براساس تازه‌ترین آمار اعلامی از سوی آموزش و پرورش، امسال و درمجموع ۶۶.۶۳ درصد دانش‌آموزان پایه دهم به شاخه نظری، ۱۶.۹۹درصد به شاخه فنی و حرفه‌ای و ۱۶.۳۸درصد به شاخه کاردانش وارد شده‌اند.

به استناد آخرين گزارش‌هاي دريافتي تا روز بيست و هشتم مهرماه، اطلاعات ثبت‌نامي 885هزار و 975نفر به‌عنوان دانش‌آموز در مقطع متوسطه دوم نظري در سامانه سناد به ثبت رسيده است. مديركل آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش در توضيح جزئيات انتخاب رشته دانش‌آموزان شاخه نظري گفت: در مجموع 17.8درصد در رشته رياضي فيزيك، 46.1درصد در رشته علوم تجربي، 35.5درصد در رشته علوم انساني و 0.75درصد در رشته علوم و معارف اسلامي ثبت‌نام كرده‌اند. اگرچه به‌گفته قربانعلي افشاني سال گذشته آمار دانش‌آموزان در رشته علوم تجربي 46.37درصد بوده و به اين ترتيب با كاهش 0.27درصدي دانش‌آموزان در اين رشته مواجه بوده‌ايم اما اين ريزش كمتر از نيم درصد در تحليل علاقه دانش‌آموزان ايراني به رشته تجربي معنا دار نيست و همچنان بايد نگران هشدارها درباره گرايش نامتعادل به اين رشته، بر هم خوردن آمايش تحصيلي و تورم در رشته‌هاي دانشگاهي مرتبط با پزشكي در سال‌هاي آينده بود.

  • همه به‌دنبال دكتر شدن

مشابه اين اظهارات را معاون متوسطه آموزش و پرورش يك‌ماه قبل هم داشت و گفت: «از ۸۸۰هزار داوطلب كنكور امسال، ۵۲۰ هزار داوطلب رشته تجربي و ۳۶۰ هزار داوطلب 2 رشته انساني و رياضي بودند.» آماري كه علي زرافشان اعلام كرده بود هم نزديك به همين اعداد اعلام شده از سوي افشاني است و اين در حالي است كه وي جزئيات اين اتفاق را اينطور توضيح داد: «اين درحالي است كه كل ظرفيت رشته تجربي، ۲۰۰هزار نفر است.» زرافشان در همان مقطع هم هشدار داد: «اين تمايل براي رشته تجربي تا چند سال آينده كه چندان هم دور نيست ميزان داوطلبان كنكور در رشته تجربي را به‌شدت افزايش خواهد داد و تجربه تلخ پشت‌كنكوري‌ها براي فارغ‌التحصيلان رشته تجربي و ديپلم‌هاي تجربي تكرار مي‌شود.» پيش از اين البته عده زيادي درباره تورم در رشته‌هاي تجربي و تمايل بالا براي دكتر شدن هشدار داده بودند.

در يك نمونه سال گذشته معاون پژوهش و فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري به صراحت گفت: «در ايران همه به‌دنبال دكتر شدن هستند كه اين امر در حال آسيب زدن به خروجي دانشگاه‌هاست.» مخاطب اين هشدار البته هم دانشگاه‌ها و هم مدارس بودند و حالا آمار هم تأييد‌كننده نگراني كارشناسان است. حالا فقط چند سالي تا تحقق كامل نظام آموزشي جديد باقي نمانده است. امسال براي نخستين‌بار پايه دهم در مدارس مستقر شد و مقطع پيش دانشگاهي هم تا 2سال ديگر حذف خواهد شد.آموزش و پرورش هم براي نخستين بار هدايت تحصيلي را در پايه نهم اجرا كرد كه البته تجربه موفقي نبود.