همشهری آنلاین: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بانه گفت: سه نفر از متخلفان صید ماهی با دستگاه موتور برق توسط ماموران یگان حفاظت این شهرستان شناسایی و دستگیر شدند.

به گزارش ايرنا، محمددلسوز میرزایی روز سه‌شنبه گفت: در پی گزارش مردمی مبنی بر صید ماهی با موتور برق در اطراف رودخانه "تاژان" مأموران یگان حفاظت محیط زیست بانه به محل اعزام شدند.

وی اضافه کرد: ماموران یگان حفاظت این اداره توانستند این متخلفان را دستگیر کرده و دستگاه موتور برق و لاشه 40 قطعه ماهی را از آن‌ها کشف و ضبط کنند.

وی افزود: استفاده از این نوع دستگاه‌های الکتریکی برای صید ماهی با توجه به این که می‌تواند زیان‌های غیرقابل جبرانی به محیط زیست و زندگی جانوران آبزی و کنار آبزی وارد کند، ممنوع بوده و با متخلفان برابر قانون برخورد می‌شود.

میرزایی اضافه کرد: استفاده از موتور برق و جریان الکتریسیته موجب فلج شدن ماهی‌ها می‌شود و صیادان پس تلف شدن ماهی‌ها، آن‌ها را با تور از سطح آب جمع‌آوری می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بانه گفت: شعاع عمل این دستگاه با توجه به ولتاژ دستگاه متغیر است و علاوه بر ماهی‌ها، دیگر جانداران موجود در آب‌ها، مانند مارهای آبی را نیز از بین می‌برد.

وی اضافه کرد: صید غیرمجاز ماهی با جریان الکتریسته یکی از روش‌های کشتار دسته جمعی ماهیان است که عواقب سوئی بر مجموعه اکوسیستم آبی در محل صید و نیز خطر برق گرفتگی شدید برای صیادان را در پی دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بانه گفت: ماموران یگان حفاظت این اداره در 2 عملیات دیگر نیز در رودخانه‌های اطراف این شهرستان در نزدیکی روستای "بلکه‌ی" 2 گروه صیاد متخلف را نیز دستگیر کنند.

وی اضافه کرد: این افراد نیز به صورت غیرمجاز و با استفاده از تورهای غیراستاندار اقدام به صید ماهی کرده بودند.

میرزایی گفت: تنها افرادی که دارای مجوز صید ماهی باشند و برای صید از تورهای با قطر بزرگ (چهار پنجه‌ای) می‌توانند صیادی کنند.

وی اظهار کرد: از این هفت صیاد متخلف نیز بیش از 10 متر تور ماهیگیری از نوع "سالیک" و مقداری ادوات صیادی کشف و ضبط شده و با تشکیل پرونده به مقامات قضایی تحویل داده شدند.

رودخانه تاژان از ارتفاعات شهر آردمرده بانه سرچشمه می‌گیرد و سپس در ادامه مسیر خود به شهرستان سردشت در آذربایجان غربی می‌رسد.

این رودخانه پس از طی مسیری از میان دره‌ها و مناطق جنگلی این منطقه به همراه چند رودخانه دیگر وارد سد در دست ساخت "چومان" سردشت می‌شود.

بانه در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.