مرکز آمار ایران میانگین هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی را طی سال ۹۴ اعلام کرد.

بر اين اساس در سال گذشته، يك خانوار شهري ايران به‌طور متوسط ۲۶ ميليون و ۲۳۹ هزار و ۷۰۰ تومان براي خريد و بهره‌مندي از كالاها و خدمات مصرفي، هزينه كرده كه اين مبلغ با ۱۱.۷ درصد رشد نسبت به سال ۹۳ مواجه بوده است.به گزارش همشهري، اين گزارش نشان مي‌دهد كه ميانگين هزينه خانوارهاي روستايي نيز در اين سال برابر با ۱۴ ميليون و ۶۹۸ هزار و ۳۰۰ تومان بوده كه از رشد مثبت۶.۱ درصدي برخوردار بوده است.

همچنين در سال ۹۴، متوسط درآمد سالانه يك خانوار شهري ۲۷‌ميليون و ۸۸۷ هزار و ۲۰۰ تومان و درآمد يك خانوار روستايي نيز ۱۶‌ميليون و ۱۰۳ هزار و ۸۰۰ تومان بوده كه به‌ترتيب نسبت به سال قبل‌تر از آن ۱۵.۶ درصد و ۱۵.۸ درصد افزايش داشته است. در اين ميان، درآمد از مشاغل مزد و حقوق‌بگيري، درآمد از مشاغل آزاد كشاورزي و غيركشاورزي و درآمد متفرقه در سطح روستايي به‌ترتيب به ميزان ۱۷.۹، ۱۶.۹ و ۱۳.۴ درصد رشد داشته است.

سهم هر يك از منابع درآمدي در كل درآمد شهري به‌صورت ۳۳.۴ درصد از مشاغل مزد و حقوق‌بگيري، ۱۶.۳ درصد از مشاغل آزاد كشاورزي و غيركشاورزي و ۵۰.۳ درصد از درآمد منابع متفرقه و سهم هر يك از منابع درآمدي در كل درآمد روستايي به‌صورت ۳۰.۲ درصد از مشاغل مزد و حقوق‌بگيري، ۳۰.۹ درصد از مشاغل آزاد كشاورزي و غيركشاورزي و ۳۸.۹ درصد از منابع متفرقه است.