ترکیه و حمله نظامی را چند روزی به تعویق بیاندازد و به‌نظر می‌رسد مقامات آنکارا با این درخواست موافقت کرده‌اند.

بسیاری از کارشناسان خاورمیانه‌ای بر این باورند تبعا این تهاجم احتمالی به وسعت و نوع آن بستگی دارد.

بی‌بی‌سی به نقل از هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق گزارش داد: دولت عراق حمله محدود هوایی با هدف نابودی پایگاه‌های پ.ک.ک را ترجیح می‌دهد و درباره حمله همه‌جانبه زمینی هشدار داده است.

مقامات عراق پیش از این نیز هشدار داده بودند عملیات زمینی در شمال عراق می‌تواند این منطقه به‌نسبت آرام در این کشور را نیز دستخوش بی‌ثباتی کند.

یک تحلیلگر از مرکز مطالعات راهبردی لندن نیز درباره مشکلات واشنگتن برای مداخله در این مسیر گفت: این بحران برای آمریکا نیز معضل جدی است.

در اظهارات بیل کاتون که در فایننشیال‌تایمز منتشر شد آمده است:  ایالات متحده در حال حاضر بر سر دوراهی همکاری سیاسی با آنکارا و مشارکت تاکتیکی با کردهای عراق گیر کرده است.

در گزارش آسوشیتدپرس از منطقه نیز، با اشاره به شرایط شکننده حاکم تأکید شده است هرگونه اقدام نظامی گسترده در شمال عراق می‌تواند به بی‌ثباتی بیشتر عراق و حتی منطقه بیانجامد.

در این گزارش آمده است در صورت وقوع این حمله شاید بزرگترین قربانی، دولت نوپای عراق باشد که مشکلات بسیاری را برای مقابله با ناآرامی‌های فرقه‌ای و تعصبات قبیله‌ای پیش‌رو دارد.

در شرایطی که طرح پرانتقاد تجزیه عراق بحث داغ این روزها در این کشور است، لزلی کیپ (باکرگ و سکون لام) عضو سابق وزارت دفاع آمریکا در گفت‌وگو با اشپیگل  تصریح کرد: فدرالیزه شدن حکومت عراق شاید تنها راه نجات این کشور و تثبیت ثبات داخلی باشد اما برخی دیگر از کارشناسان آمریکایی همچون فلانیت لورت از شورای روابط خارجی آمریکا تأکید دارند خروج هرچه سریع‌تر نظامیان آمریکایی از عراق و همچنین برگزاری مذاکرات جامع با هریک از طرف‌های درگیر در خاورمیانه تنها گزینه آمریکا برای رهایی از بحران موجود است.

برچسب‌ها