تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵

فهیمه پناه‌آذر: تالار اصلی تئاتر شهر این شب‌ها میزبان نمایشی از نادر برهانی‌مرند است، کارگردانی ۴۶ ساله که علاقه‌مندان تئاتر او را با نمایش‌هایی چون «مرغابی وحشی»، «مرگ فروشنده»، «تهران زیر بال فرشتگان»، «کابوس‌های یک پیرمرد بازنشسته خائن ترسو»، «رومولوس کبیر» و... به‌خاطر می‌آورند. «سردار» که نخستین بار در جشنواره تئاتر رضوی اجرا شده، هر روز ساعت ۱۹:۳۰با بازی هدایت هاشمی، نسیم ادبی، احمد کاوری، فریدون محرابی، حسین پاکدل، ناهید مسلمی، میرطاهر مظلومی و ندا کوهی در تئاترشهر روی صحنه می‌رود.

  • نگارش با خيال راحت

كارگردان سردار كه سال گذشته نمايش «در خواب ديگران» را در تالار شمس به صحنه برده بود، درباره داستان نمايش تازه خود به همشهري مي‌گويد: موضوع اين اثر دفاع‌مقدس است و قصه سرداري را روايت مي‌كند كه در بيمارستاني در مشهد در مجاورت حرم امام‌رضا(ع) به كما رفته است. بخش اصلي داستان در اتاق بيمارستان روايت مي‌شود و تماشاگر را با فضاي ذهني سردار جنگ همراه مي‌كند.

برهاني‌مرند در ادامه يادآور مي‌شود: وقتي نمايشنامه سردار را مي‌نوشتم، خيالم از بابت جذب مخاطب و اينكه تماشاگر امروز چه اندازه آن را مي‌پسندد، راحت بود چرا كه در نگارش نمايشنامه‌ به ساختار و رنگ و لعاب كار دقت داشتم. به‌نظرم نوشتن و كار كردن درباره جنگ يك نگاه عالمانه و دقيق مي‌خواهد و اين نوع كارها به حمايت نياز دارد. سردار لقبي است كه 2سرباز گمنام ارتش به فرمانده جنگ مي‌دهند و اين لقب فارغ از تعاريف و نگاه‌هاي امروزي، براي من بزرگ است.

  • نمايش سفارشي و تك‌ساحتي

او در ادامه با اشاره به بي‌ميلي برخي از اهالي تئاتر براي ورود به حوزه جنگ و دفاع‌مقدس تصريح مي‌كند: واقعيت اين است كه ديگر به مضامين دوران جنگ كمتر پرداخته مي‌شود و مي‌توانم بگويم بلد نيستيم به اين موضوع بپردازيم. كسي كه مي‌خواهد درباره جنگ بنويسد، از آن تئاتر توليد كند يا فيلم بسازد، بايد نگاهي گسترده‌تر داشته باشد و به نوعي مي‌توان گفت اگر نگاه گذرا و سطحي باشد، نتيجه كار به اثري شعاري تبديل مي‌شود.

به گفته برهاني‌مرند، در اين زمينه اگر نگاه شخصي و تك‌ساحتي هم باشد، نمايش به كاري فرماليستي تبديل مي‌شود كه تماشاگر اصلا نمي‌تواند موضوع و چرايي اجراي آن را درك كند. در اين سال‌ها نمونه‌هاي چنين آثاري فراوان روي صحنه رفته‌اند، البته جز چند نمايش كه به تعداد انگشتان 2دست هم نمي‌رسد. نمايشي كه در زمينه جنگ توليد مي‌شود، بايد همپوشاني روي تمام موضوع‌ها و زواياي مختلف داشته باشد و نمايش‌هاي پر از كليشه‌هاي رايج به مذاق تماشاگر خوش نمي‌آيد.

اين نمايشنامه‌نويس با اشاره به كارگرداناني كه در اين عرصه كارهاي خوب داشته و امروز حضور ندارند، مي‌گويد: ما كساني را داشته و داريم كه سال‌هاست درباره اين موضوع كار نمي‌كنند، ابتدا بايد پرسيد چرا اصلا در اين سال‌ها ديگر سراغ اجراي نمايش نيامدند كه به حتم دلايل خود را دارند. كارگرداناني هستند كه وارد گود نمي‌شوند و دل به دريا نمي‌زنند.

  • شرايط براي حضور در فجر

نادر برهاني‌مرند كه «سردار» را تا 10آبان با بازي 9بازيگر روي صحنه تالار اصلي تئاتر شهر دارد، درباره احتمال حضور نمايش در جشنواره سي‌و‌پنجم تئاتر فجر مي‌گويد: يك دعوت ضمني براي اجراي سردار در جشنواره تئاتر فجر امسال شده اما با توجه به تعداد زياد بازيگران، جمع كردن گروه در آن زمان سخت است و اگر شرايط ايده‌آل باشد، مي‌توان روي اجراي نمايش در جشنواره تئاتر فجر فكر كرد.