طرح كاهش تصميم مشترك شهرداري تهران، وزارت كشور، شورايعالي ترافيك و پليس راهور است كه بايد از اول مهر امسال آغاز ميشد اما پليس پس از 6روز، يكباره اعلام كرد كه طرح كاهش موجب ازدحام مقابل مراكز معاينه فني شده و بايد فعلا متوقف شود. طرح كاهش بر پايه 3سال مطالعه و 3ماه اطلاعرساني قرار است همانگونه كه در 225نقطه جهان موجب كاهش آلودگي هوا شده، در تهران نيز به اجرا درآيد تا از توليد روزانه 2هزار تن آلودگي هواي شهر بكاهد.
- بياطلاعي از نامه وزارت كشور
سردار تيمور حسيني، رئيس پليس راهور تهران بزرگ ديروز اعلام كرد كه توقف طرح كاهش بهمعناي توقف كلي طرح نيست. اين توضيح در شرايطي داده شده كه در تابستان سالجاري، پليس تغييرات ترافيكي منطقه 12را نيز يكباره تعطيل كرده بود و آن طرح تا امروز اجرا نشده است. حسيني درباره نامهاي كه وزارت كشور درباره توقف ثبت دوربيني جرايم به پليس نوشته است نيز گفت: اين نامه خطاب به پليس راهور تهران نبوده و اطلاعي از آن ندارم. به گفته حسيني، طرح كاهش تعطيلبردار نيست و مأموران همچنان خودروهاي فاقد برگه معاينه فني را به مبلغ ۵۰ هزار تومان جريمه ميكنند. وي افزود: «پليس ۱۰ روز براي دريافت معاينه فني به رانندگان فرصت داده و با اتمام اين فرصت بار ديگر دوربينها تخلفات را ثبت خواهند كرد.» در عين حال نبايد فراموش كرد كه براساس آمار هماكنون كمتر از 600هزار خودرو فاقد معاينه فني هستند و بهعلت بيكيفيتبودن خودروشان سالهاست از اخذ معاينه فني طفره ميروند.
- توقف، پليس را به شورا ميبرد
توقف يكباره طرح كاهش موجب شد انبوهي از انتقادها به اين كار پليس معطوف شود. ٨٠درصد آلودگي هواي تهران ناشي از منابع متحرك است كه مرگ سالانه ۳هزار نفر در تهران را رقم ميزنند. بر همين اساس ديروز معصومه آباد رئيس كميته ايمني شورايشهر از احتمال دعوت رئيس پليس تهران به شورا در اينباره خبر داد. همچنين مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: با پايان زمان تمديد شده، اجراي طرح كاهش از سر گرفته ميشود و خودروهاي فاقد معاينه فني با همكاري پليس راهور شناسايي و جريمه الكترونيك صادر ميشود. چمران اظهار كرد: براي اجراي طرح كاهش، خودروها بايد داراي معاينه فني باشند و اين در حالي است كه مراكز معاينه فني از ابتداي سال خلوت بودند اما با رسيدن به زمان اتمام مهلت قانوني در پشت اين مراكز صفهاي طولاني ايجاد شده و امكان معاينه خودروها وجود نداشت چرا كه اين مراكز تنها تا ساعت ١٢شب خدمات خود را ارائه ميكردند.
- درخواست شهرداري از وزارت كشور
شهرداري تهران از وزارت كشور درخواست كرد كه فعاليت مراكز معاينه فني و سامانه سيمفا در شيفت سوم نيز ادامه يابد تا مراكز معاينه فني تهران بتوانند طي 24ساعت براي مراجعه مردم باز باشند. به گفته حجتالله بهروز، قائممقام معاون حملونقل و ترافيك شهردار تهران، اجراي طرح كاهش مصوبه شورايعالي ترافيك را داشت و از سوي وزارت كشور به دستگاههاي مختلف براي اجرا ابلاغ شده بود. وي تصريح كرد: مطمئن باشيد طرح كاهش از هر زمان ديگري هم كه شروع ميشد شاهد حضور دقيقه نودي مردم در مراكز معاينه فني بوديم. وي گفت: ما از وزارت كشور درخواست كردهايم كه به ما مجوز فعاليت شيفت سوم مراكز معاينه فني را بدهد كه تاكنون اعلام نظر نكردهاند.
- افزايش ۴۰۰ برابري مراجعات
مراجعه خودروها به مراكز معاينه فني در پاييز امسال نسبت بهمدت مشابه ۴۰۰برابر شده است. آنگونه كه سيدنواب حسينيمنش، مديرعامل ستاد معاينه فني خودروهاي تهران گفته، هماكنون مراكز معاينه فني مانند روزهاي ابتدايي مهرماه شلوغ نيستند اما همچنان در دو شيفت به صاحبان خودروهايي كه فاقد معاينه فني هستند، خدماترساني ميكنند.
- دليل توقف طرح كاهش
دليل توقف طرح كاهش نگاه «ملوكالطوايفي» به وظايف سازماني است. اين جمله را هدايتالله خادمي، عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي گفت و افزود: مشكل اصلي سازمانهاي اجرايي در روند اجراي طرحها، بخشينگري آنهاست كه اصليترين علت آن، عدممديريت واحد شهري و نبود يكپارچگي بين سازمانهاست. خادمي با اشاره به اينكه دليل توقف اجراي طرح كاهش، نبود مديريت واحد شهري است، اظهار كرد: اگر طرح مذكور تحت مديريتي واحد اجرايي ميشد، با توقف مواجه نميشد. توقف در اجراي طرح كاهش، ثبات و حتي تشديد آلودگي هوا را در پي خواهد داشت كه موجب آسيبرسيدن به سلامت مردم ميشود. اين نماينده مجلس با تأكيد بر اينكه توقف اجراي طرح كاهش به نفع افراد سودجو تمام شد، خاطرنشان كرد: براي اجراي اين طرح، بايد تسهيلات و امكانات كافي درنظر گرفته شود تا شهروندان نسبت به اخذ معاينه فني اقدام كرده و به اجراي قانون ترغيب و تشويق شوند.