وزارت بهداشت صرفا به دنبال گسترش کمی رشتهها نیست، بلکه تمامی رشتهها بر اساس نیاز جامعه و امکانات آموزشی راهاندازی میشوند.
به گزارش ايسنا، دکتر سید منصور رضوی با اعلام اين خبر اظهار کرد: در دنیا بیش از 20 هزار رشته، گرایش و دورههای کوتاهمدت در حوزههای مختلف آموزش علوم پزشکی و غیرپزشکی وجود دارد که حدود 5 هزار رشته، دوره و گرایش آن به حوزه پزشکی اختصاص دارد که تعداد این رشتهها در دانشگاههای مختلف دنیا متفاوت است و ما در کشور متناسب با نیازهای جامعه این رشتهها را انتخاب کردهایم.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه رشتههایی که در کشور راهاندازی میشوند باید نیازهای علم و فناوری حال و آینده جامعه را تامین و برای کشور ارزش افزوده اقتصادی و اجتماعی ایجاد کنند، تصریح کرد: کمک به استقلال و خودکفایی کشور، عدم دامن زدن به مدرکگرایی، تسهیل پاسخگویی اجتماعی، کاهش بار بیماریها، کاهش عوارض، ناتوان و مرگومیر در جامعه، مشخص شدن جایگاه شغلی دانشآموختگان آن رشته در نظام سلامت، فراهم کردن شرایط ارتقای سبک زندگی ایرانی اسلامی مردم، اثربخش بودن هزینهها، محصولمحور یا خدمتمحور بودن، عامل تسهیل ارتباط با صنعت، اتکا به منابع و امکانات بومی، سودجوییهای اقتصادی، عدم دامن زدن به تنشهای صنفی و بینرشتهای و خطاهای حرفهای از جمله شاخصهایی است که برای راهاندازی رشته باید به این موراد توجه شود.
دکتر رضوی خاطر نشان کرد: به طور کلی حدود 1000 رشته در وزارت علوم و وزارت بهداشت وجود دارد كه البته با احتساب گرایشها و دورههای کوتاهمدت این تعداد بسیار بیشتر خواهد بود. در حال حاضر، تعداد رشتهها بدون احتساب گرایشها و دورههای کوتاهمدت، 350 رشته است.
به گفته دبیر شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی، این وزارتخانه طی سه سال گذشته مبتنی بر نقشه جامع علمی و سلامت کشور، مطالعه دو طرح استراتژیک را نهایی کرده است. در یکی از این دو طرح، 320 رشته گرایش و دوره و در دیگری نیز 280 رشته گرایش و دوره جدید میانگین 300 رشته، گرایش و دوره پیشنهاد شده است که باید به تدریج در دانشگاههای علوم پزشکی بسترسازی و راهاندازی شوند.
دکتر رضوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر راهاندازی 300 رشته در دانشگاههای علوم پزشکی عملیاتی شده و طی چند سال گذشته، حدود 60 رشته، گرایش و دوره جدید نیز در مقاطع مختلف علوم پزشکی راهاندازی شده که رشتههای سایبرنتیک پزشکی، پدافند غیرعامل، زیست پزشکی سامانهای، دورههای MBA، کارآفرینی، علوم سلولی کاربردی، مهندسی بافت، دورههای فلوشیپی بالینی متعدد و ... از جمله این رشتههای جدید هستند که متناسب با نیاز جامعه و امکانات موجود آموزش وزارت بهداشت در دانشگاهها راهاندازی شدهاند.
دبیر شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی تاکید کرد: لزومی ندارد ما بدون توجه به نیازهای جامعه به دنبال گسترش کمی رشتهها باشیم. بنابراین برای راهاندازی هر رشته، باید آیندهسنجی صورت گیرد و اعتبارات لازم آن نیز تامین شود.
وی همچنین نقش بودجه و اعتبار در راهاندازی رشتههای جدید را موثر دانست و گفت: اگرچه نیازها تنها با بودجه و اعتبار رفع نمیشود و بعضا مدیریت، اجرا و ارزشیابی مناسب میتواند در انجام امور موثر تر باشند، ولی ما میتوانیم با مدیریت خوب از امکانات و نیروی انسانی فعلی در وزارت بهداشت بسیاری از کارهایی که پتانسیل انجام آن را داریم را به سرانجام برسانیم.
دبیر شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی در پایان آموزش، بهداشت و درمان را سه مقوله وابسته به بودجه توصیف کرد و گفت: متاسفانه مشکل کمبود بودجه مشکلی عمومی کل جامعه است و فقط به وزارت بهداشت اختصاص ندارد. امید آن است که این معضل با تدابیر مسئولین مرتفع شود تا کارها روانتر و کیفیتر انجام شود.