همشهری آنلاین: سخنرانی پروفسور روبرتو پلی (Professor ROBERTO POLI) استاد تمام فلسفه علم در دانشگاه ترنتو ایتالیا و رئیس کرسی یونسکو در حوزه سامانه‌های پیش‌بینی در پردیس بین المللی‌کیش برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پردیس بین المللی کیش روز جمعه شانزدهم مهرماه سال جاری سخنرانی علمی از سوی پروفسور روبرتو پلی (Professor ROBERTO POLI) استاد تمام فلسفه علم در دانشگاه ترنتو ایتالیا و رئیس کرسی یونسکو در حوزه سامانه‌های پیش بینی با عنوان «پیچیدگی پیش بینی و آینده نگری» در پردیس کیش ارائه شد.

این سخنرانی با حضور معاونین آموزشی و پژوهشی پردیس و با استقبال بسیار خوب اساتید و دانشجویان برگزار گردید. پروفسور پلی در ابتدای سخنان خود به سابقه مطالعات هفتاد ساله آینده نگری پرداخت و سپس این سوال را مطرح کرد که چرا مطالعات آینده نگری در قرن حاضر از اهمیت ویژه ای برخوردار است و یا به عبارتی ضرورت پیش بینی آینده در زمان حال چیست؟ پروفسور پلی در پاسخ به این سوال گفت: آینده نگری از آن جهت حائز اهمیت است که باعث یادگیری از تجربیات گذشته به منظور بکار بردن آنها بعنوان درسی برای آینده می شود. وی افزود جهان در پیش رو بسیار نامطمئن و پیچیده است و لذا نیازمند سامانه های پیش بینی برای دستیابی به سناریوهای ممکن مختلف در آینده هستیم. رییس کرسی یونسکو در زمینه سامانه های پیش بینی تاکید نمود که صرف داشتن تخمین از آینده مشکلی را بر طرف نمی کند بلکه پردازش سناریوهای محتمل و استراتژی سازی برای آینده پیش رو مهم است.

وی در ادامه به تفاوت پیش بینی، برآورد و آینده نگری اشاره کرد و ضمن تعریف هر مبحث، آنها را در حوزه مطالعات آینده بسیار حائز اهمیت دانست. پروفسور پلی خاطر نشان کرد آینده آن چیزی است که ساخته می شود و نه آنچه یافت می شود. وی ضمن اشاره به اهمیت سواد یا دانش آینده، آنرا همانند سواد خواندن و نوشتن دانست که توانسته است بر کیفیت زندگی تاثیر بسیار مثبتی گذارد و جهان را متحول کند. لذا سواد اینده نگری نیز می تواند در کیفیت زندگی جامعه بشری تاثیر شگرفی بگذارد. در پایان این جلسه پرسش هایی از سوی حاضرین مطرح شد که پروفسور پلی به طور مفصل به هر یک از آنها پاسخ داد.

در ابتدا ی این مراسم دکتر محمد رضا سعیدآبادی دانشیار روابط بین الملل دانشگاه تهران و معاون بین الملل پردیس کیش دانشکاه تهران با برشمردن برنامه های بین المللی شدن پردیس کیش از جمله پذیرش دانشجویان خارجی و ایجاد دوره های مشترک تبادل دانشجو با دانشگاههای مهم و مطرح خارجی، به اهمیت برگزاری کارگاههای اموزشی اشاره نمود. وی با تاکید بر پیچیدگی های جهان اینده با اشاره به ادبیات غنی فارسی با ذکر ابیاتی از مولانا به نوع نگاه انسانها برای حل و فصل بحران های پیچیده امروزی و آینده جهان پرداخت.

همچنین نشست تخصصی هم اندیشی با حضور پروفسور روبرتو پلی و دکتر سعید آبادی، معاون بین‌الملل پردیس در بعدازظهر همان روز در محل پردیس برگزار شد. در این نشست چند تن از اساتید و دانشجویان دکتری علاقمند به همکاری بین‌المللی در حوزه آینده‌نگری حضور داشته و به بحث و تبادل نظر در خصوص روندهای همکاری هرچه بیشتر پرداختند.