همشهری آنلاین: رئیس پژوهشکده علوم دریایی گفت: امسال، مرجان‌های خلیج فارس یکی از گرم‌ترین تابستان‌های چند دهه گذشته را تجربه کردند.

به گزارش مهر، ابوالفضل صالح در خصوص نتایج تحقیقات حاصل از طرح پژوهشی "تعیین وضعیت پارامترهای اکولوژیک مرتبط با تغییرات اقلیم در شمال خلیج فارس و برآورد تاثیرشان بر سلامت اجتماعات مرجانی"، گفت: در عملیات میدانی این طرح پژوهشی که با همکاری پژوهشگاه و شرکت گنجینه‌های نوین زیست قشم و پشتیبانی مالی و معنوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در شهریور ۱۳۹۵ انجام گرفت، تاثیر مثبت گرم‌ترین تابستان‌های چند دهه گذشته بر روی مرجان‌های قشم ثبت شد.

وی اظهار داشت: در عملیات میدانی انجام شده برخی از پارامترهای محیطی (دمای زیر آب، شوری، اکسیژن محلول، pH، جریان‌های جزر و مدی و نوسان تراز آب) در سایت‌های مورد مطالعه توسط به کارگیری تجهیزات میدانی مانند مولتی متر، سنسورهای دما و عمق (TD) و دستگاه RCM۹ در محل به طور مداوم اندازه‌گیری و سنجش مواد مغذی، قلیاییت کل و فیتوپلانکتون‌های موجود در آب در آزمایشگاه‌های پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی انجام شد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی با اشاره به ثبت اثرات نامطلوب این آنومالی دمایی (دمای غیرمعمول) نسبتا طولانی و بی‌سابقه در شرقی‌ترین و غربی‌ترین مناطق مرجانی خلیج فارس، تصریح کرد: داده‌های مورد نیاز برای مطالعه پارامترهای زیستی شامل درصد پوشش و تنوع زیستی کفزیان، تراکم و تنوع ماهیان، میزان شیوع و انواع بیماری‌های مرجانی و گستردگی سفیدشدگی و مرگ و میر مرجان‌ها با فیلم‌برداری و عکاسی بر روی ترانسکت‌های ثابت و ماندگار در مناطق مورد مطالعه نیز ثبت شد.

در ادامه جهانگیر واجد سمیعی، سرپرست تیم زیست‌شناسی این طرح پژوهشی در مورد وضعیت مرجان‌های مورد مطالعه، اظهار داشت: این آنومالی دمایی اثرات منفی بر سلامت اجتماع مرجانی جزیره خارکو داشته است. علي‌رغم این که در مرحله بررسی اولیه داده‌های جمع‌آوری شده هستیم، به نظر می‌رسد که آنومالی دمایی تابستانه موجب مرگ و میر وسیع مرجان‌ها در حاشیه غربی جزیره خارکو شده است.

محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی بر این باورند که با تحلیل داده‌های به دست آمده از اندازه‌گیری‌های میدانی، آزمایشگاهی و داده‌های ماهواره‌ای، قابلیت ارایه تصویری از وضعیت فعلی پارامترهای اصلی مرتبط با تغییر اقلیم (یعنی پدیده‌های گرمایش جهانی و اسیدی شدن دریاها) در بخش‌های ایرانی خلیج فارس به وجود آمده است تا میزان تاثیر احتمالی این پارامترها بر تغییرات مکانی ساختار جوامع مرجانی و مقاومت آن‌ها در برابر سفید شدگی، مشخص گردد.