علی ابراهیمی: تازه‌ترین آمار رسمی بانک مرکزی و وزارت صنعت در حالی از پرداخت حدود ۹هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۱۲ هزار بنگاه کوچک و متوسط حکایت دارد که با گذشت یک‌ماه از ضرب‌الاجل قبلی برای پرداخت تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی، هنوز پرداخت حدود نیمی از تسهیلات مذکور معطل مانده و تنها یک‌سوم بنگاه‌های مشمول این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

به همين دليل مهلت پرداخت آن تا پايان آذر‌ماه امسال تمديد شد.اظهار نظر روز يكشنبه هفته جاري رئيس‌كل بانك مركزي با استناد به آمارهاي وزارت صنعت در مورد ميزان تسهيلات پرداختي به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط از ابتداي امسال پاياني بر اختلاف ديدگاه مسئولان دولتي در مورد ميزان پرداخت تسهيلات 16هزار ميليارد توماني و تعداد بنگاه‌هاي مشمول دريافت‌كننده اين تسهيلات بود؛ جايي كه ولي‌الله سيف از پرداخت 8هزار و 800ميليارد تومان تسهيلات به 11هزار و 766واحد كوچك و متوسط مشمول تا 24مهر‌ماه امسال خبر داد و تأكيد كرد كه اين رقم تا سقف 16هزار ميليارد تومان بايد به‌تدريج به بنگاه‌هاي توليدي تخصيص داده شود و نظام بانكي براي پرداخت اين تسهيلات محدوديت خاصي ندارد.

  • ضرورت تسريع در پرداخت تسهيلات

معاون امور توليد وزير صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تأييد آمار اعلام‌شده رئيس‌كل بانك مركزي در مورد ميزان تسهيلات پرداختي 16هزار ميليارد توماني به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط اعلام كرد: براساس آخرين آمارها تا ظهر روز يكشنبه هفته جاري حدود 9هزار ميليارد تومان تسهيلات به 12هزارو 25بنگاه كوچك و متوسط در سراسر كشور پرداخت شده و اين روند همچنان ادامه دارد. رضا رحماني در مورد علت پرداخت تنها نيمي از تسهيلات مذكور با سپري‌شدن مهلت شهريورماه امسال افزود:

براي پرداخت اين تسهيلات محدوديت زماني قيد نشده اما بايد توجه كرد كه اين تسهيلات مربوط به رونق واحدهاي كوچك و متوسط در سال 95 است و مهلت تعيين‌شده قبلي براي پرداخت آن تا شهريور‌ماه امسال نيز به‌دليل برخي ملاحظات بوده تا بنگاه‌هاي مذكور فرصت كافي براي تبديل اين تسهيلات به سرمايه در گردش، خريد مواداوليه و تكميل ظرفيت يا راه‌اندازي خطوط توليد تا پايان سال را داشته باشند.

به گفته وي، اكنون روند پرداخت تسهيلات شدت گرفته و ميزان تسهيلات پرداختي نيز همان 16هزار ميليارد تومان است اما با بانك مركزي توافق كرده‌ايم تا درصورتي كه ميزان تقاضاي بنگاه‌هاي مشمول بيش از رقم مصوب باشد، تسهيلات بيشتري تخصيص يابد. رحماني تأكيد كرد: اكنون بيش از نيمي از تسهيلات توليد پرداخت شده اما بايد پرداخت تسهيلات مذكور حداكثر طي 3ماه مهر، آبان و آذر امسال پرداخت شود. علت كندي پرداخت تسهيلات نيز زمانبر بودن تكميل مدارك، افزوده‌شدن واحدهاي كوچك كشاورزي به فهرست دريافت‌كنندگان تسهيلات و افزايش تعداد پرونده‌هاي متقاضيان بوده است.

معاون امور توليد وزير صنعت، تعيين قيد زماني آذر‌ماه براي پرداخت تسهيلات مذكور را قانون يا مصوبه ندانست و تأكيد كرد: تعيين اين قيد زماني يك نظر كارشناسي است و اگر حداكثر تا پايان آذر‌ماه امسال اين تسهيلات پرداخت شود، مي‌تواند در بهبود شرايط به بنگاه‌هاي مشمول مفيد باشد. اما هر چه زودتر اين تسهيلات پرداخت شود به نفع توليد‌كنندگان خواهد بود. وي در مورد تركيب تسهيلات پرداختي به بنگاه‌هاي كوچك يا متوسط اعلام كرد:

از نظر تعداد سهم بنگاه‌هاي كوچك بخش كشاورزي(صنايع تبديلي و تكميلي و واحدهاي خرد توليدي كه سرمايه كمتري نياز دارند) نسبت به بنگاه‌هاي متوسط بيشتر بوده اما از نظر ميزان تسهيلات پرداختي، با توجه به سهم ريالي بالاتر بنگاه‌هاي متوسط از بنگاه‌هاي كوچك، حدود نيمي از تسهيلات مذكور به بنگاه‌هاي متوسط صنعتي پرداخت شده است. رحماني با بيان اينكه ثبت‌نام جديدي براي دريافت اين تسهيلات صورت نخواهد گرفت، تأكيد كرد: در كل كشور حدود 57هزار واحد متقاضي ثبت‌نام اوليه براي دريافت تسهيلات داشته‌اند كه كار بررسي اين درخواست‌ها در كارگروه‌ها همچنان ادامه دارد. در نهايت مدارك حدود 30هزار بنگاه متقاضي در كارگروه‌هاي اوليه تأييد شده است.

  • پيشي‌گرفتن تعداد بنگاه‌ها از تسهيلات پرداختي

طرح احياي حدود ۷۵۰۰ واحد توليدي با تزريق نزديك به ۱۶ هزار ميليارد تومان تسهيلات بانكي از ارديبهشت‌ماه امسال با ابلاغ بخشنامه‌ بانك مركزي و همكاري شبكه بانكي و وزارت صنعت در دستور كار قرار گرفت و تا نيمه مهرماه امسال حدود ۵۷ هزار و ۳۰۶ واحد براي دريافت تسهيلات ثبت نام كردند. اما ميزان تسهيلات پرداختي به بنگاه‌هاي مشمول به‌رغم ضرب‌الاجل تعيين‌شده تا پايان شهريور‌ماه امسال، از عقب‌افتادن ميزان تسهيلات پرداختي(پرداخت حدود نيمي از رقم تسهيلات مصوب) و گذر تعداد بنگاه‌هاي مشمول از 7500بنگاه هدفگذاري شده به حدود 12هزار بنگاه حكايت دارد.

براساس آمار وزارت صنعت از ميزان برخورداري استان‌هاي مختلف كشور از تسهيلات مذكور نيز استان تهران با دريافت بيش از ۹۹۶ ميليارد تومان براي ۸۳۸ واحد در صدر دريافت‌كنندگان تسهيلات بانكي قرار داشته و استان‌هاي اصفهان با حدود ۱۰۰ واحد و ۸۴۶ ميليارد تومان، خراسان رضوي ۹۳۳ واحد و ۶۶۳ ميليارد تومان، مازندران با ۴۱۷ ميليارد تومان و۸۴۴ واحد و يزد با ۴۳۶ ميليارد تومان و ۴۹۶ واحد توليدي در رده‌هاي بالاي دريافت تسهيلات قرار داشته و كمترين رقم پرداختي تسهيلات به مناطق آزاد با حدود ۹ ميليارد تومان و 7واحد صنعتي بوده است.