براساس اين گزارش، طي نيمه نخست امسال حدود ۱۱۶ ميليون و ۷۸ هزار و ۶۷۰ كيلوگرم خودرو و قطعات منفصله به ارزش يك ميليارد و ۲۵۵ ميليون و ۶۷۵ هزار و ۲۱۱ دلار وارد كشور شده است. اين آمارها بيانگر آن است كه طي نيمه اول امسال ۱۵هزار دستگاه خودرو وارد كشور شده كه ارزش آن با احتساب قطعات منفصله، به يك ميليارد و ۲۵۵ ميليون و ۶۷۵ هزار و ۲۱۱ دلار ميرسد. بر اين اساس، براي واردات خودرو و قطعات منفصله در 6ماهه ابتداي امسال، چيزي حدود ۳۸ هزار و ۳۹۶ ميليارد و ۳۷۰ ميليون و ۳۵۴ هزار و ۲۷۱ ريال هزينه شده است.
نكته قابل توجه آن است كه بهرغم وجود برخي محدوديتها و نبود صرفه اقتصادي، خودروها و قطعات منفصله از كشورهايي همچون هنگكنگ، لهستان، گرجستان، كويت، كنيا، قطر، فرانسه، روسيه، عمان، عراق، صربستان، سوئد، ژاپن، چين، كرهجنوبي، آلمان، تركيه، تايوان، تايلند، بلژيك، بلغارستان، برزيل، ايتاليا، امارات متحده عربي، آذربايجان، هند، هلند، نيوزلند، مجارستان، مالزي، اسلواكي، اسلوني، اسپانيا، ارمنستان، اتريش، سوئيس، روماني، پرتقال و يوگسلاوي به كشورمان وارد شده است.
بررسي فهرست خودروهاي وارداتي به ايران نيز نشان ميدهد كه خودروهايي مانند بي.ام. دبليو X4، كياسراتو، تويوتا كرولا، تويوتا لكسوس، هيوندا النترا، كمري هيبريدي، كيا اپتيما، كيا اسپورتيج، كيا سورنتو، تويوتا رافور، هيوندايي توسان، هيوندايي سانتافه، تويوتا هايلوكس، تويوتا ياريس، بي.ام. دبليو X3، رنو داستر، رنو سفران، رنو فلوئنس، اكسنت، آئودي، بي.ام. دبليو I528، كارولو XC90، وانت دوكابين هايلوكس تويوتا، بي.ام. دبليو I8 هيبريد، بنز E250 در فهرست بيشترين خودروهاي وارداتي به كشورمان قرار گرفته است.
بر مبناي اين فهرست خودروسازان كشورهاي كرهجنوبي، فرانسه، آلمان و ژاپن بيشترين سهم را از صادرات خودرو به كشورمان داشتهاند. همان كشورهايي كه در دوران تحريم صنعت خودرو ايران را به حال خود رها كردند اما خودروهاي توليدي اين كشورها هيچگاه از بازار خودرو كشورمان خارج نشده است. با وجود اين هنوز هم برخي از اين خودروسازان براي همكاري با شركاي ايراني خود شروطي را مطرح ميكنند كه بهمعناي تداوم پيروي اين كشورها از سياستهاي برخي كشورهاي غربي در دوران تحريمهاي اقتصادي عليه ايران است.