تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹

مهدی واعظی: دهه اول محرم به روزهای پایانی نزدیک می‌شود. هر چه به تاسوعا و عاشورای حسینی نزدیک‌تر می‌شویم، شور و نوای حسینی هم پرفروغ‌تر و رسا‌تر به گوش می‌رسد.

شهر يكپارچه آماده مي‌شود تا يك‌بار ديگر، ميزبان كاروان عاشورايي باشد. همه در روزهاي تاسوعا و عاشورا يكدل و يكرنگ زير يك پرچم جمع مي‌شوند، همه يك نام را صدا مي‌زنند و همه براي مظلوميت حسين(ع) اشك مي‌ريزند. فاصله‌ها در اين روز‌ها، كم مي‌شود، بغض‌ها به هم گره مي‌خورد تا پاسخي بر نواي «هل من ناصر» باشد. به هر حال در روز عاشوراي سيد و سالار شهيدان، ايران سراسر غرق در ماتم و اندوه خواهد بود.

در تهران نيز محبان اهل‌بيت(ع) با راه‌اندازي دسته‌هاي عزاداري و سينه‌زني، عشق و ارادت خود به خاندان عصمت و طهارت را فرياد خواهند زد. خب، شايد بخواهيد روز عاشورا به مجالس كمي بزرگ‌تر و متفاوت‌تر و پرشورتر در تهران برويد. اين راهنما، اين مجالس را به شما معرفي مي‌كند. فقط يادتان باشد اينها تنها بخشي از معروف‌ترين و شناخته‌شده‌ترين برنامه‌هاي روز عاشوراست و شما به راحتي مي‌توانيد در هر گوشه اين شهر، به سيل عزاداران حسيني بپيونديد.

  • بازار تهران/ بفرماييد مجلس چهارپايه‌خواني

اهتزاز پرچم‌هاي امام‌حسين(ع) بر سردر ۶۰هزار واحد صنفي بازار بزرگ تهران، اين روز‌ها حال و هواي ديگري به اين قطب اقتصادي كشور داده‌ است. تا انتهاي هر گذر را كه نگاه كني، كركره همه مغازه‌ها پايين است و پرچم يا حسين(ع) بر سردر همه آنها در اهتزاز. اگر مي‌خواهيد در يكي از سنتي‌ترين عزاداري‌هاي تهران شركت كنيد روز عاشورا به بازار تهران برويد.

يكي از با ارزش‌ترين بناهاي بازار كه در دوره ناصرالدين‌شاه توسط حاج علي خان حاجب‌الدوله ساخته شده تيمچه حاجب‌الدوله است كه خاطرات بسياري از عزاداري‌هاي باشكوه بازار دارد و از محل‌هاي اصلي عزاداري بازار است. اين روزها تمام تيمچه را فرش كرده‌اند و دور تا دور آن را پرچم‌هاي عزاداري گرفته است. برنامه‌هاي عزاداري تيمچه از صبح اول وقت آغاز مي‌شود و تا ظهر ادامه دارد. چهارپايه‌هاي معروف تهران كه عزاداري دسته‌هاي قديمي بازار با مداحي و مرثيه‌خواني روي آنها به پايان مي‌رسيد، هنوز در اين تيمچه وجود دارد.

  • ميدان امام‌حسين(ع) / حضور در تجمع عاشوراييان پايتخت

آنهايي كه حال و هواي عاشورايي ميدان امام‌حسين(ع) را تا به حال تنفس نكرده‌اند روز‌ها و شب‌هاي نوراني پيش‌رو را فرصت دارند تا در تجمع عاشوراييان اين ميدان حضور پيدا كنند. ظهر تاسوعا و ظهر عاشورا و شب شام غريبان، قرار است كه دوباره عزاداران حسيني در اين قطب مذهبي پايتخت جمع شوند و در عزاي عزيز پيغمبر خاتم(ص) بر سر و سينه بزنند.

روز نهم ‌ماه محرم، يعني تاسوعاي حسيني، از صبح برنامه‌هاي عزاداري اجرا مي‌شود و نمازظهر در ميدان امام‌حسين(ع) برپا خواهد شد. مراسم عزاداري روز عاشورا هم در اين محل تا بعدازظهر اين روز برپا مي‌شود. اين منطقه، سال‌هاست كه هيئت‌هاي فعالي را در خود جاي داده است و مسجد امام‌حسين(ع)، مسجد خير، حسينيه همت، هيئت جوانان علي‌اكبر و حسينيه سائلان اهل‌بيت، مانند سال‌هاي گذشته به برنامه‌هاي عزاداري خود مي‌پردازند. در اين ميدان مي‌توانيد شاهد مراسم تعزيه‌خواني توسط يك گروه حرفه‌اي هم باشيد.

  • ميدان خراسان و خيابان ۱۷شهريور/ وقتي عزاداران خودجوش مي‌آيند

ظهر روز عاشورا، خيابان 17شهريور از ميدان شهدا تا بزرگراه بعثت بسته و خيابان به‌طور كامل با حضور دسته‌هاي عزاداري پر خواهد شد. تقريبا مي‌توان گفت كه خودجوش‌ترين مراسم‌ عزاداري خياباني محرم در همين محور اتفاق خواهد افتاد. دسته‌هاي مختلف و بزرگ تهران از ميدان خراسان عبور خواهند كرد. فقط يادتان باشد كه ظهر عاشورا مراسم مشتركي در اين ميدان و خيابان اجرا نخواهد شد و شما براي عزاداري بايد به جمع يكي از هيئت‌ها و دسته‌ها بپيونديد.

