شبکه نمایش با پخش یکی از تحسین‌شده‌ترین و بحث‌برانگیزترین سریال‌های یک دهه اخیر دنیا، یاد سریال کوتاه و خاطره‌انگیز «خانه پوشالی» را زنده کرد که حدود دو دهه پیش در ۲ فصل جداگانه روی آنتن شبکه ۲ رفت.

به گزارش همشهري، نسخه آمريكايي خانه پوشالي كه اين روزها ساعت23 از شبكه نمايش پخش مي‌شود، در واقع نوعي بازسازي سريالي انگليسي است كه سال1990 در 4قسمت توليد و پخش شد. موفقيت خانه پوشالي به اندازه‌اي بود كه 2فصل ديگر آن، يعني در مجموع 8 قسمت با بازي يان ريچاردسن (بازيگري كه در سال2007 در 72سالگي درگذشت) در نقش فرانسيس اركارت به نمايش درآمد. در آنچه از تلويزيون ايران روي آنتن رفت، ناصر طهماسب با مهارتي حيرت‌انگيز نقش اركارت را دوبله كرده بود.

اما نسخه تازه خانه پوشالي يا همان House of Cards بسيار جنجالي‌تر از نسخه اصلي است و برخي كارشناسان و منتقدان آن را نقد سياست‌هاي دولت آمريكا مي‌دانند. فصل اول اين سريال نخستين‌بار سال2013 از شبكه نتفليكس به نمايش درآمد و فرانسيس (فرانك) آندروود با بازي كوين اسپيسي شخصيت محوري آن است. رابين رايت، همسر پيشين «شان پن» ديگر بازيگر اصلي خانه پوشالي است كه تا امروز 4فصل و در مجموع 52 قسمت آن (هر فصل 13قسمت) روي آنتن رفته است.

يكي ديگر از نكته‌هاي جذاب فصل اول خانه پوشالي، حضور چهره‌اي چون ديويد فينچر روي صندلي كارگرداني آن است؛ فيلمساز 54ساله آمريكايي كه سينمادوستان با فيلم‌هايش ازجمله «هفت»، «بازي»، «باشگاه مشتزني»، «زودياك»، «شبكه اجتماعي»، «دختري با خالكوبي اژدها»، «دختر رفته» و شايد از همه مهم‌تر «مورد عجيب بنجامين باتن» خاطره دارند. همين حضور فينچر در مقام كارگردان در2قسمت اول توجه بسياري از دوستداران درام‌هاي سياسي را به آن جلب كرد.

داستان خانه پوشالي درباره يك سياستمدار بي‌رحم به نام آندروود است كه مي‌خواهد به هر شكل ممكن مدارج ترقي را در دنياي سياست طي كند و در واشنگتن به مقام‌هاي عالي برسد. او براي رسيدن به اهداف خود از هيچ كاري چشم‌پوشي نمي‌كند. علاوه بر استادي فينچر، حضور اسپيسي برنده اسكار هم يكي از برگ‌هاي برنده سريال است. هر چند، او با وجود درخشش خيره‌كننده در خانه پوشالي و چندبار نامزد شدن، هرگز موفق به كسب جايزه امي به‌عنوان بهترين بازيگر مرد يك سريال تلويزيوني نشد.

در 4فصل خانه پوشالي، چند فيلمساز سرشناس ديگر علاوه‌بر فينچر كارگرداني قسمت‌هاي مختلف را بر عهده داشتند كه از آن جمله مي‌توان به جوئل شوماخر، جودي فاستر، جيمز فولي و... اشاره كرد. همزمان‌شدن پخش فصل اول سريال از تلويزيون با ورود آن به شبكه نمايش خانگي هم نكته‌اي است كه مي‌تواند دوستداران سريال‌هاي روز جهان را خوشحال‌تر كند. ضمن اينكه خانه پوشالي پس‌زمينه‌اي درباره رقابت‌هاي انتخاباتي دارد و با توجه به در پيش بودن انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا، تماشاي آن لذتي دوچندان خواهد داشت.