براساس گزارش نيوساينتيست، اين فضاپيما روزي ميتواند 20 مسافر را به همراه خود به حاشيه فضا ببرد، اين يعني بيشترين تعداد مسافري كه تاكنون توسط شركتهاي فعال در زمينه توريسم فضايي اعلام شدهاست.
آكادمي فناوري نقليههاي پرتابي چين در پكن فضاپيمايي ساده و يكپارچه را طراحي كردهاست كه ميتوان طرح آن به شكلي تغيير داد تا گنجايش حمل مسافر در آن افزايش پيدا كند. اگرچه اين مركز از رقباي سرسختي مانند شركتهاي ويرجين گلكتيك يا بلو اوريجين برخوردار است اما هان پنگزين مدير اين آكادمي ميگويد ميزان تقاضاي مسافران به اندازهاي بالا خواهد بود كه به فضاپيماهايي با گنجايش بالا نياز پيدا شود.
محققان چيني راكتي بالدار طراحي كردهاند كه نيروي رانش مورد نيازش را خود تامين ميكند و به راكت حامل نيازي ندارد. به گفته پنگزين اين فضاپيما مانند راكت پروازي عمودي خواهد داشت و بدون نياز به مداخله زميني يا هوايي روي باند فرودگاه فرود خواهد آمد. سوخت اين فضاپيما نيز متان و اكسيژن مايع خواهد بود.
محققان چيني دو نسخه از اين فضاپيما را طراحي كردهاند، اولين نسخه وزني برابر 10 تن دارد و طول بالهاي آن به 6 متر ميرسد و ميتواند پنج مسافر را تا ارتفاع 100 كيلومتري حمل كند، ارتفاعي كه فضا از آنجا آغاز ميشود و براي دو دقيقه امكان تجربه حس بيوزني را براي مسافران فراهم آورد.
اما نسخه بزرگترشده و 100 تني اين فضاپيما از طول بالي برابر 12 متر برخوردار است و ميتواند 20 مسافر را تا ارتفاع 130 كيلومتري بالا ببرد و تا چهار دقيقه حس بيوزني را به مسافرانش هديه دهد. اين فضاپيما در عين حال به اندازهاي سريع هست كه بتواند ماهوارههاي كوچك را با كمك سكوهاي كوچك پرتاب راكتي كه حمل ميكند، به مدار زمين ببرد. قرار است اين فضاپيماها قابل استفاده دوباره باشند تا هريك بتوانند 50 بار پرواز كنند.
به گفته محققان پروازهاي آزمايشي اين فضاپيماها تا دو سال آينده به پايان خواهد رسيد زيرا تاكنون بيشتر آزمايشهاي زميني به پايان رسيدهاند و تمامي سيستمهاي فرعي فضاپيماي مورد آزمايش به خوبي عمل كردهاند. اولين پروازهاي اين فضاپيما تنها براي حمل بار و از سال 2020 به بعد از روي سكوي فضايي نامشخصي انجام خواهند گرفت. زماني حمل مسافر توسط اين فضاپيما آغاز خواهد شد كه ايمني آن به تاييد كامل برسد. پيشبيني ميشود هزينه هربار سفر با اين فضاپيما 200 هزار تا 250 هزار دلار باشد.