همان نزديك ميدان هم 2 مراسم عزاداري بزرگ، يكي در هيئت مكتب‌الزهرا(س) است كه با مداحي حاج محمد طاهري برپا مي‌شود. اين مراسم قبل از اذان ظهر خواهد بود. و ديگري مراسم هيئت موج‌الحسين(ع) است كه در همان نزديكي‌هاي ميدان با مداحي حاج حسين سازور تشكيل مي‌شود. اين مراسم بعد از اذان ظهر روز عاشورا خواهد بود. در ضمن نماز ظهر عاشورا در ميدان خراسان به‌طور گسترده برپا مي‌شود.

  • حسينيه امام‌خميني(ره)/ عزاداري كنار نايب امام‌زمان(عج)

آنهايي كه مي‌خواهند در يك مراسم عزاداري درست با تمام ويژگي‌هاي مدنظر رهبر معظم انقلاب شركت كنند هر سال محرم از شب هفتم تا دوازدهم راهي بيت رهبري يا همان حسينيه امام‌خميني(ره) مي‌شوند. امسال هم به‌مدت 6 شب اين مراسم برپا شده است و محبان سيدالشهدا(ع) مي‌توانند كنار مقام معظم رهبري به عزاداري بپردازند. خب، حالا برنامه عزاداري اين حسينيه چيست؟ هر شب قبل از اذان مغرب حجت‌الاسلام فلاح‌زاده، به بيان احكام شرعي خواهند پرداخت.

بعد از اقامه نماز هم مراسم با مداحي آغاز شده و يك مداح پيش از منبر خواهد داشت. بعد هم مراسم سخنراني و در پايان عزاداري انجام خواهد شد. هر سال مداحان و سخنرانان مشهور و شناخته شده به اين مراسم دعوت مي‌شوند كه اسامي سخنرانان و مداحان در كانال تلگرامي همشهري به آدرس telegram.me/hamshahri2 موجود است. براي رفتن به اين حسينيه به خيابان فلسطين جنوبي، تقاطع خيابان آذربايجان برويد.

  • چهارراه گلوبندك/ تعزيه و بزرگ‌ترين خيمه‌سوزان تهران

احتمالا تصاوير مراسم ظهر عاشوراي چهارراه گلوبندگ را به‌طور پخش زنده از تلويزيون ديده‌ايد يا اينكه بعد از عاشورا در گزارش‌هاي تصويري رسانه‌هاي مختلف شاهد اين مراسم بوده‌ايد. اين مراسم با حضور جمع زيادي از عزاداران حسيني كه جمعيت‌شان به د‌ه‌هاهزار عزادار مي‌رسد برگزار خواهد شد. اين مراسم از صبح عاشورا شروع مي‌شود و با اقامه نماز ظهر عاشورا در خيابان پايان مي‌يابد. بد نيست بدانيد كه يكي از پرشور‌ترين هيئت‌هاي عزاداري پايتخت از آن كربلايي‌هاي مقيم تهران است كه تقريبا مشابه عزاداري در حرم سيدالشهدا در كربلاست. نظم و ترتيب كربلايي‌ها در اجراي مراسم سينه‌زني و نوحه‌خواني به زبان عربي، ويژگي اين افراد است. جمعيت زيادي هم در خيابان‌هاي 15خرداد و خيابان خيام جمع مي‌شوند و با اين هيئت در عزاداري همراهي مي‌كنند.

  • آستان مقدس امامزادگان(ع)/ سينه‌زني كنار قبور نوادگان پيامبر(ص)

يكي ديگر از جاهايي كه براي عزاداري در روزهاي تاسوعا و عاشورا مي‌توانيد برويد آستان متبرك امامزادگان در نقاط مختلف شهر است. عزاداري و اقامه نماز ظهر روزهاي تاسوعا و عاشورا امسال به‌صورت ويژه در امامزادگان و بقاع متبركه پيش‌بيني شده است و اين نماز به ياد اقامه نماز ظهر در روز عاشوراي سال۶۱ هجري توسط امام‌حسين(ع) و ياران باوفايش، با حضور خيل عظيم عزاداران حسيني اقامه خواهد شد. شعار اين مراسم‌، «هيهات منا الذله» است كه طنين آن در بسياري از محله‌ها شنيده خواهد شد.

در ضمن طبق گفته مسئولان سازمان اوقاف، در روز عاشورا بزرگ‌ترين حركت و تجمع دسته‌هاي عزاداري امام‌حسين(ع) در ۲۷۸۰ امامزاده و بقعه متبركه كشور صورت مي‌گيرد. قرائت زيارت عاشورا، مقتل‌خواني اباعبدالله الحسين(ع)، فعال بودن خيمه‌هاي معرفت و پاسخگويي به سؤال‌هاي شرعي عزاداران و اطعام سوگواران حسيني از محل موقوفات مرتبط، از ديگر برنامه‌هاي روز عاشورا در امامزادگان و بقاع متبركه است.