شهرداری تهران طی سال‌های اخیر نگاهی ویژه به مقوله احیای روددره‌ها و رودخانه‌های شهر داشته است و با دقت تغییرات جریان ورودی آب از سرشاخه‌ها، ورود فاضلاب‌های خانگی و صنعتی و همچنین دخل و تصرف در حریم رودخانه‌ها را به‌عنوان چالش‌های جدی تهدید‌کننده حیات آبراهه‌ها و کیفیت و کمیت سفره‌های آب زیرزمینی دنبال می‌کند.

علاوه براين ازحدود يك سال ونيم پيش شهرداري تهران موضوعاتي از قبيل ايمن‌سازي‌ و صيانت از حريم اكولوژيكي رودخانه‌ها (150متر از هرطرف)، فرهنگسازي‌ و هوشيارسازي شهروندان نسبت به مسائل زيست‌محيطي مرتبط با رودخانه‌ها و حريم را در دستور كار خود قرار داده است. دراين باره اقبال شاكري، عضو كميسيون عمران شوراي شهر تهران درمصاحبه باهمشهري از جديت نهاد شورا در دنبال كردن طرح ساماندهي رود‌دره‌هاي پنج‌گانه تهران سخن گفت تاجايي كه براي هركدام از رود‌دره‌ها مشاورين جداگانه‌اي درنظر گرفته شده است. وي از اتمام نقشه‌هاي اجرايي سخن گفت و افزود: جلسات مشتركي دراين باره با وزارتخانه‌هاي جهاد و نيرو همچنين عوامل نيروي انتظامي و شهرداري‌هاي مناطق 1، 2، 5و 22برگزار شده است. در اين طرح مشاوران براساس مطالعاتي كه انجام مي‌دهند حريم رودخانه‌هايي كه دچار مشكل شده‌اند را معرفي خواهند كرد.

  • بي‌توجهي به حريم رودها

شاكري با ابراز تأسف بابت اينكه درخيلي موارد حريم اكولوژيكي رودخانه‌ها تصرف و تملك شد، گفت: البته نه‌تنها درحريم كه حتي در برخي موارد در بستر رودخانه مداخله غيرقانوني صورت گرفته است كه براي حل آن طرح جايگزين بايد ارائه شود. وي كه رياست كميته عمران شوراي شهر را برعهده دارد از اتمام فاز يك طرح ساماندهي رود‌دره‌ها سخن گفت و افزود: ما فاز‌2 كه همان اقدامات عملياتي است را شروع كرديم. به همين مناسبت در يك عمليات هماهنگ وزارت جهاد سازندگي در بالادست و وزارت نيرو و شهرداري تهران اين طرح را در پايين دست دنبال مي‌كنند تا هرجا تصرفي صورت گرفته باشد رفع شود.

حتي در بعضي جاها كانال‌هاي بتني ساخته شده كه دستور تخريب داده شد چون مسئله نفوذ آب و تغذيه سفره‌هاي زير‌زميني هم مسئله مهمي است. در اين طرح جلوگيري از هرگونه ساخت‌وساز درحريم و بتن ريزي در بستر رودخانه براي ما جدي است كه نمونه آن در رود دره فرحزاد، دارآباد و خرگوش دره قابل مشاهده است. شاكري از عقب ماندگي‌هاي رودخانه كن نسبت به ساير رود‌دره‌ها از برنامه انتقاد كرد و گفت: ما به‌خصوص در منطقه 18شن چاله‌هاي حاصل از عملكرد معادن شن و ماسه را داريم كه تنها با ديواره رودخانه 3 تا 4متر فاصله دارد و يك بارندگي سنگين مي‌تواند بسيار خطرآفرين باشد.

  • تفاهمنامه 7 ساله

عضو كميسيون عمران شوراي شهر همچنين از به جريان افتادن تفاهمنامه‌اي سخن گفت كه 7سال پيش بين وزارت نيرو، شهرداري تهران و سازمان پيشگيري و مديريت بحران باهدف كاهش خطرات سيلاب به امضا رسيده اما در تمام اين سال‌ها معطل مانده بود پس از وقوع سيل پاكدشت و كن و به صدا درآمدن زنگ خطر جدي سيلاب براي شهر تهران مجددا فعال شد.

ازنظر شاكري يك اقدام ارزشمند ديگر كه از سوي مديريت شهري به سرانجام رسيده تشكيل كارگروه تدقيق نقشه پهنه‌هاي گسلي شهر تهران است. اين كارگروه مشتركي است ميان شوراي شهر، مركز تحقيقات راه و ساختمان، سازمان زمين شناسي، سازمان مديريت بحران و مركز تحقيقات زلزله. به گفته شاكري كار خوبي كه انجام شده اين است كه نقشه‌هاي پلاك به پلاك اطراف گسل‌هاي تهران مشخص و توسط شوراي‌عالي معماري و شهرسازي تصويب و ابلاغ شد.

براين اساس به خوبي مي‌دانيم كدام پلاك‌ها در پهنه گسل‌ها خطرآفرين هستند كه البته اين نقشه‌ها هرسال به روز مي‌شود چون احتمال دارد گسل‌هاي جديدي شناسايي شوند. بنابراين گزارش، براساس اين نقشه تدقيق پهنه‌هاي گسلي براي اجازه ساخت‌وساز تنها براساس يكسري ضوابط خاص امكان‌پذير است و درميان ساختمان‌هايي كه روي اين پهنه‌ها ساخته شده اگر ساختمان‌هاي مهم، عمومي و حساس وجود داشته باشد نظير بيمارستان‌ها همه بايد رفع تصرف و جابه‌جا شوند و به ساختمان‌هاي عادي نيز اخطار داده مي‌شود كه نسبت به رفع خطر و مقاوم‌سازي‌ اقدام كنند.