همشهری آنلاین: محققان دانشگاه الزهرا موفق به طراحی گلدان هوشمندی برای آبیاری خودکار گیاهان آپارتمانی شدند.

به گزارش ايسنا، حنا بقایی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا در رابطه با اختراع خود گفت: گلدان هوشمند به منظور آبیاری خودکار گیاهان آپارتمانی طراحی شده است. هدف از این طراحی بالا بردن فرهنگ و ایجاد اشتیاق برای نگه‌داری گل و گیاه در میان خانواده‌های پرمشغله بوده که وظیفه عملکردی گلدان، آبرسانی به گیاهان آپارتمانی به طور متداوم و یکپارچه است؛ به این ترتیب که هیچ‌گاه گلدان خشک نمی‌شود و همچنین در صورتی که از نحوه آب‌رسانی به انواع گیاهان بی‌اطلاع باشید، این گلدان کار خود را به بهترین نحو انجام خواهد داد.

وی ادامه داد: نحوه کارکرد گلدان هوشمند بدین صورت است که با استفاده از مواد استفاده شده در آن، همواره خاک گیاه را مرطوب نگاه داشته و این آب را از مخزنی که در گلدان تعبیه شده است، تامین می‌کند. همچنین با استفاده از سیستم الکتریکی و سنسورهای استفاده شده در مخزن گلدان سیستم‌های هشداری گلدان همواره میزان آب درون مخزن را به کاربر اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

بقایی اضافه کرد: روش‌های استفاده شده در طراحی این گلدان سیستم کروماتوگرافی است که با استفاده از این روش از هدر رفتن آب تا حد زیادی جلوگیری می‌شود و همچنین گیاهانی همیشه سرزنده در محیط اطراف خود خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: ایده گلدان هوشمند در ابتدا به عنوان پروژه دانشگاهی (پایان‌نامه) تحقیقات کلید شد و از مشکلات همیشه در سفر بودن دانشجویان شکل گرفت؛ زیرا دانشجویان همواره در رفت‌ و آمد به شهرهای خودشان در زمان تعطیلات و فصل‌های تحصیلی هستند که این امر سبب می‌شود از رسیدگی به گلدان‌ها به‌ طور دائم باز بمانند. همچنین این موضوع نیز به زندگی افراد شاغل نیز ربط داده شد و در نهایت نیازی با عنوان آبیاری متداوم گیاهان شکل گرفت.

این مخترع جوان در پایان صحبت‌هایش گفت: گلدان هوشمند به عنوان اختراع در اداره ثبت اسناد و املاک کشوری به ثبت رسیده است که‌ پس از ثبت اختراع مراحل تجاری‌سازی گلدان شروع شده است و در سال‌های آینده این محصول به بازار عرضه خواهد شد.