پس از تایید در وزارت علوم، این آییننامه با امضای مشترک وزیران صنعت و علوم به دانشگاهها و واحدهای صنعتی کشور ابلاغ خواهد شد.
به گزارش ایرنا، دکتر محمدرضا خانمحمدی با بيان اين خبر گفت: در آییننامه کارورزی، امتیازهاي ویژهای برای واحدهای صنعتی پذیرنده دانشجو، استاد کارآموز، استاد راهنما و همچنین برای رتبهبندی دانشگاهها در نظر گرفته شده است تا بحث کارآموزی، مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
وی به انعقاد تفاهمنامه میان معاونت آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارتخانههای علوم، تحقيقات و فناوري؛ تعاون، کار و رفاه اجتماعي و آموزش و پرورش اشاره کرد و از انعقاد تفاهمنامه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در آینده نزدیک خبر داد.
خانمحمدی، موضوع همکاریهای معاونت آموزش و پژوهش وزارت صنعت با وزارت بهداشت را در فناوریهای مرتبط با تجهیزات پزشکی، صنایع دارویی، بهداشتی و تغذیهای عنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران برای گسترش همکاریهای فناورانه با وزارت صنعت ابراز تمایل کردهاند و با انعقاد تفاهمنامه در آینده نزدیک، شاهد تقویت تعاملات و همکاریهای موجود خواهیم بود.
عضو هیات علمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) ضمن تاکید بر تقویت ارتباط میان صنعت و دانشگاه، مباحث پژوهشی و نوآوری را یکی از مشکلات اصلی واحدهای صنعتی کشور برشمرد و گفت: در آمریکا 35 درصد رشد اقتصادی را برای صنایعی در نظر میگیرند که از خروجی علم 5 ساله استفاده کنند و واحدهای صنعتی ناچارند به طور مرتب، دانش و فناوریهای خود را بهروز برسانند.
وی ادامه داد: ارتباط صنعت و دانشگاه یکی از عوامل موثر در رسوخ نوآوری در صنایع است و ما نیز با توجه به همین امر، سعی کردیم ایرادات طرح فرصتهای مطالعاتی صنعتی برای دانشگاهیان و همچنین دورههای پسادکتری صنعتی را اصلاح کنیم تا ضمن رفع نگرانی صنایع، انگیزه لازم برای استادان دانشگاه و دانشجویان دکتری در محیطهای صنعتی را به وجود آوریم.
خانمحمدی اجرای دورههای کارآموزی «فاجد» ویژه فارغالتحصیلان جوان دانشگاهی را یکی از اقدامات صورت گرفته توسط معاونت آموزش و پژوهش وزارت صنعت به منظور راهیابی ایدههای جدید به صنایع برشمرد و گفت: دولت نیز برای حمایت از این طرح، بین 50 تا 70 درصد هزینههای کارورزی فارغالتحصیلان جوان را عهدهدار شده است بدون اینکه برای واحدهای صنعتی، تعهدی از حیث قانون کار ایجاد شود.
وی ابراز امیدواری کرد جهتگیری و اولویت دانشگاههای کشور به سمت دانشگاههای کارآفرین و مولد کسبوکار پایدار قرار گیرد.