دیروز همزمان با شروع مجدد طرح کاهش در تهران، تور بازدید خبرنگاران از مراحل معاینه فنی اتوبوس‌ها و تاکسی‌های پایتخت در ۲مرکز معاینه فنی بسیج و شهید چمران برگزار شد. هم‌اکنون معاینه فنی رکن اصلی طرح کاهش است.

براساس مصوبه طرح كاهش، همه خودروهاي در حال تردد در محدوده زوج و فرد بايد معاينه فني داشته باشند و تا چندي ديگر شرط تردد خودروها در همه معابر پايتخت داشتن معاينه فني خواهد بود. شهرداري تهران در اين زمينه در اقدامي داوطلبانه تلاش مي‌كند اتوبوس‌ها و تاكسي‌هاي خود را موظف به انجام معاينه فني كند تا تنها نهادي باشد كه به قانون معاينه فني داوطلبانه تن مي‌دهد. ديروز خبر رسيد كه 18هزار تاكسي و 1500 اتوبوس تهران در تست‌هاي معاينه فني مردود مي‌شوند. علت اصلي اين مردودي فرسودگي است كه ناشي از نرسيدن بودجه دولتي است.

  • مردودي 18هزار تاكسي

ديروز مهدي ابراهيمي، معاون فني و بهره‌برداري سازمان تاكسيراني شهر تهران از مردود‌شدن 18هزار تاكسي در تست‌هاي معاينه فني خبر داد. به گفته وي، براساس قانون، سن برخي تاكسي‌ها كمتر از 5سال است و انجام معاينه فني شامل حال آنها نمي‌شود.

از سويي 50 هزار دستگاه تاكسي در تهران عمر بين 5 تا 10سال دارند كه بايد براي دريافت معاينه فني حتما به مراكز مراجعه كنند و سازمان تاكسيراني براي تشويق آنها، 50درصد هزينه معاينه فني را تقبل كرده و آنها موظف هستند هر 6ماه يك‌بار به مراكز معاينه فني مراجعه كنند. ابراهيمي با بيان اينكه 14هزار تاكسي فرسوده در تهران وجود دارد كه عمر بالاي 10سال دارند، گفت: اين تاكسي‌هاي فرسوده نه‌تنها يارانه معاينه فني را دريافت نمي‌كنند بلكه بايد نسبت به نوسازي تاكسي‌هايشان هر چه زودتر اقدام كنند. وي با بيان اينكه هم‌اكنون 14هزار تاكسي فرسوده در نوبت نوسازي ثبت‌نام كرده‌اند، تصريح كرد: امروز خبر خوبي به‌دست ما رسيد كه 7000تاكسي تا‌كنون نوسازي شده‌اند كه اميدوارم اين روند نوسازي تا پايان سال تكميل شود و مابقي خودروها نيز نو شوند. از سويي 57هزار تاكسي (50هزار تاكسي داراي بيش از عمر 5 سال به علاوه 7هزار تاكسي كه در نوبت نوسازي هستند) مشمول انجام تست‌هاي معاينه فني هستند. از اين تعداد تا آخر مهرماه 40هزار دستگاه به مراكز معاينه فني مراجعه كردند كه شاهد رشد 10درصدي مراجعه تاكسي‌ها به مراكز معاينه فني هستيم؛ البته با توجه به تعداد تاكسي‌هاي بالاي 5سال براي اخذ معاينه فني، 17هزار تاكسي باقي مانده‌اند. از طرفي 18هزار تاكسي به‌دليل نقص فني و عيوب ظاهري نتوانستند در مرحله اول مراجعه به مراكز، معاينه فني بگيرند كه قطعا پس از رفع مشكلات به مراكز معاينه فني مراجعه مي‌كنند.

  • مردودي 1500 اتوبوس

در بخش ديگري از تور بازديد خبرنگاران از مراحل معاينه فني اتوبوس‌ها و تاكسي‌هاي پايتخت، مديرعامل ستاد معاينه فني شهر تهران از انجام معاينه فني روي 5هزار اتوبوس و مردودشدن 1500دستگاه اتوبوس از تست‌هاي معاينه فني خبر داد و گفت: اين 1500اتوبوس پس از رفع عيوب و مشكلات، مجددا به مراكز معاينه فني مراجعه مي‌كنند. نواب حسيني‌منش گفت: با اجراي طرح كاهش هميشه يكي از دغدغه‌هاي مردم اين بود كه آيا شهرداري كه پيشنهاد‌دهنده اين طرح است، از خودروهاي خود و اتوبوس‌هايش كه عمدتا دودزا هستند، معاينه فني مي‌گيرد كه امروز نشان داديم كه سلامت مردم براي شهرداري تهران در اولويت قرار دارد و حتي گرفتن معاينه فني اتوبوس و تاكسي‌ها نيز براي ما مهم است.

  • ترمز، علت مردودي اتوبوس‌ها

بيشترين علت مردودي اتوبوس‌ها از تست‌هاي معاينه فني نقص در سيستم ترمز است. به گفته پيمان سنندجي، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران، 18درصد علت مردودي اتوبوس‌ها به‌دليل نقص سيستم ترمز است. وي با بيان اينكه مشكل در لاستيك 15درصد، چراغ ترمز 13درصد، چراغ جلو 12درصد، شكستگي شيشه 10درصد، مشكل در جلوبندي و فرمان 3درصد و دودزا بودن 4درصد از علل مردودي اتوبوس‌ها در شهر تهران را تشكيل مي‌دهند، گفت: عمدتا شهروندان از دودزا بودن اتوبوس‌هاي پايتخت گلايه دارند اما بايد بگويم كه اتوبوس بايد الزاما هر 6‌ماه يك‌بار نسبت به انجام تست‌هاي معاينه فني اقدام كند وگرنه نمي‌تواند وارد خط سرويس‌دهي شود و براساس آمارهاي سيستماتيك معاينه فني، دودزا بودن تنها علت 4درصد مردودي‌هاست.

  • بررسي روزانه 40 اتوبوس

هم‌اكنون 3هزار دستگاه اتوبوس گازسوز در شهر تهران تردد مي‌كنند كه اين اتوبوس‌ها نيز موظف هستند هر 6‌ماه يك‌بار به مراكز معاينه فني مراجعه كنند و علاوه بر ساير تست‌ها، شيرآلات مخازن گاز اين اتوبوس‌ها نيز به‌طور ويژه چك مي‌شود. شكستگي شيشه، چراغ و لاستيك صاف بيشترين علت مردودشدن اتوبوس‌ها در قسمت عيوب ظاهري است. 3مركز از مراكز معاينه فني تهران مخصوص اتوبوس‌هاي شركت واحد است كه روزانه هر مركز 40دستگاه اتوبوس را مورد بررسي قرار مي‌دهد.