هایائو میازاکی انیماتور شاخص و شناختهشدهی سینمای ژاپن و پایهگذار استودیو جیبلی معروف طرح جلد سینما و ادبیات را به خود اختصاص داده است.
انیمهی ژاپنی ویژگیهای خاصی دارد که با مطالعه تحلیل فیلمهای این انیمیشنساز بزرگ مخاطبان به درک عمیقی از جهانبینی او دست خواهند یافت.
درام تاریخی موضوع این شماره سینمای ایران مجله است. بازنمایی تاریخ در سینمای ایران در میزگرد علی رفیعی، محمدرضا اصلانی، مسعود جعفریجوزانی و جواد طوسی به بحث گذاشته شده و چگونگی بهکارگیری المانهای تاریخی در سینما تکتک مقالات این بخش تحلیل شده است.
تاریخ و تاریخینویسی در ادبیات داستانی همراستا با بخش سینمای ایران، موضوع این شماره بخش ادبی است. تاریخ چیست، نقطه تلاقی روایت ادبی و روایت تاریخی در کجاست، تاریخ چگونه در رمان ورود پیدا میکند و دلیل اقبال نویسندگان این نسل به مقوله تاریخ چیست و چگونه تاریخ در روایت تنیده میشود، پرسشهایی است که در نشست یونس تراکمه، پویا رفویی و کامران سپهران و مقالات کورش اسدی، شاپور بهیان، منیرالدین بیروتی، علی خدایی، عنایت سمیعی، ابوتراب خسروی،...
پرونده رمان خاورمیانه در این شماره هم پی گرفته شده است. رمان عرب و مولفههای ان و تاثیرات تحولات خاورمیانه در رمان عربی در گفتوگوی اختصاصی با شکری المبخوت، نویسنده تونسی برنده بوکر عربی ۲۰۱۵ و همچنین گفتوگوی بختیار علی در مورد رمان کٌرد که به زیباییشناسی و خلق زبانی تازه انجامیده به تفصیل بررسی شده است.