تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷

همزمان با حاشیه‌های موسیقایی که به رهبری وزارت ارشاد در گوشه و کنار ایران روی صحنه می‌رود، فرارسیدن ماه محرم بهترین فرصت و زمینه را برای گروهی از هنرمندان فراهم کرده تا ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان کربلا با اجرای قطعه‌های عاشورایی نشان بدهند.

به گزارش همشهري، نوحه‌سرايي و شعرخواني براي شهيدان مظلوم قيام عاشورا قدمتي به بلنداي تاريخ دارد و در هر دوره و زمان، صاحبان بهترين صداها و سرايندگان پرشورترين و بامعناترين شعرها دست در دست هم داده و نواهايي ماندگار خلق كرده‌اند. اين سنت حسنه سينه به سينه از زمان صدر اسلام الي يومنا هذا به فرزندان شيعه و دوستداران حسين و ابوالفضل(عليهما‌الاسلام) منتقل و امروز در شكلي تازه و آميخته با هنر هنرمندان جوان متجلي شده است.

تا چند سال پيش، تك‌آهنگ‌هايي كه هنرمندان عمدتا جوان به مناسبت فرارسيدن‌ ماه محرم ساخته بودند به شكل پراكنده در دسترس بود تا اينكه گروهي از خوانندگان محبوب موسيقي پاپ گرد هم آمدند و ترانه‌ها و آهنگ‌هاي عاشورايي خود را در قالب يك آلبوم روانه بازار كردند. «سلام آقا» گرچه در انبوه آلبوم‌هاي موسيقي چندان ديده نشد اما به مذاق دوستداران موسيقي عاشورايي خوش آمد و آهنگ‌هاي آن هنوز هم در گوشه و كنار شنيده شد.

بنيامين بهادري، محسن چاوشي، مهدي يغمايي، ماهان بهرام‌خان، عليرضا طليسچي، محسن يگانه، محمد عليزاده و رضا صادقي در آلبوم سلام آقا (برگرفته از قطعه محبوب عليزاده) تركيبي شگفت‌انگيز تشكيل دادند و با شعرهايي از خائف، امير ارجيني، فرزاد حسني، مرحوم محمدرضا آغاسي و آهنگسازي و تنظيم ميلاد ترابي، مهدي يراحي و رضا صادقي قطعه‌هايي براي قهرمانان قيام عاشورا خواندند. ازجمله آهنگ‌هاي محبوب آلبوم سلام آقا مي‌توان به خداي احساس، كربلا، گل پرپر، حلالم كن، ظهر آتش،‌ ماه قبيله و... اشاره كرد.

از ميان هنرمندان موسيقي سنتي ايران، سيدحسام‌الدين سراج شايد بيش از ديگران به ترويج موسيقي عاشورايي همت گمارده و هر سال علاوه بر به صحنه بردن يك كنسرت متناسب با ايام محرم، آلبوم‌هايي هم توليد و عرضه كرده است. «وداع» با آهنگسازي سيدمحمد ميرزماني و صداي سراج چند سال پيش به بازار آمد و همچنان از گزينه‌هاي محبوب علاقه‌مندان موسيقي عاشورايي است. غريبه، يك دل و يك يار، شوخ شيرين و راز از قطعه‌هاي شنيدني اين آلبوم است.

اميرحسين مدرس هم ديگر چهره‌اي است كه با عرضه 2آلبوم، ارادت خود را به مقام شامخ شهيدان كربلا ابراز كرده است. «ماه ني» با تنظيم سيدحميدرضا رضوي‌گلچيني از قديمي‌ترين نوحه‌هاي محرمي است كه مدرس آنها را بازخواني كرده و در قالب 10قطعه عرضه شده است. اين مجري خوش‌صدا در آلبوم «خورشيد» هم با همكاري امين تارخ، بازيگر سرشناس 10قطعه از اشعار غلامرضا سازگار و علي انساني (مداحان پيشكسوت) را با تنظيم اركستر عليرضا صالحي‌نژاد خوانده است.

آلبوم نمايش صوتي «هفتاد و سومين نفر» با اجراي سيدشهاب‌الدين حسيني، حامد بهداد و بهروز رضوي و آهنگسازي اميد روشن‌بين از تازه‌ترين آثار عاشورايي است كه همزمان با فرارسيدن‌ماه محرم از سوي مؤسسه فرهنگي هنري رسانه آفتاب به بازار آمد. نويسندگي اين نمايش صوتي را ياسين حجازي بر عهده داشته و كارگردان هنري آن رضا اقتصادي بوده است. هفتاد و سومين نفر راوي داستان حماسه، رشادت، آزادگي، عطش، خون و ايمان است و فضاي كربلا را زنده پيش روي مخاطب قرار مي‌دهد. اين آلبوم مذهبي 21قطعه دارد.

  • سردار بي‌سر براي شهيدان كربلا

مجيد اخشابي، خواننده و آهنگساز موسيقي پاپ همزمان با فرارسيدن ايام عزاداري حضرت سيدالشهدا(ع) قطعه «سردار بي‌سر» را به همت حوزه هنري در فضاي مجازي منتشر كرد. اين قطعه عاشورايي با شعري از اسحاق انور، سعيد شريف‌زاده، غلامرضا صادقي و خود اخشابي آماده و اجرا شده و قرار است در ايام محرم و صفر از شبكه‌هاي مختلف تلويزيون پخش شود.