همشهری آنلاین: بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به تهیه و نگه‌داری کلکسیونی با بیش از ۳۵۰ رده سلولی از گونه‌های مختلف دام‌های در معرض انقراض کشور شد.

به گزارش مهر، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، در خصوص اجرای این پروژه ملی که در راستای حفاظت و نگه‌داری از این ذخایر ژنتیکی ارزشمند کشور انجام‌ گرفته است، گفت: به همت محققان این مرکز، مجموعه جدیدی به کلکسیون‌های ایجاد شده از دام‌های در خطر انقراض مرکز اضافه شده است.

وی افزود: ایران از لحاظ تنوع ژنتیکی دامی از جمله کشورهای کم‌ نظیر جهان بوده و در مواردی انحصاری بوده ولی متأسفانه این سرمایه عظیم و گرانبهای الهی در معرض تهدید جدی بوده و از نظر بسیاری از متخصصان بعضی از نژادهای بومی در حال انقراض و یا در شرایط بحرانی ارزیابی می‌شوند.

رئیس مرکز ذخایر زیستی و ژنتیکی ایران اظهار داشت: حفظ این نژادها و تنوع ژنتیکی به تولیدکنندگان اجازه و امکان بهره‌برداری از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های ناشناخته آنان را می‌دهد؛ همچنین می‌توان با استفاده از این تنوع ژنتیکی به خصوصیات و صفات جدید از جمله مقاومت در برابر تغییرات اقلیم و بیماری‌های گوناگون و تولید محصولات جدید دست یافت و در جهت توسعه پایدار در تغذیه، کشاورزی، بهداشت و غیره استفاده کرد.

شاهزاده فاضلی خاطر نشان کرد: با وجود نژادهای مختلف دامی در کشور به علت عدم توجه لازم به شناسایی قابلیت های آن‌ها، آمیخته‌گری‌های بین نژادی و همچنین عدم برنامه در جهت حفظ نژادهای اصیل و بومی، آسیب‌های بسیار شدیدی به ذخایر ژنتیکی کشور وارد شده لذا توجه به حفظ این ذخایر ژنتیکی کشور ضرورتی غیرقابل ‌انکار است.

وی ادامه داد: از این رو مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در راستای حفاظت از این ذخایر ژنتیکی ارزشمند و همچنین ارائه خدمت به مراکز تحقیقاتی، پژوهشگران و دانشجویان، بیش از ۳۵۰ رده سلولی از گونه‌هایی نظیر اسب کاسپین، شتر دوکوهانه، گاو سیستانی، بز مرخز، گوسفند مغانی، گاو گلپایگانی، ماهی آزاد، یوزپلنگ ایرانی و چندین گونه و نژاد دیگر را تولید کرده است.

به گفته وی، هر کدام از گونه‌ها و نژادهای فوق دارای خصوصیات و به عبارتی ترکیب ژنتیکی منحصر بفردی هستند که متاسفانه در خطر انقراض قرار گرفته است.

فاضلی عنوان کرد: با توجه به موارد ذکرشده و این که پژوهش‌های محدودی در این نژادها انجام‌ گرفته است، لزوم حفاظت از این دام‌ها و تولید رده سلولی و انجام پژوهش‌های بنیادی و ژنتیکی در این نژادهای در خطر انقراض، بسیار ضروری و با اهمیت است.

وی تاکید داشت: این کلکسیون به ‌عنوان منبعی سهل‌الوصول و آماده برای تحقیقات ژنتیک، اصلاح نژاد، همانندسازی و... در اختیار محققان علاقه‌مند قرار دارد. مشخصات رده‌های سلولی، همراه با اطلاعات مربوط شامل شناسنامه حیوان، شناسنامه سلول و عکس حیوان از طریق سایت مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در دسترس است.