محمد مجابي، معاون سازمان حفاظت محيطزيست در اينباره گفت: درصورتي كه هفته جاري لايحه هواي پاك در صحن علني مجلس شوراي اسلامي تصويب شود، در نيمه دوم سالجاري كه با وارونگي دما مواجه هستيم قانوني وجود خواهد داشت كه تكاليف دستگاههاي مختلف را روشن كرده و با استفاده از اين قانون، اثرات اصلاحي كاهش آلودگي هوا را خواهيم داشت. مجابي با اشاره به اينكه در هفته جاري اصلاح قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا و طرح كاهش آلودگي هواي كشور در صحن علني مجلس شوراي اسلامي مورد بررسي قرار خواهد گرفت، گفت: اين لايحه بهعنوان دستور هفتم در دستور كار اين هفته مجلس شوراي اسلامي خواهد بود و آنچه در صحن علني بررسي ميشود گزارش كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي است. بنابر گزارش كميسيون آب، كشاورزي و منابع طبيعي 34ماده در حوزههاي مختلف محيطزيستي در اين لايحه مورد بررسي قرار گرفته و جرايمي براي آلايندههاي هوا مشخص شده است.
- ريشه آلودگي هوا در جناحبنديهاي سياسي دولتهاست
دولت بهجاي تعطيليهاي مقطعي كه امورات مملكت را كند ميكند به حمل ونقل عمومي توجه كند. اين جمله را سلمان خدادادي، رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي درخصوص نزديكشدن فصل وارونگي دما و بازگشت آلودگيها به هواي كلانشهرها بهويژه پايتخت گفت و تصريح كرد: راهحل برونرفت از معضل آلودگي هواي شهرها بهويژه پايتخت برهمزدن نظم سيستمي كشور نيست، بلكه بايد همان راهي كه ساير كشورهاي توسعهيافته طي كردند ما نيز طي كنيم يعني توسعه مترو و نوسازي ناوگان حملونقل عمومي فرسوده. وي افزود: به تعويق افتادن توسعه مترو در كلانشهري همچون تهران ظلم آشكار دولت به نظام و مردم است، زيرا حل معضل آلودگي هوا برعهده حاكميت بهمعناي عام و دولت بهمعناي خاص است.
وي با انتقاد از اينكه دولت علاوه بر پرداخت نكردن سهم مترو و تخصيص ندادن اتوبوسهاي تازه نفس به شهرداري تهران، سهم برخي شهرداريهاي ساير شهرها را نيز نميپردازد، خاطرنشان كرد: وقتي دولت از مشكلات شهرونداني كه در ترافيك گرفتار ميشوند و روزانه ساعتهاي متمادي عذاب ميكشند درك كافي ندارد، در نتيجه سهم خود در زمينه توسعه مترو و نوسازي ناوگان حملونقل عمومي فرسوده كه عامل بيش از 70درصد آلودگيهاي هواي شهرها هستند را نميپردازد و به اقدامات جانبي روي ميآورد. از همين رو معتقدم دولت بايد در اين خصوص پيشتاز باشد. خدادادي با انتقاد از اينكه امروز توسعه مترو و نوسازي ناوگان فرسوده حملونقل عمومي گرفتار نگاهها و جناح بنديهاي سياسي دولت شده است، عنوان كرد: اين نگرشهاي سياسي نهتنها ظلم آشكار دولت به شهرداريهاست بلكه ظلم و ناديده گرفتن حقوق شهروندان است. وي آلودگي هواي تهران را به نوبهخود گرفتار معضل نگاهها و جانبداريها و جناح بنديهاي سياسي دانست و گفت: اينكه يك شهردار منتخب شود كه نگاه سياسياش به رئيس دولت منطبق نباشد يا بالعكس نبايد منجر به لطمه خوردن شهرها شود.
- منشأ حل معضل آلودگي هوا در دست دولت است
بيشترين سهم آلودگي هوا را خودروها بهخود اختصاص دادهاند. اين جمله مجتبي شاكري، عضو شوراي شهر تهران به تيتر يك روز شنبه روزنامه همشهري اشاره دارد. وي در اينباره گفت: دولت بايد براي رفع معضل آلودگي هوا بهدنبال توليد يك خودروي ملي با استانداردهاي بينالمللي باشد و در اين زمينه ميتواند از تجربه كشورهاي ديگر استفاده كند. شاكري اظهار كرد: بسياري از شهروندان بر اين باورند كه شهرداري تهران موظف است مانع آلودگي هوا شود درحاليكه اين وظيفه بر دوش دولت است و منشا حل اين معضل به تدابير دولت بازميگردد، چرا كه بايد استانداردها را در اين زمينه رعايت كند.
وي با اشاره به اينكه براساس گزارشهاي پليس راهور بسياري از خودروها فاقد استانداردهاي لازم هستند، اظهار كرد: براساس اين گزارشها تنها يك خودرو در كشور وجود دارد كه تمامي شاخصهاي استاندارد در اين زمينه را رعايت كرده و نتيجه همين امر مواجهه با آلودگي مستمر است. عضو كميسيون اجتماعي و فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه دولت بايد به تعهدات خود در زمينه مترو و اتوبوسهاي فرسوده عمل كند، ادامه داد: در راستاي كاهش آلودگي هوا، هر ميزان شهرداري تهران بوستانهاي شهر را گسترش دهد و درختكاري كند اگرجلوي منشا آلودگي هوا گرفته نشود نتيجه مطلوب بهدست نميآيد و اين معضل خنثي نميشود.
شاكري با بيان اينكه بخش اول سهم آلودگي هوا را خودروهايي بر عهده دارند كه از كارخانههاي فاقد استانداردهاي لازم بيرون ميآيند كه البته بايد اصلاح شوند، اضافه كرد: در برههاي دولت يكباره با پرداخت تسهيلات، حدود 100هزار خودرو وارد شهر كرد كه ميتوانست به جاي اين اقدام خودروهاي فرسوده را از رده خارج كند.
- معاينه فني براي كدام خودروها لازم است؟
تمامي دارندگان خودروهاي توليد داخل و وارداتي موظفند پس از گذشت ۵ سال از شمارهگذاري اين خودروها، نسبت به اخذ گواهي معاينه فني اقدام كنند. با گذشت 5روز از آغاز مرحله نخست طرح كاهش در محدوده زوج و فرد، سرهنگ حسن عابدي، جانشين رئيس پليس راهور تهران بزرگ با بيان اين مطلب افزود: خودروهاي ناوگان حملونقل عمومي كه زير مجموعه شهرداري و ارگانهاي مختلف نيز قرار دارند، ملزمند تا گواهي معاينات فني را اخذ كنند. وي تصريح كرد: هماكنون اطلاعات مراكز معاينه فني درسيستم سيمفا ثبت و ضبط ميشود و پليس با توجه به اطلاعات اين سامانه، اقدام به اعمال قانون خودروهايي كه فاقد گواهي اين معاينات هستند خواهد كرد. با اجرايي شدن مرحله جريمهاي طرح كاهش ازابتداي مهرماه خودروهاي فاقد معاينه فني درصورت تردد در محدوده زوج و فرد، بهصورت مكانيزه و توسط دوربينهاي نصب شده در ورودي، خروجي و داخل اين محدوده، جريمه ميشوند.